کتاب، پیش نیاز آزادی است

دسته: کتاب , مقالات
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 23 آبان 1397

«کسی که با کتاب ها تسلّی و آرامش یابد، هرگز آرامش را از دست نخواهد داد»
حضرت علی «ع»
کتاب‏ها  فقط مرکبی نوشته شده بر کاغذ نیستند ، بلکه گویندگانی هستند که با شنونده خود سخن می‏گویند.
در واقع کتاب‏ها مثل نسیم بهاری باعث طراوت بخشیدن به روح انسان شده و تشنگی روح انسان را سیراب می کنند.
کتاب، هم نشینی است که تو را خسته و ملول نمیسازد، دوستی است که تو را فریب نمیدهد، رفیقی است که به تو آزار نمیرساند، بلندنظر و جوانمردی است که تو را گرفتار یکنواختی و روزمرگی نمیسازد و همسایه ای است که در کار تو تأخیرروا نمی دارد.
بی شک گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد ؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند.
تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر است. درواقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر، کتاب است.
کتاب هنگامی بر صدر می نشیند و قدر می بیند که همه چیز به قدر کافی جدی قلمداد شود. آن چنان جدی که ذهن را به تامل و پرسش وا دارد و تفکر را به فهم فراخواند. کتاب به فرهنگی تعلق دارد که برخوردی فعال و کاملا جدی با جهان دارد و خود را نیازمند شناخت آن می داند.
ضمن عرض تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به تمام فرهنگ دوستان و علاقه مندان و عاشقان کتاب و کتابخوانی آرزومندیم که تمام افراد جامعه به این باور برسند که هر جهش و تحول مطلوبی فقط در پرتو رشد فرهنگی حاصل می شود وبه بار می نشیندو  کتاب، پیش نیاز آزادی است . ملتی که با کتاب قهر باشد گریز و گزیری از اسارت ندارد.
حسین ارجمند
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page