‏‌‎دعوت احمد مسجد‌جامعی از مردم برای حضور در پنجمین دوره پویش #کتابگردی_۹۷

دسته: کتاب
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 30 آبان 1397

هموطنان عزیز سلام
‏‌‎این روزها در آستانه برگزاری پنجمین آیین کتابگردی قرار داریم؛ فعالیتی که نخستین بار با هدفِ حمایت از کتابفروشی‌ها به عنوان کانون‌های توزیع فکر و اندیشه و با هدف حضورِ مردم، به عنوان مخاطبانِ اصلی کتاب در فضای عمومی و شهری، شکل گرفت؛ این حرکت فرهنگی-اجتماعی، در طول چهار دوره‌ی گذشته، خوشبختانه با حمایت و استقبال مردم از یک سو و اصحاب فرهنگ و هنر از سوی دیگر روبرو شده است و می‌رود که به دوران بلوغ و شکوفایی خود نزدیک شود. کتابگردی حرکتی است که نشاط شهری را حول محور فرهنگ پدید آورده و کتابفروشی ها را محلی برای گفتگوی رودرروی مردم با پدید آورندگان کتاب یعنی نویسندگان ، مترجمان ، ناشران و تصویرگران بدل کرده است.
‏‌‎امسال در حالی به پنجمین کتابگردی و روز قدردانی از کتاب‌فروشی‌ها نزدیک می‌شویم که متاثر از فضای عمومی جامعه، این حرفه نیز با مسایل و مشکلات زیادی رو به رو است. مشکلات اقتصادی از یک سو به دلیل گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه به افزایش قیمت کتاب انجامیده است و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باعث حذف خرید‌های فرهنگی، از جمله کتاب، از سبد خرید برخی از خانواده‌های ایرانی شده است.
‏‌‎ در کنار مشکلات اقتصادی، متاسفانه، فعالیت شبکه‌های زیرزمینی انتشار غیرقانونی کتاب‌های پرفروش قانونی و فروش و توزیع آن‌ها از مجرا‌هایی غیر از کتابفروشی‌ها، صنعت نشر کتاب در ایران را با مشکلات مضاعفی درگیر کرده است.
‏‌‎ در چنین شرایطی، امسال هم در آخرین پنج‌شنبه هفته‌ی کتاب به دیدار کتاب‌فروشی‌ها رفته و با خرید کتاب از آنان از حضور و پایداری آنها در این عرصه قدردانی می کنیم و در حد بضاعت یاریشان خواهیم کرد. بر کسی پنهان نیست که یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب از آنان است زیرا نیک می‌دانیم که رونق کتاب‌فروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیرۀ صنعت نشر، به رونق کل نشر و فرهنگ ایران منجر خواهد شد.
‏‌‎اینک از مردم شریف ایران دعوت می‌کنیم، به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی، روز پنج‌شنبه اول آذر ۱۳۹۷ با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و … در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان تقدیر کنند.
‏‌‎از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدید آورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می‌کنیم هم‌چون سال‌های گذشته ضمن حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب با پشتیبانی از این حرکت مردمی به رونق و استمرار آن یاری رسانند. از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می‌کنیم، با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها به یاری این حرکت بیایند.
‏‌‎همچنین، از گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای سراسر کشور دعوت می کنیم، با حضور در کتابفروشی ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند.
‏‌‎امیدوارم با تلاش همگانی، حضور در کتاب‌فروشی ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل شود تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و چرخِ آن به حرکت خود ادامه دهد و هم امید و نگاه به آینده در فضای فکر و فرهنگ کشور تداوم داشته باشد.
وعده دیدار ما پنجشنبه #یکم_آذر در کتابفروشی های سراسر کشور

‏‌‎با احترام
‏‌‎احمد مسجدجامعی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page