مناسب سازیهای نامناسب

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 13 آذر 1397
مناسب سازیهای نامناسب

به مناسبت روز معلول با همکاران خبری هم وعده شدیم چند ساعتی بر روی ویلچر بنشینیم تا مناسب سازی معابر و ورودی ادارات و بانکهای بافق را از نزدیک محک بزنیم. ۱۱ نفر از خبرنگاران شهرستان برای این حرکت اعلام آمادگی کردند اما فقط ۵ نفر آمدند، دو خبرنگار از بافق فردا، دو خبرنگار از آفتاب بافق و یک خبرنگار هم از عصر بافق.

به مناسبت روز معلول با همکاران خبری هم وعده شدیم چند ساعتی بر روی ویلچر بنشینیم تا مناسب سازی معابر و ورودی ادارات و بانکهای بافق را از نزدیک محک بزنیم.
۱۱ نفر از خبرنگاران شهرستان برای این حرکت اعلام آمادگی کردند اما فقط ۵ نفر آمدند، دو خبرنگار از بافق فردا، دو خبرنگار از آفتاب بافق و یک خبرنگار هم از عصر بافق.

برنامه با دیدار با رئیس جامعه معلولین شهرستان بافق آغاز شد شاهپورزاده مثل همیشه آماده بیان سختی‌‌ها، مشقت‌ها، خواسته های بحق معلولین است او هنوز پس از گذشت چندین سال در پی ساماندهی و پیگیری استاندارد سازی معابر و ادارات است.

IMG_20181204_214457_612

او با عزم راسخ توانسته ثابت کند می شود وعده و وعیدها سرانجام خوشی داشته باشد اگر پیگیر بود و گاهی برای رسیدن به حق سماجت کرد.

IMG_20181204_214455_614

حرفهای رییس جامعه معلولین بافق و خواسته هایش از خبرنگاران گل انداخته که ناگهان فرماندار، شهردار، رئیس اداره بهزیستی و… برای عرض تبریک و شنیدن مشکلات معلولین، و حضور در برنامه ای که به همین مناسبت تدارک دیده شده است از رله می رسند.

IMG_20181204_214453_962

تصویربردار دفتر خبر که برای پوشش برنامه مسوولین با معلولین بافق آمده اما دلش می خواهد خبرنگاران را در برنامه خاص خودشان همراهی کند نمی تواند مجوز این کار را از مسوول دفتر خبر بگیرد و مجبور می شود بماند، ما سه ویلچر از متصدی تحویل گرفته و راهی راه آهن بافق واقع در انتهای خیابان آیت الله شیخ محمد تقی بافقی می شویم.

البته آنچه در این گزارش از قلم ناقص ما به نگارش در می آید گوشه ای اندک از مشکلات تردد یک روز معلولین در سطح شهر و اجتماع است.
رمپ ورودی راه آهن از استاندارد نسبتا خوبی برخوردار است و نشسته بر ویلچر می توانیم خود را به محل فروش بلیت برسانیم.

جلوتر می رویم در همین فاصله دستانمان از کتف خسته شده است چرا که چرخاندن چرخهای ویلچر بسی دشوار است.

IMG_20181204_214452_008

برای رسیدن بر روی سکو ومحل سوار شدن قطار دو رمپ موجود است برای امتحان دستی به ویلچر زده و آن را در محل رمپ قرار می دهیم واقعا شیب محل آنقدر تند است که هرآن امکان سقوط وجود دارد یکی از خبرنگاران برای کمک، دستی به ویلچر دیگری می زند اما در آخر مسیر به دلیل دشواری ویلچر رها شده و سقوط می کند.

ایستگاه راه آهن بافق فضاسازی مناسبی برای سهولت تردد معلولین انجام داده اما فقط تا مرحله گرفتن بلیت ، اما پس از دریافت بلیت یک معلول باید از مسافرت با قطار صرفنظر کنند یا همراهیانی داشته باشد تا بتواند خود یا به سکو برساند، اینکه راه آهن بافق تدارکی برای سوار و پیاده شدن یک معلول از سکو تا واگن را دارد یا نه نمیدانیم.

گزارشمان از وضعیت راه آهن تمام شده و آماده بازگشت هستیم که ناگهان سر و کله پلیس مهربان راه آهن پیدا می شود و قصد ضبط دوربینمان را به علت عدم مجوز برای تهیه گزارش و عکسبرداری دارد و از خبرنگاران میخواهد تا دوربین خود را برای بررسی به حراست راه آهن تحویل دهند، از این مسئله استقبال می کنیم و چند قدمی هم همراهش می رویم اما در بین راه آقای پلیس منصرف می شود و از در خیرخواهی چند نکته پیشگیرانه را یادآور می شود و خلاصه مسئله ختم بخیر می شود.

IMG_20181204_214449_147

مقصد بعدی بانکها و خودپردازها است تنها بانک ملی مرکزی و سپه در این خصوص حق معلول را ادا کرده و اقدام به ساخت رمپ ورودی و خروجی و همچنین بالابر ویژه معلولین، سالمندان و افراد کم توان شهر نموده اند.
روبروی موسسه مالی و اعتباری مهر اقتصاد متوقف می شویم رئیس بانک با خوشرویی به استقبال خبرنگاران می آید و بعد از خوش بشی می گوید تنها اینکار به خبرنگاران نمی خورد!!!

باقی زاده که سمت نائب رئیس شورا اسلامی شهر را نیز دارد در پاسخ به این سوال که اگر یک معلول وام بخواهد چگونه می تواند وارد بانک شما شود؟ می گوید بعد از گذشت ۳۷ سال هیچ معلولی تا کنون برای اخذ وام به بانک ما مراجعه نکرده است و اگر روزی افراد معلول جامعه کاری در بانک داشته باشد یا خودم آنها را کول می کنم و به داخل می برم یا اینکه کارمندان بانک برای انجام کار او به بیرون بانک می آیند‌.

IMG_20181204_214447_878

وی همچنین بیان می کند: در نقشه ساختمان این بانک رمپ ویژه ناتوانان و معلولین پیش بینی نشده و در حال حاضر نیز استان اجازه چنین کاری را نمی دهد.

باقی زاده از فرصت استفاده می کند و به تیر برق و میله مخابرات جلو بانک اشاره می کند و می گوید: برای چندمین مرتبه به این دو اداره تذکر دادیم تا ساماندهی صورت گیرد اما هیچ اقدامی نشده است.

رئیس بانک مهر اقتصاد بافق از خبرنگاران میخواهد به وضعیت معیشتی معلولین توجه بیشتری داشته باشند و مشکلات آنان را رصد کنند چرا که معتقد است موضوع مناسب سازی معابر بزرگترین مشکل معلولین نیست و درباره علت عدم بکارگیری معلولین در بانکها می گوید احتمال دارد یک معلول در کار بانکی سرعت عمل باید و شاید را نداشته باشد و موجب نارضایتی مراجعین شود و در آخر سخنان خود در یک پیشنهاد بیسار خوب قول مساعد تخصیص ۱۰

وام ۵ میلیونی قرض الحسنه با بهره کم به معلولین بافق را می دهدو می گوید رئیس جامعه معلولین می تواند در این خصوص اقدام نماید.

کمیته امداد امام خمینی (ره) بافق مقصد بعدی ماست، هاشمی پور ابتدا از دیدن وضعیت خبرنگاران و ویلچر نشینی آنها شوکه شده و علت را جویا می شود.
وی با سعه صدر و عذرخواهی از اینکه مسئله ورودی برای افراد ناتوان ساماندهی نشده است قول ساخت و استانداردسازی ورودی را تا یک ماه آینده به اصحاب رسانه می دهد.

IMG_20181204_214445_399

مدیر کمیته امداد امام همچنین پس از درخواست یکی از خبرنگاران که از او خواست به مناسبت روز معلولین هدیه ای برای ایشان داشته باشد، قول داد به هر یک از معلولان که تحت پوشش کمیته امداد باشند به پاس گرامیداشت روز معلول کارت هدیه ۱ میلیون ریالی اهدا کند.

منتظر وعده یکماه مدیر خوش اخلاق و پرکار کمیته امداد بافق هستیم.

دغدغه ها در ورودی ادارات و ارگانها تمامی ندارد گاهی برای ورود به پیاده رو هم محلی جانمایی نشده و کسانی که قصد تردد با ویلچر دارند حتما باید مسیر طولانی را طی کرده تا بتوانند محلی برای ورود پیدا کنند.

در پایان به اداره بهزیستی که یکی از ادارات حامی جامعه معلولین است می رویم تا آنجا را هم از نظر تردد محکی بزنیم، محل برای تردد مهیا است.

هر چند رفتن از رمپ سیمانی اداره بهزیستی برای ما که برای اولین بار روی ویلچر می نشینیم کاری بس دشوار است.

IMG_20181204_214440_557

وارد اتاق توانبخشی اداره شده و با چند تن از مسوولانی که معلولین بیشترین سر و کار را با آنان دارند به گفتگو نشستم.

صدری مسوول توانبخشی معلولین از گلایه ها و خواسته های معلولین سخن به میان می آورد و در سخنانش مرتب از اهمیت ساماندهی معابر می گوید.

IMG_20181204_214437_998

اشتغال، مسکن، درمان و… از دیگر مباحثی است که درباره آن توضیحاتی ارائه می شود.

وی در خصوص عدم مراجعه معلولین و افراد ناتوان به بانک ها تصریح می کند: چگونه فردی با حقوق ماهیانه بسیار اندک می تواند تسهیلات با سود بالا دریافت کند اما اینکه بیان شود در طول چندین سال معلول به بانک مراجعه نکرده و امکان آن کم است ، دلیلی برای عدم سازماندهی محیط شهری نیست و این حرفی نادرست است.

در ادامه علیرضا رنجبر کارشناس مناسب سازی شهری در دفاع از حق و حقوق معلولین خاطر نشان می کند:مدیران ادارات موظف به ساخت رمپ های ورودی و مناسب سازی هستند .
در بسیاری از ورودی های ادارات و بانک ها می توان برای ساماندهی اقدام کرد اما نمی شود!!!

IMG_20181204_214436_418

وی به نمرات کسب شده مدیران ادارات از مناسب سازی شهری اشاره می کند و می گوید: مناسب سازی ویژه معلولین نیست بلکه محیط باید برای عبور سالمندان، زنان باردار و…‌مهیا شود.
رنجبر می گوید خود بهزیستی از ۳۰ نمره، بیست و دو را دریافت می کند و علت کاهش ۸ نمره مربوط به عدم کارگذاری نرده در کنار رمپ، باز نشدن درب دستشویی فرنگی از بیرون و… است.
او می گوید شهرداری نیز اقدام خوبی پیرامون مجموعه تفرجگاهی آبشار داشته و خوشبختانه معلول می تواند از این محل شهر استفاده کند و در کل نمره ۲۰ را دارد و ادامه می دهد بالاترین نمره به اداره تامین اجتماعی و کمترین مربوط به فنی و حرفه ای و اداره ورزش و جوانان است.

قابل توجه روسای دانشگاههای بافق برای افزایش ثبت نام دانشجو حتما به وضعیت معلولان توجه کنید تا محل ورودی مناسب سازی شود و دغدغه ای برای آنان وجود نداشته باشد.

سوال و جوابمان با کارشناسان بهزیستی ادامه دارد که دکتر خوشگذران رئیس اداره بهزیستی وارد می شود و برای آنکه دقایقی خود را بجای معلول قرار دهد بر روی ویلچر می نشیند.

دغدغه اصلی او نیز اشتغال و توانمند سازی معلولین است.
وی معتقد است برخی از معلولان در بعضی نقاط کاری می توانند خیلی بهتر از افراد سالم فعالیت داشته باشند و معتقد است خداوند توانایی را تقسیم کرده است.

خوشگذران از خبرنگاران می خواهد تا قوانین حق و حقوق معلولان اطلاع رسانی شود تا همه بدانند آنچه در فضای شهری برای مناسب سازی توسط مسوولین انجام می شود جزو وظایف آنان است و باید برای کوتاهی پاسخگو باشند.

IMG_20181204_214433_944

این مقام مسوول همچنین از پرداخت تسهیلات بلاعوض به معلولین ساکن مقیم روستا خبر می دهد و برای ارائه طرح ملی به نماینده مردم به مجلس شورای اسلامی ضمن بیان خاطره اش از حضور در مجلس شورای اسلامی در سالیان گذشته متذکر می شود:قانون بکارگیری اشتغال با قاطعیت پیگیری شود.
تقدیر ازکارکنان معلول اداره بهزیستی خبر خوش پایانی دکتر خوشگذران است که خبرنگاران قولش را از رییس بهزیستی بافق می گیرند.
امیدواریم اینگونه حرکات تلنگری باشد برای انجام وظیفه هر چه بهتر همه ما.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page