نوش گشت

دسته: عمومی , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , میراث فرهنگی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 4 دی 1397

فرصتی شد به دعوت آقای برزگری مدیر کمپ گردشگری شهید برزگری و با همراهی آقای قانعی مالک هتل علمدار بافق از شهر زیرزمینی نوش آباد آران بیدگل بازدید کنم.

photo_2018-12-25_13-27-36

سفری سه روزه و تجربه ای جدید در جمع حدود ۸۰ نفر از کارگزاران گردشگری که با دعوت رسمی شهردار و شورای اسلامی شهر نوش آباد گرد هم آمده بودند تا تجربیاتشان در زمینه گردشگری را برای نحوه جذب گردشگر و طرق تبلیغات با هم در میان بگذارند و اگر توفیق رفیقشان باشد در شبکه سازی جذب و تبادل گردشگر بیش از پیش همکار شوند.

photo_2018-12-25_13-33-19

و اما نوش آباد ، شهری با جمعیت ۱۰ هزار نفری که در اصل انوش آباد بوده مربوط به انوشیروان ساسانی ، راه دسترسی اش از طریق کاشان آسان و گنجینه ای است از تاریخ کهن سرزمین ایران اما نه در ظاهر بلکه در سطوح زیرین شهر با عمقی از ۸ متر به بالا.

photo_2018-12-25_13-33-36

داستان شهر زیرزمینی نوش آباد به وسعت ۴ کیلومتر که هم اکنون ۴۰۰ متر آن قابل بازدید است همان پناهگاهی است که مردمان آن زمان برای در امان ماندن از شر اشرار داخلی و خارجی و حملات اقوام مختلف برای نجات جان و مال و ناموس حفر کرده اند با مهندسی دقیق برای هوا دهی و مسیریابی که فقط با دیدن می توان از آن آگاه شد و نکته جالب اینجاست که این شهر هم دقیقا در سطوح زیرین شهر کنونی قرار دارد و اگر نبود کشف اتفاقی آن، هنگامی که یکی از شهروندان برای حفر یک حلقه چاه جذبی برای منزل اقدام نموده بود، چه بسا تا سالها و قرنها این شهر اعجاب انگیز مخفی می ماند و مردمان چون سده های قبل بر فرازش در زندگی بودند و ماجرا ادامه داشت.

از دیگر دیدنی های این شهر وجود قلعه های مختلف اما متاسفانه تخریب شده در این شهر است که اگر هم اکنون بود می شد این شهر را بهشت قلعه های ایران نامید آن هم در امتداد کویر.

نوش آبادیها اصرار زیادی برشناخته شدن کویر شهرشان داشته و دارند و تدارکی هم برای این خواسته اندیشده اند مانند شتر سواری و سافاری و … اما برای من که زیباترین و بزرگترین رملهای ایران با عنوان کاراکال را در شهرم دارم خیلی به چشمم نیامد.

photo_2018-12-25_13-33-16

مسجد جامع نوش آباد خصوصا بادگیر مرتفع و فوق العاده آن از دیگر زیبایی های این شهر است که شک ندارم با دیدنش مخصوصا وقتی در امتداد لاجوردی آسمان مشغول عکس گرفتن از آن با دوربین یا گوشی همراه شوی حرفهایی می شنویی از جنس مأذنه و آتشگاه.

photo_2018-12-25_13-33-27

photo_2018-12-25_13-27-58

شرکت درکارگاه آموزشی نجات در سفر که توسط آقای عرفان فکری مشهور به مارک و پلو ایرانی برگزار شد و از همه اینها مهتر پیدا کردن دوستانی از جنس سفر و گردشگری از دیگر استانهای کشور و گفتمانی از جنس طبیعت و طبیعت دوستی از دیگر دستاوردهایی بود که اگر نبود همت جانانه اعضای شورای اسلامی شهر نوش آباد که در این سه روز و دو شب حتی خانه های خود را در اختیار میهمانان گذارده بودند به این راحتی ها دست نمی داد.

محمد علی قاسمزاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page