از تاکید بر استانی و حزبی شدن انتخابات مجلس تا لزوم استفاده از تجربه سایر کشورها

دسته: سیاسی , نماینده مردم بافق در مجلس
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 27 دی 1397

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس جلسه‌ای را با حضور نمایندگان، وزارت کشور، مرکز پژوهش‌ها، شورای نگهبان برگزار کردند و در خصوص شیوه استانی شدن انتخابات مباحثی مطرح شد.

محمدجواد کولیوند در زمینه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، اظهار داشت: علت برگشت چند ماده طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس این بوده است که باید تکلیف احزاب، تشکل‌ها و ائتلاف ها در وزارت کشور ثبت شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ورود احزاب، تشکل ها و ائتلاف ها با مکانیزمی خاص در قانون انتخابات دیده شده است.

صباغیان بافقی: شورای نگهبان کسب ۴۰ یا ۵۰ درصد کل آرا را برای حضور کاندیداها در مجلس تعیین کرده است

محمدرضا صباغیان بافقی اظهار داشت: هدف از استانی کردن انتخابات مجلس این است که نمایندگان به کارهای ملی بپردازند، بهتر است در قانون جدید انتخابات کاملاً استانی شود، در غیر این صورت باقی ماندن در شرایط فعلی نتایج بهتری را در زمینه انتخابات مجلس خواهد داشت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس کسب ۱۰ درصد آراء حوزه‌های انتخابیه را لازمه شمارش آراء کاندیداها در سطح استان دانسته اما شورای نگهبان نپذیرفته و پیشنهاد کرده کاندیداهایی که ۴۰ تا ۵۰ درصد آراء را کسب کرده‌اند مستقیم به مجلس راه پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شیوه‌هایی که اکنون مورد بحث است مجلس را ضعیف‌تر می‌کند، افزود: باید ساز و کار دیگری را پیش ببریم.

نماینده مردم بافق، مهریز و خاتم در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد من این است که بر نمایندگان نظارت بیشتری شود تا نتوانند غیر از امور نظارتی در سایر موارد نامه‌نگاری کنند زیرا اکنون ۸۰ درصد نامه‌های نمایندگان در خصوص وام، کار و صدور مجوز است.

کواکبیان: حزبی شدن و استانی شدن انتخابات مجلس باید همزمان با هم پیش برود

مصطفی کواکبیان با بیان اینکه تغییر در شیوه انتخابات نباید صرفاً حول محور استانی شدن باشد بلکه باید حزبی شدن انتخابات مجلس را نیز در دستور کار قرار دهیم، اظهار داشت: فراکسیون امید با این شرط به کلیات استانی شدن انتخابات مجلس رأی داد که پیشنهادات ما در خصوص حزبی شدن بررسی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دیدار با آقای اسحاق جهانگیری گفتم یک بار باید موضوع استانی شدن، یک بار باید حزبی شدن انتخابات و یک بار لایحه جامع انتخابات باید بحث شود، به جای این همه اقدامات موازی بهتر است که دولت لایحه جامع نظام انتخابات را به مجلس ارائه کند.

وی با بیان اینکه لایحه جامع نظام انتخابات مترقی‌تر از طرح استانی شدن انتخابات مجلس است، افزود: در این لایحه تعریفی از التزام عملی به اسلام ارائه شده که سبب می‌شود اعمال سلیقه‌ در مورد صلاحیت کاندیداها پایان یابد.

کواکبیان ادامه داد: در مجلس هشتم پیگیر حزبی شدن و استانی شدن انتخابات مجلس بودم ولی رئیس وقت کمیسیون یعنی آقای روح‌الله حسینیان حزبی شدن را حذف و صرفاً استانی شدن انتخابات مجلس را تصویب کرد که ما هم از خیر این طرح گذشتیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که مدل تناسبی در انتخابات مجلس لحاظ نشود کاندیدایی که با ۲۰ درصد آراء به مجلس راه پیدا می‌کند، سبب می‌شود که آن بخشی از مردم که به این کاندیدا رأی نداده‌اند احساس بی‌نماینده بودن در مجلس را داشته باشند یعنی ۸۰ درصد از رأی دهندگان حس می‌کنند که نماینده‌ای در مجلس ندارند.

مافی: اصلاحات قانون انتخابات مجلس در ۵ استان به صورت پایلوت اجرا شود

پروانه مافی با بیان اینکه پیشنهاداتی که پژوهشکده شورای نگهبان ارائه کرده نشان می‌دهد با مطالعه تجربیات سایر کشورها به جمع‌بندی رسیده‌اند، اظهار داشت: هر پیشنهادی که در زمینه استانی شدن و تغییر قانون انتخابات مجلس مطرح می‌شود باید به سرانجام آن فکر کرد تا مانع از بروز نتایج نامطلوب شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیشنهاد من این است که در۵ استان هر قانونی که در زمینه اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب شد، اجرا شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است در استان‌هایی که مسائل قومیتی پررنگ‌تر است، اصلاحات قانون انتخابات به صورت پایلوت در آن استان‌ها اجرا نشود.

وکیلی: برگزاری انتخابات مجلس به صورت کاملا استانی تعلقات را از بین می‌برد

محمدعلی وکیلی با بیان اینکه مرزهای درون استانی مفروضی اعتباری بوده و ذاتی نیست، اظهار داشت: این دغدغه که حتما باید “شهرستانی – استانی” حفظ شود، لزومی ندارد زیرا پایه عدالت این اعتباریات نیست بلکه پایه عدالت این است که جغرافیای انتخابات، کل کشور باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌خواهیم برای کارآمدی مجلس سطح قوه مقننه را از شهرستان به استان برسانیم. با اجرای استانی شدن انتخابات مجلس تعلقات شهرستانی از بین می‌رود و کاندیداهای پیروز نماینده استان در مجلس می‌شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای قانون انتخابات و اصلاحات آن به صورت پایلوت کار خطرناکی است.

میرزایی نیکو: حذف نمایندگان حوزه‌های انتخابیه کوچک از مجلس به سادگی ممکن نخواهد بود

قاسم میرزایی نیکو با بیان اینکه همه آمال و آروزهای خود را نباید در سطح استانی شدن انتخابات لحاظ کنیم، اظهار داشت: باید به فال نیک بگیریم که شورای نگهبان، مجموعه‌های پژوهشی، نخبگان و عقلا به این تصمیم رسیده‌اند که سطح انتخابات مجلس ارتقاء یابد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سال ۱۳۳۴ تاکنون دماوند در مجلس نماینده داشته و حذف نمایندگان حوزه‌های انتخابیه کوچک از مجلس به سادگی ممکن نخواهد بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: سهم شهرستان‌ها در مجلس را باید قوی‌تر و کامل‌تر دید اما ترکیب حزبی را نیز می‌توان لحاظ کرد.

محمودی شاه‌نشین: ۳ شیوه برای انتخاب کاندیداهای برتر هر حوزه انتخابیه در نظر گرفته شود

محمد محمودی شاه نشین با بیان اینکه لحاظ یک مدل از بین مدل‌های حداکثری  و تناسبی به صورت صد درصدی قابل اجرا نخواهد بود، اظهار داشت: بهتر است از مدل “حداکثری – تناسبی” استفاده شود.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای مثال در حوزه انتخابیه‌ای که یک نماینده دارد هر کاندیدایی که ۴۰ درصد آراء را به دست آورد می‌تواند به مجلس راه یابد، در غیر این صورت هر کسی که ۲۰درصد از آراء شهرستان و ۱۰ درصد از آراء کل استان را به دست آورد به مجلس راه یابد، در غیر این صورت هر کاندیدایی که به لحاظ تناسبی آراء بیشتری را کسب کرده باید به مجلس راه یابد.

وی افزود: این شیوه، قدم اولی است که می‌توانیم به صورت حزبی انتخابات را برگزار کنیم.

بی مقدار: استانی شدن انتخابات مجلس برای ملی شدن پارلمان بود

شهاب الدین بی مقدار با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس برای ملی شدن پارلمان بود اما از ترس شورای نگهبان حدنصاب کسب ۱۰ درصد آراء در حوزه انتخابیه را لحاظ کردیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان اکنون برای رأی آوردن فقط به منافع حوزه انتخابیه فکر می‌کنند و منافع کلان کشور را نمی‌بینند، بهتر است انتخابات به صورت استانی و حزبی برگزار شود.

جلیلی ششوانی: ساختار حزب برای بهبود قوانین انتخابات باید اصلاح شود

علی جلیلی شیشوانی اظهار داشت: در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ترکیه، ژاپن و انگلیس مدل‌های انتخاباتی حداکثری – تناسبی اجرا می‌شود و با توجه به امکان استفاده از تجربیات سایر کشورها نیازی به اجرای قانون انتخابات به صورت پایلوت وجود ندارد. ساختار حزب را نیز باید در کشور اصلاح کنیم تا بتوانیم این مسائل را اجرایی کنیم.

سید سلمان سامانی نیز در این جلسه گفت: وزارت کشور با برگزاری انتخابات استانی به صورت آزمایشی موافق است، البته باید در همه کشور به صورت آزمایشی برگزار شود و بعد از برگزاری کامل، قانون اصلاح یا عینا تمدید شود./

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page