پروژه مجتمع فرهنگی هنری ارشاد تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
یکشنبه - 5 خرداد 1398
پروژه مجتمع فرهنگی هنری ارشاد تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری ارشاد این روزها حال و روز خوشی ندارد و علیرغم تمام پیگیری های صورت گرفته به علت عدم پرداخت بدهی پیمانکار، پروژه تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری ارشاد این روزها حال و روز خوشی ندارد و علیرغم تمام پیگیری های صورت گرفته به علت عدم پرداخت بدهی پیمانکار، پروژه تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

به منظور بررسی علت تعطیلی فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خبرنگار “بافق فردا”به سراغ حسین ارجمند رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و با وی در این رابطه به گفتگو نشست.

وی گفت: پروژه فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری ارشاد بافق از پروژه های مصوب سفر ریاست جمهوری به استان یزد است که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و در آن زمان با توجه به برآوردهای روز مبلغ  ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل آن پیشنهاد گردید ولی به علت کمبود اعتبار تنها با ۱ میلیارد تومان آن موافقت گردید که پس از ابلاغ اعتبار در پایان سال ۱۳۹۵ و پس از طی مراحل قانونی, قرارداد تکمیل مجتمع در ابتدای سال ۱۳۹۶ منعقد گردید.

ارجمند با بیان اینکه این پروژه هزار متر مربع زیر بنا دارد عنوان کرد: مجتمع فرهنگی هنری ارشاد شامل گالری نمایشگاهی،سالن آمفی تئاتر، بلک باکس، فضاهای نمایشگاهی آموزشی و بوفه هایی برای عرضه محصولات فرهنگی است .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلفیقی از معماری سنتی و مدرن از مهم ترین ویژگی های این سازه است و بیشتر فضاهای آن با رویکرد معماری بومی و سنتی و نمایی آجری در حال ساخت بود.

ارجمند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اداره ارشاد کمبود فضا برای انجام کارهای فرهنگی و هنری است تصریح کرد:در صورت تکمیل این پروژه کمبودهای فضای فرهنگی، نمایشگاهی و آ موزشی و اجرای فعالیت های هنری مرتفع می شود.

مقام مسوول ادامه داد: پیگیری های بسیار زیادی برای تکمیل این پروژه صورت گرفت و این نوید را می داد که هرچه سریع تر به بهره برداری برسد چون تاکنون ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ و اگر اعتبار آن تامین می شد آمادگی بهره برداری تا ۳ ماه آینده را داشت که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد و پیمانکار پروژه که شرکت مهندسی بنیان مرصوص کویر بود علیرغم تحمل خسارت به جهت نوسانات بازار با تمام تلاش پروژه را فعال نگه داشت و حتی اعلام آمادگی کرده بود که در صورت پرداخت بدهی این پروژه را تکمیل کند ولی بدهی پیمانکار که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان می باشد پرداخت نگردید و پیمانکار توان ادامه کار را نداشت و پروژه تعطیل شد.

ارجمند با اشاره به اینکه نکته جالب اینجاست که فرماندار،نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل ارشاد تمام تلاش خود را انجام دادند تا مانع از تعطیلی این پروژه شوند خاطر نشان کرد: تلاش ها به هیچ نتیجه ای نرسید.

وی گفت: این پروژه توسط فرمانداری تحت عنوان پروژه های اولویت دار در سال ۱۳۹۸  قرار گرفته و حتی در دیداری که نماینده با وزیر ارشاد در هفته گذشته داشت تاکید وزیر این بوده که این پروژه تا پایان امسال تکمیل و اعتبار آن از منابع استانی و ملی تامین گردد. 

وی با بیان اینکه پیگیری به تنهایی نمی تواند کاری را به سرانجام برساند عنوان کرد: مهم ترین مساله دغدغه مندی است که متاسفانه فرهنگ اصلا جزء دغدغه ها نیست و چندان اهمیتی به آن داده نمی شود چون با این حجم پیگیری و به نتیجه نرسیدن کار، دلیل دیگری نمی توان پیداکرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بودجه های فرهنگی برای اجرای برنامه های هنری و فرهنگی بسیار اندک است تصریح کرد: می توان گفت بودجه ها در حد صفر است.
چندین بار عنوان کردم تمام بودجه ای که در سال گذشته توسط اداره ارشاد برای برنامه های فرهنگی تعلق گرفت فقط دومیلیون تومان بوده است که بیشتر به جک و لطیفه شبیه است آن وقت چگونه می خواهیم فرهنگ سازی کنیم یا آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.

ارجمند بیان کرد: از طرف دیگر مطالبه گری فرهنگی هم وجود ندارد مردم با توجه به شرایط امروز بیشتر درگیر مسائل معیشتی و اقتصادی هستند و نگاه جدی و مطالبه گرانه به فرهنگ ندارند و اهمیت آن چنانی هم برایشان ندارد.

وی تصریح کرد:درمورد مشکلات فرهنگی اگر بخواهیم صحبت کنیم مثنوی هفتاد من کاغذ می شود وراه هم به جایی نمی بریم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد با اشاره به ضعف و بی برنامگی در حوزه فرهنگ خاطر نشان کرد:فرهنگ دیوارکوتاهی شده است که در نهایت تمام تقصیرها به گردن فرهنگ می افتد ولی برای حل مشکلات آن هیچ گونه عزم جدی واراده قوی وجودندارد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page