استقبال ۱۲ هزار بافقی از کمپین کنترل فشار خون

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 26 خرداد 1398

بسیج کنترل فشار خون بالا هم اکنون در سراسر کشور در حال برگزاری است و در نقاط مختلف مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

با توجه به اینکه فشارخون بالا این روزها موضوعی است که بیش از هرزمان دیگری در ارتباط با آن بحث می‌شود و به یکی از اصلی‌ترین مسائل روز جامعه به ویژه در حوزه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبدیل شده و در بافق هم مردم نسبت به آن حساسیت بالایی پیدا کرده اند.

زمانی که آماری مبنی بر مرگ نزدیک به ۱۰۰ هزار ایرانی در سال بر اثر فشار خون بالا منتشر شد، اوج وضعیت بحرانی این موضوع برای همگان آشکار شد و حساسیت‌های بسیار زیادی نسبت به این موضوع در لایه‌های مختلف جامعه به وجود آمد.

بی‌توجهی به فشار خون بالا از سوی افرادی که درگیر این بیماری هستند یکی از مسائلی است که سبب شده آمار مرگ و میر ناشی از این عامل و همچنین بیماری‌های وابسته به آن افزایش یابد.

با شروع این طرح در استان یزد و شهرستان بافق و اطلاع مردم از آمارهای نگران کننده‌ای که این بیماری به وجود آورده، استقبال خوبی از طرح صورت گرفت.

استقبال در شهرستان بافق به حدی خوب بوده که تا به الان ۱۲ هزار نفر در این شهرستان برای پایش وضعیت فشار خون خود به مراکز معرفی شده مراجعه کرده اند.

این خبر را سعید عسکری مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق اعلام کرد و اظهار داشت: مراقبان سلامت با حضور در تمام تجمعات زنانه و مردانه شهر، فشار خون افراد بالای ۳۰ سال را کنترل می‌کنند.

وی از شهروندان گرامی خواست با حضور در مراکز بهداشت و پایگاه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور مراقبان سلامت را در این امر مهم یاری رسانند.

عسکری با بیان اینکه ضرورت دارد همه افراد جامعه هدف نسبت به مراجعه و پایش فشار خون خود اقدام کنند ادامه داد: شماره تلفن ۳۲۴۲۹۰۸۵ بصورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان برای این موضوع است.

مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان بافق خاطر نشان ساخت: طرح بسیج کنترل فشار خون با هدف شناخت و آگاهی افراد مبتلا به این بیماری خطرناک، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از  ۲۷ اردیبهشت امسال شروع شده و تا ۱۵ تیر ادامه می‌یابد.

۳۱۳ ایستگاه ثابت و سیار پایش فشار خون در یزد فعالیت دارند

محمد‌رضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد هم در ارتباط با وضعیت کلی این طرح در استان یزد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد، به اجرای طرح بسیج ملی فشارخون در استان اظهار داشت: این طرح نماد مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی جامعه هدف در طرح ملی بسیج فشارخون را افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های کلیوی عنوان کرد که در استان یزد قریب به ۵۵۰ هزار نفر هستند و تلاشمان این است که ۲۷۵ هزار نفر در این طرح شرکت داشته باشند.

دهقانی اضافه کرد: برای اجرای این طرح ملی در استان یزد، ۳۱۳ ایستگاه ثابت و سیار و ۲۲۴ واحد فعال خانه بهداشت با فعالیت ۶۶۰ نفر از همکارانمان در حوزه بیماری خاص، اورژانس‌ها، کارکنان حوزه سلامت، داروخانه‌ها، خیریه و بسیج و غیره مشارکت دارند.

با توجه به اینکه فشار خون بالا در افراد با سن بالای ۳۰ سال می‌تواند خطرات بسیار بیشتری به دنبال داشته باشد، قطعا پایشی که در جامعه صورت می‌گیرد، باید با اولویت این گروه سنی باشد تا میزان خطرپذیری جامعه به مقدار قابل توجهی در ارتباط با بحث فشار خون کاهش یابد.

نکته قابل توجه در ارتباط با این موضوع این است که در جهت کنترل فشار خون در استان باید به دنبال ارتقاء سطح سواد سلامت مردم باشیم و قطعا این موضوع نقش مهمی در ابتلای افراد به این بیماری‌ها به دنبال دارد.

موضوعی که باید نظر قرار گیرد این است که مردم استان یزد باید مصرف نمک در غذاهای خود را ۵۰ درصد کاهش دهند که این مسئله دور از دسترس نیست فقط نیازمند آگاهی‌رسانی کامل و بیان دلایل برای مردم دارد.

امسال و در راستای دو عامل اطلاع‌رسانی به مردم در ارتباط با خطرات فشار خون بالا از یک سو و پایش فشار خون در بین افراد ۳۰ تا ۷۰ سال جامعه، بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برنامه‌ریزی شده که اجرای درست این موضوع نقش مهمی در حوزه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها به دنبال دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که در اجرای مناسب این طرح مهم باید مورد توجه باشد، مشارکت همگانی مردم در اجرای آن از یک سو و همکاری تمام نهادها و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی گسترده و اقدامات مناسب برای پایش است.

 

photo_2019-06-16_08-38-34

photo_2019-06-16_08-38-11

photo_2019-06-16_08-38-19

photo_2019-06-16_08-38-15

photo_2019-06-16_08-38-32

photo_2019-06-16_08-38-37

photo_2019-06-16_08-38-43


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page