همراه با طبیعت

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , مقالات
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 29 خرداد 1398

IMG_7273

اخیراپژوهشی در انگلستان انجام شد که نشان میدهد طبیعت گردی هفتگی حتی اگر دو ساعت در هفته باشد برای سلامتی انسان مفید است .نکته جالب این پژوهش این است که این موضوع برای تمام انسانها یکنواخت است.یعنی اثر طبیعت گردی برای پیر وجوان ،زن و مرد،فقیر و غنی، سالم و ناتوان همه و همه یکسان است .

اما اینکه چگونه طبیعت گردی کنیم خود مسئله ای قابل تامل است .مسلما طبیعت گردی در مسیرهای کوتاه و شناخته شده چندان خطر ناک بنظر نمیرسد .اما بهتر است مواردی را همیشه رعایت کنیم ،حتی برای طبیعت گردی کوتاه .

  • اطرافیان را از برنامه خود با خبر کنید

حتی اگر قصد پیاده روی کوتاهی دارید حتما به یکی از دوستان، خانواده و یا همکاران خود مدت زمان پیاده روی ،مسیر و زمان تقریبی آنرا اطلاع دهید. ترجیحا به کسی اطلاع رسانی کنید که زود متوجه غیبت شما میشود.

  • همیشه موبایل به همراه داشته باشید

حتی اگر تصمیم گرفته اید چند ساعتی از دنیای اطراف خود فاصله بگیرید ،می توانید گوشی خود را خاموش کرده و در کوله پشتی قرار دهید،این نمیتواند برای شما چندان زحمتی داشته باشد اما گاهی ممکن است جان شما را نجات دهد.اکثرا انسان با حواس خود مسیررا پیدا می کند اما حواس انسان می تواند خطای زیادی داشته باشد .استفاده ازGpsبرروی گوشی چندان خرج و زحمتی ندارد ضمن اینکه می توانید به آن اعتماد کنید ،البته هیچگاه این برنامه جای قطب نما ونقشه را نمی گیرد اما در مواقع بحرانی بسیار کمک کننده است.

  • آب کافی به همراه داشته باشید

اگر در طبیعت گم شدید احتمالابدون غذا چند روز زنده خواهید ماند اما بدون آب این احتمال به چند ساعت تقلیل خواهد یافت.پس تا می توانید آب به همراه داشته باشید،بعنوان یک تجربه شخصی من همیشه از ظروف کوچک آب به تعداد زیاد استفاده می کنم ،چون اولا درصورت سوراخ شدن ویا باز ماندن درب ، مقدار کمی از آب هدر می رود، دوما جاسازی ظروف کوچک در اطراف وبین لوازم کوله راحت تر است بعلاوم معدوم سازی ویا باز گرداندن ظروف کوچک راحت تر است.

  • در انتخاب کفش دقت کرده ومحافظه کارانه لباس بپوشید.

بنظرم همراه داشتن چند دست لباس اضافه با توجه به وزن کم لباسها چندان زحمتی ندارد.اما گاهی همین لباس اضافه منجی شما خواهد بود.ضمنا حتی در تابستان یک دست لباس گرم همراه داشته باشید چون حتی بعضی ازروزهای گرم، شبهای سردی را بدنبال دارد.شاید روزهایی که منتظر باران نیستید بارانهای رگباری گرفتارتان کند.فراموش نمیکنم سالها قبل مسیر صدکیلومتری را با موتور سیکلت طی میکردم وسط تیر ماه دردل کویر چنان بارانی بارید که تمام محاسباتم را بهم ریخت.

علاوه برایندر انتخاب کفش دقت کنید. کفش باید با دوام ،سبک و ترجیحا ساق بلند باشد.بارها هنگام طبیعت گردی مار به من حمله کرده اما چون کفش ساق بلند بپاداشتم از نیش ماردرامان مانده ام.ضمنا قبل از پوشیدن کفش حتما آنرابررسی کنید تا عقرب ویا مار درآن جا خوش نکرده باشد.

  • پوشش گیاهی وجانوری منطقه را بشناسید

کارعاقلانه ایست قبل از ورود به یک منطقه از پوشش گیاهی و جانوری منطقه اطلاعاتی داشته باشید.بدون شک شناخت خطراتی که از جانب جانوران منطقه متوجه شما می شود شما را در وضعیت بهتری قرار می دهد.شاید مجبور باشید چند روزی از گیاهان ،میوه ها وحتی جانوران منطقه تناول کنید .پس آمادگی آنرا داشته باشید.همیشه شناخت خطرات اطراف بهترین تاکتیک دفاعی خواهد بود.

  • مجموعه ای از ابزار ولوازم ضروری به همراه داشته باشید.

لوازمی که باید همیشه همراه داشته باشیدوقیمت چندانی هم ندارد شامل:چاقوی جیبی ،فندک،چراغ قوه کوچک،جعبه کمکهای اولیه،سوت، قطب نما،پاور بانک با کابل مربوطه،عینک وکلاه آفتابی وترجیحا کرم ضد آفتاب هستند.

شاید در نگاه اول همراه داشتن این وسائل کار بیهوده ای بنظر برسد اما بدون شک گاهی بخاطر همراه داشتن این لوازم از خود تشکر می کنید.

چند نکته که بصورت تجربی آموخته ام را هم به لیست اضافه می کنم.سعی کنید ازلباسهایی با رنگ روشن وترجیحا سفید استفاده کنید.جهت یابی با وسائل مختلف را بیاموزید،جهت یابی می تواند بوسیله خورشید،ماه،ستارگان،درختان،لانه مورچه ها، ساعت مچی و… انجام شود.درصورت گم شدن بجای تقلای بی موردابتدا پناهگاهی برای خود بیابید یا بسازید .یادتان باشد قبل ازورود به پناهگاه یا سایه درختان دقت کنید پناهگاه توسط حیوان ویا ماری تصاحب نشده باشد.طریقه علامت دادن از راه دوررا بیاموزید این علامت دادن می تواند توسط دود آتش ویا تاباندن نور توسط آئینه یا صفحه گوشی همچنین نورآتش در شب باشد.در صورتی که با ماشین به طبیعت می روید هیچگاه با یک ماشین نرفته وبصورت گروهی ویا حداقل دو ماشین سفرتان را انجام دهید.

آرزوی طبیعت گردی دلنشینی برای شما طبیعت دوستان دارم و خواهش آخر اینکه پس از ترک طبیعت فقط جای پای خود را گذاشته و بقیه را با خود ببرید.

    محمد رضا رضایی بافقی

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 30 خرداد 1398 - 7:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت اقای رضایی مطلب شما بسیار بجا و مناسب و مفید است

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 30 خرداد 1398 - 7:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

عالی و به درد بخور بود، موفق باشید.

You cannot copy content of this page