از جواهرات وجودمان غافل نشویم

دسته: اجتماعی , فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 12 شهریور 1398

image_2019_9_2-9_41_13_210_WMK
دومین جلسه از سلسله مباحث خانواده ی آسمانی به سبک زندگی اسلامی در آستان مقدس امامزاده عبدالله علیه السلام بافق برگزار شد.
دکتر عبدالرضا حدادیان در این جلسه یکی از مهم ترین راههای زنده نگه داشتن پیام، مرام و هدف قیام امام حسین علیه السلام را تقویت بنیان خانواده به عنوان کوچکترین عنصر جامعه دانست.
وی با بهره گیری از روش استاد قرائتی یعنی آوردن مثال برای تفهیم موضوع ، از مثال گلدان و گل در امر تربیت گفت: که همانطور که بعد از خرید یک گلدان اولین سوال ما از فروشنده در مورد نحوه ی نگه داری آن خواهد بود. آیا برای آبیاری گلدان گران قیمت از گازوئیل یا بنزین به دلیل بیشتر بودن قیمتش نسبت به آب استفاده می کنیم؟ یا حاضریم گل های گلدان را با پا لگد کنیم ؟بدون شک این کار را انجام نمی دهیم و اگر کسی هم بخواهد لطمه ای به گلدان بزند ، جلو او را خواهیم گرفت.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان های اطراف ما از فرزند گرفته تا خویشاوندان و همکاران  گل های زندگی ما به حساب می آیند ولی تا به حال  انصافا چقدر  به دنبال یادگیری مراقبت از آن ها بوده ایم؟! چه مدت زمان یا چه مقدار در این زمینه هزینه کرده ایم تا راه های مراقبت از این گل ها را یاد بگیریم؟!
مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد افزود:اگر یک وسیله ای برای استفاده بخریمحتما راهنمایش را برای مراقبت و استفاده خوب از آن وسیله میخوانیم ،اما در مورد همسرمان، فرزند و … چقدر مطالعه انجام می دهیم؟
عضو شبکه تشکل‌ها تربیت محور کشور افزود: بسیاری از کارهایی که در زندگی انجام می دهیم ،چون عالمانه و بر مبنای اصول دینی و روانشناختی نیست ، لگد زدن به فرزندان است ، بسیاری از کارها بنزین و گازوئیل دادن به گل های زندگی ما است.
حدادیان به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: مواظب باشید ،جوانان را دریابید ،قبل از آنکه گروه های منحرف آن ها را جذب کنند با این حال که در آن زمان حداکثر ۵ گروه منحرف بوده  و فضاهای خطرناک امروزی وجود نداشته،امام صادق علیه السلام فرموده اند جوانان را دریابید ،یاد بگیرید چطور با آن ها رفتار کنید.
وی روایت دیگری از  امام علی علیه السلام  را نیز مصداق آورد و ادامه داد: آن چیزی که پدر و مادر برای فرزندش باقی می گذارد ،ادب است نه مال ، پول از بین می رود و چیزی که باقی می ماند ادب است.
در این جلسات میخواهیم یاد بگیریم که چگونه از زندگی خودمان بهره بگیریم و زندگی زیبایی داشته باشیم.
عبدالرضا حدادیان با استناد به آیه «یا ایهالذین آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم ۖ  » دین اسلام را دین حیات بخش عنوان کرد و به تشریح جواهرات وجودی انسان پرداخته و گفت:
از نظر امام صادق علیه السلام انسان عاقل کسی است که ما را به سوی بندگی خدا و بهشت حرکت دهد.
وی بنا به احادیثی از پیامبر عزیزمان و امام حسین علیهما السلام، دومین جواهر وجود انسان را دین دانست و افزود: شخص عاقل برای مسیر زندگی خود نقشه ی  راه دارد و دین نقشه ی راه او است که مجموعه ای از احکام ، اخلاق و عقاید است.
سومین ویژگی وجودی انسان که حدادیان به آن اشاره کرد،حیا بود و او حیا ر ا اینگونه تعریف نمود: حیا یعنی شرمی که اجازه ندهد هرکاری را انجام دهیم ،نه تنها گناه را بلکه کار بد را.
مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد موضوع حیا را یکی از ضروریات بشر امروز دانست و گفت اگر حیا باشد تمام رفتارهای انسان ایده آل و صحیح خواهد بود.
چهارمین عنصر از جواهرات وجودی شخصیت سالم از منظر روایات «عمل» است که دکتر حدادیان به آن پرداخت.
تشریح عوامل تربیت از قبیل وراثت،ژنتیک،تغذیه، محیط و رفتارهای تربیتی بخش دیگری از سخنان مدیر موسسات مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی علیه السلام  در دومین جلسه آموزشی مهارتهای زندگی در بافق بود.
وی رفتارهای تربیتی را فتارهای روحی و روانی و عاطفی ، رفتارهای معنوی و رفتارهای معاشرتی عنوان کرد و ادامه داد:
در مورد رفتارهای روحی ،روانی و عاطفی با مراجعه به قرآن ،روایات و یکی از زیباترین نمونه ها حدیث کسا را می بینیم که انسان های خوب هیچ گاه یکدیگر را به اسم صدا نمیکنند بلکه با حالت های زیبا و پر از محبت .
حدادیان مراقبت معنوی را اینگونه توضیح داد: مراقبت معنوی یعنی مراقب رفتارهای تربیتی خود باشیم . دائم الوضو باشیم، هرکاری را انجام ندهیم و به طور کلی بدانیم اگر مراقب معنویات خودمان نباشیم ،نمی توانیم فرزند خوب تربیت کنیم.
این مدرس حوزه و دانشگاه رفتارهای معاشرتی را دقت در نشست و برخاست با افراد مختلف دانست و به یکی از باید و نباید های تربیت یعنی تشویق پرداخت و گفت: اگر تشویق خوب انجام شود ، آثار فوق العاده ای از جمله ایجاد انگیزه ، تغییر و اصلاح رفتار ، ایجاد حس آرامش ،ایجاد اعتماد به نفس، بوجود آمدن  احساس شخصیت و ارزشمندی و … بدنبال خواهد داشت و باید بدانیم تشویق رفتار شخص و تشویق تلاش شخص به جای  نتیجه  از جمله نکاتی است که باید در تشویق  رعایت شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page