فرزندان گل هستند پس محیط خانه باید تبدیل به گلخانه شود

دسته: اجتماعی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 14 شهریور 1398

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۴_۲۱-۴۶-۴۵
دکتر عبدالرضا حدادیان در چهارمین جلسه آموزشی مهارتهای زندگی که با عنوان« خانواده آسمانی» در آستان مقدس امامزاده عبدالله علیه السلام بافق در حال برگزاری است با مرور جلسات گذشته با تاکید مجدد بر عدم تنبیه اعمال سهوی گفت: اگر به اشتباه از تنبیه استفاده کنیم ، فرزند دچار احساس حقارت ، ریاکاری و کینه جویی خواهد شد ضمن اینکه باید توجه کنیم تنبیه از جنس محرومیت باشد البته با رعایت شرایطی که در جلسات قبل ذکر شد.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از استفاده روش های تشویق و پیشگیری اگر شاهد نتیجه مورد نظر در تربیت نبودیم، به سراغ تنبیه می رویم ، ولی باید ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم تا از تنبیه کمتر استفاده کنیم.
وی افزایش صبر و تحمل، پیش بینی نیازهای موقعیتی کودک، بیان دلایل انجام کار ،بررسی ریشه اعمال فرزند ، تغییر محیط و پیشنهاد یک راه حل جایگزین قابل قبول را از جمله راههای پیشگیری از تنبیه عنوان کرد.
مدیر موسسات مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی علیه السلام یادآوری دوران کودکی و شیطنت های آن زمان خود را یکی از روش هایی نام برد که می تواند به بالا بردن صبر و تحمل فرد کمک کند.
وی در ادامه یکی از روش های موثر و بسیار مهم که باعث پیشگیری از تنبیه می شود را تخفیف و مدارا در انجام تکلیف دانست و افزود: بسیاری از اشتباهات فرزندان به علت عدم توجه کافی به آن ها است .به عنوان مثال گاهی اولیا پاسخگویی به تلفن یا صحبت با دوست خود را بر خواسته کودک خود ارجحیت می دهند در این مواقع کودکان انجام خطا را یک راه جلب توجه پدر و مادر می دانند.
مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد در ادامه سخنان خود با تاکید بسیار بر اصل تغافل و تدبیر به عنوان یک راهکار پیشگیری از تنبیه گفت:به نظر برخی از اساتید تربیت ، ۸۰ درصد تربیت تغافل است.تغافل یعنی نادیده گرفتن بسیاری از خطاهای فرزندان که می توان از آن گذشت و سپس تدبیر ، یعنی اول از خطا چشم پوشی کن و بعد در مورد آن تدبیر.
حدادیان با استناد به فرمایش حضرت علی (ع) که اگر در زندگی از تغافل استفاده نکنیم ، زندگی تلخ خواهد شد ادامه داد: ما برای  اینکه یک خانواده آسمانی داشته باشیم ، خانواده ای شیرین و امام زمانی پسند و بدون دغدغه داشته باشیم و برای اینکه گزاره های تربیتی ما بر روی فرزندان تاثیر بگذارد باید ارتباط خوبی با آنها داشته باشیم و این امر در سایه تغافل امکان پذیر است.
عضو شبکه تشکل‌های تربیت محور کشور با اشاره به هرم نیازهای مازلو گفت: مازلو نیازهای انسان ها را به ۵ دسته تقسیم کرده است،یک سری از نیازها فیزیولوژیکی و زیستی هستند مثل آب و هوا و نیازهای جنسی که بیشترین دامنه نیازهای ما را تشکیل می دهند و تقریبا تمام خانواده ها در این دامنه بدون مشکل هستند.
وی تصریح کرد :  توجه بیش از حد به دامنه اول نیازها، عامل غفلت از چهار نیاز دیگر خواهد شد به طوری که با انجام این کار اصل تربیت به هم می خورد و نمی توانیم خانواده آسمانی داشته باشیم .
حدادیان چهار نیاز بعد از نیاز فیزیولوژیک را طبق هرم نیازهای مازلو به ترتیب نیاز به امنیت، نیاز به عشق و محبت ، نیاز به احترام و ارزش و نیاز به خودشکوفایی نام برد.
ایشان ادامه داد: هرچه به طبقه ی بالای هرم می رویم نیاز حساس تر می شود اما توجه ما به آن نیاز کمتر می شود. اگر بتوانیم به ۴ نکته در هر کدام از این طبقات که در این جلسات به آن ها خواهیم پرداخت؛ خوب توجه کنیم زندگی ما به زندگی روان شناختی و زیبا تبدیل می شود.
مدیر موسسات مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی علیه السلام در ادامه بحث به چهار نکته در احساس امنیت پرداخت و گفت:آرام بودن فضای خانه امنیت فکری را برای فرزند می آورد. فرزندان گل هستند پس خانه باید تبدیل به گلخانه شود. یعنی محیطی آرام و امن و بدون مشاجره برای رشد کردن.
دکتر حدادیان به تشریح دومین مورد در ایجاد احساس امنیت یعنی حمایت و پشتیبانی از فرزندان پرداخت و گفت: پدر و مادر در ذهن فرزندان ابر قدرت هستند پس نباید این تصویر در کودکان شکسته شود. البته باید دقت کرد این نکته متکی به خدا و استقلال باشد و همچنین به محبت اهل بیت توجه شود.

نکته بعدی که باعث می شود حس امنیت در فرزندان کم شود ، عدم رازداری اولیا است.والدین باید دقت کنند که اشتباهات فرزندان را به جز مشاوری که می تواند موثر باشد به شرط رازداری نگویند. اگر اولیا در کنار فرزندان به عنوان مشاور و رفیق نباشند ، افراد دیگری این نقش را برعهده می گیرند که متاسفانه عواقب خوبی در برنخواهد داشت.
این کارشناس مسائل خانواده حضور مادر در منزل را مسئله ای دیگری دانست که می توانددر روحیه فرزندان موثر باشد و افزود: نقش پدر و مادر در احساس امنیت فرزندان مهم است ولی تجربه و علم ثابت کرده زمانی که مادر در منزل نیست ، نگاه امنیتی کودکان کم می شود . بهترین مهد برای فرزندان آغوش مادر است پس بهتر است تا ضرورتی ایجاد نشده است مادر در کنار فرزندان باشد.
حدادیان به بیان توضیح نیاز بعد از نیازهای زیستی پرداخت و ادامه داد: دومین نیاز در هرم مازلو  نیاز به عشق و محبت است که باید در خانواده همیشه جاری باشد . ابراز یعنی بیان دوستت دارم . امام صادق (ع) ۱۴۰۰ سال پیش فرموده اند: به کسی که علاقه داری بگو دوستت دارم.
پیامبر اکرم (ص)نیز فرموده اند: مردی که به زنش بگوید دوستت دارم در دلش حک می شود و از دل او بیرون نمی رود و بعد از ابراز باید اثبات کنیم یعنی فرزند را بر مسائل اطراف خود ترجیح دهیم.
وی اذیت نکردن، مشروط نکردن و تکریم شخصیت را از دیگر نکات مهم در این دسته دانست و افزود : امام هادی علیه السلام می فرمایند: هر کس خودش را پست می داند( از نظر شخصیتی پایین تر است) از شر او ایمن مباش.
مدیر موسسه فرهنگی رسالت مشهدنگاه و توجه ، عدم تحقیر و تمسخر و توهین، خوش قولی و مشورت را از نکات مهم در تکریم شخصیت بیان کرد و گفت:شرط اول و اصلی تربیت صبر و حوصله است و اگر صبرو بردباری نباشد توهین و عصبانیت در برخورد با فرزندان شکل می گیرد . اگر به فرزند توجه نکنیم فرزند دروغ گفتن را راهی برای جلب توجه می یابد.
حدادیان در پایان سخنان خود با اشاره به چندین روایت عنوان کرد: مشورت از نکات دیگر تکریم به شخصیت کودکان است. کودکان در هفت سال سوم  زندگی وزیر به حساب می آیند ،پس در امور منزل با آن ها مشورت  و خواهان نظراتشان باشید؛ در این امر لازم نیست تمام نظرات آن ها اجرا شود . هدف از این کار احترام گذاشتن به شخصیت وجودی فرزندان است.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۴_۲۱-۴۶-۲۵


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page