لزوم درک نوجوان،جوانان و نیازهای آنها

دسته: عمومی
یک دیدگاه
شنبه - 16 شهریور 1398
لزوم درک نوجوان،جوانان و نیازهای آنها

ششمین جلسه از سلسله مباحث خانواده آسمانی با موضوع نیازهای اساسی نوجوانان در صحن امام زاده عبدالله علیه السلام بافق برگزار شد.

ششمین جلسه از سلسله مباحث خانواده آسمانی با موضوع نیازهای اساسی نوجوانان در صحن امام زاده عبدالله علیه السلام بافق برگزار شد.

دکتر عبدالرضا حدادیان در این جلسه با مرور جلسات قبل، تزلزل و بی ثباتی در تصمیمات نوجوان را به علت عدم آگاهی صحیح دانست و گفت : پنج رفتار شاخص در نوجوان وجود دارد که والدین باید متناسب با آن ها ،رفتار های خود را تنظیم کنند.

عدم پاسخگویی مناسب به سوالات فرزندان و اصرار بر خواسته خود در برابر خواسته ی نوجوان یکی از عوامل بر هم زننده ی رابطه تربیتی است که روحیه ی پرخاشگری را در وی تقویت می کند.
وی ادامه داد: در یک خانواده آسمانی که قرار است همنشین حضرت زهرا سلام الله علیها باشند ، باید به نیازهای فرزندان، هماهنگ با قطب نمای تربیتی اهل بیت علیهم السلام عمل نمود.

عضو شبکه تشکل های تربیت محور کشور، اولین نیاز اساسی فرزندان را نیاز به خوب درک شدن عنوان کرد و افزود: پدر و مادر باید فرزند خود را هماهنگونه که هست درک و او را دوست داشته باشند در غیر این صورت مخالفت و لجبازی ها شروع میشود. پذیرفتن فرزندان به معنای مهر تایید بر رفتارهای آنها نیست ، بلکه دانستن این موضوع است که این تغییرات و رفتارها به اقتضای شرایط سنی است.تنها با این راهکار میتوان شنونده ی خوبی برای فرزندان بود و رابطه ی تربیتی موثری با فرزند ترتیب داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت توجه به دختران گفت: دختر باید در آغوش مادر بزرگ شود و درک بصری ،لمسی و حسی همراه با محبتی را از خانواده خود دریافت کند.

حدادیان یکی از عوامل جذب نوجوانان به سمت گروه های منحرف را عدم توجه به توانایی های آن ها دانست و افزود: عدم درک والدین ،تحقیر به جای پذیرش و تعریف و تمجید گروه همسالان و دوستان از کوچکترین نقاط مثبت نوجوانان از جمله عواملی است که به افزایش فاصله بین اعضای خانواده و در مقابل دوستی های افراطی در محیط بیرون در فرزندان می شود.

دبیر موسسه فرهنگی رسالت مشهد پیگیری مستقیم والدین را از دلایل برهم زنتده ی فضای دوستانه دانست و ادامه داد: کنترل والدین تنها میتواند به صورت محدود انجام شود و این موضوع فرزند را به سمت کارهای مخفیانه سوق می دهد. البته به این معنی نیست که فرزند را کاملا رها نمود ، کنترل انجام شود اما به صورت غیر مستقیم ،با محبت و دوستی.

حدادیان اصلاح کردن باورها مطابق با روایات و دید معصومین علیهم السلام را یکی از نکات کلیدی دوست شدن با فرزندان نام برد و گفت: شروع زودهنگام تربیو در سال های اول زندگی فرزند باعث ایجاد نا آرامی در ساد های بعد زندگی او خواهد شد. امام کاظم علیه السلام می فرمایند کودکی که شیطنت کند ،بزرگی آرامی خواهد داشت. طبق روایات و احادیث در زمینه تربیت فرزندان باید هفت سال اول زندگی کودک او رد امیر دانست و سعی در برقراری رابطه ی دوستانه و رفاقتی کرد و از هفت سال دوم امور تربیتی را شروع کرد.

دکتر عبدالرضا حدادیان یک ارتباط و تربیت خوب را نیازمند گذشت زمان ،برنامه و تدبیر دانست و افزود: نیاز فرزند تنها در مسائل مادی و مالی خلاصه نمیشود ، بلکه فرزندان خواهان گذراندن اوقات با والدین می باشند.
وی با اشاره به حدیث معروف امام حسن علیه السلام که هرچه را برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند گفت: برای داشتن برخورد صحیح با خواسته های فرزندان باید انصاف داشته باشیم ،یعنی خود را جای آن ها قرار بدهیم و ببینیم اگر در آن شرایط و سن بودیم چگونه برخورد میکردیم و چه موضوعاتی برای ما اولویت داشت.

این کارشناس مسایل خانواده با استناد به حدیث خیرالکلام ماقل و دل از امیر المومنین علیه السلام گفت: بهترین سخن ،سخن کوتاه و گویاست . بزرگترین اشتباه ناآگاهانه والدین زیاد صحبت کردن و طولانی کردن نصایح خود است .

وی تبعیض را یکی از عواملی ذکر کرد که باعث تزلزل بنیان خانواده و ایجاد احساس عقده در فرزند میشود .

دکتر حدادیان یکی از آفت های اشتباه و رایج در جامعه را توجه و تاکید اشتباه به درس دانست و گفت: در روایات متعددی از ائمه علیهما السلام جوهره لازم در مرد را عمل و کار نام برده اند. درس و مدرک تحصیلی به تنهایی نمیتواند مفید بدشد بلکه ازدواج و اشتغال به فرزندان احساس ارزشمندی و استقلال میدهد.

وی با تاکید بر آسان گرفتن ازدواج گفت: طبق احادیث و روایات اگر کسی که از ترس روزی ازدواج نکند ، کافر است. در اسلام،شادی مومن از فضل خدا نام برده شده و فاکتور برکت بهترین عنصر دستیابی به رزق و روزی می باشد که در نتیجه ی رابطه ی خوب با قرآن و امام عصر به دست خواهد آمد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
دلسوز این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 17 شهریور 1398 - 10:39 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام .خیلی عالی و اثر گذار بود . تشکر از برگزارکنندگان این برنامه

You cannot copy content of this page