داشتن خانواده ای شاد و خدایی با عمل به فرامهارتها

دسته: اجتماعی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 21 شهریور 1398

photo_2019-09-12_08-58-10

هشتمین جلسه از سلسله مباحث خانواده آسمانی با موضوع راهکارهای زندگی شاداب و کسب فرامهارت ها در صحن مقدس امام زاده عبدالله علیه السلام  بافق برگزار شد.
دکتر عبدالرضا حدادیان در ابتدای جلسه با مرور صحبت های جلسه قبل به تکمیل موضوع راز داشتن زندگی شاداب پرداخت و گفت: طبق وعده ی خداوند در آیه ۲۱ سوره ی روم بعد از تشکیل خانواده بزرگترین سرمایه یعنی آرامش و مودت را به زوجین هدیه خواهد داد. یک تاجر موفق کسی است که علاوه بر نگه داری و مراقبت از سرمایه خود، برای افزایش آن نیز تلاش کند پس در خانواده نیز باید با استفاده از راهکاریی به تقویت این سرمایه گران بها پرداخت.

وی با اشاره به داستانی زیبا از حضرت محمد صلی علیه وآله در مورد ثواب جهاد و حج برای مردان گفت: پیامبر جهاد زنان را خوب همسرداری دانسته اند. در این جهاد باید یاد بگیریم چه رفتارهایی مناسب است. توجه به زحمات یکدیگر و حضور در شرایط سخت زندگی در کنار یکدیگر ، اظهار و ابراز محبت از نمونه این رفتارهاست.
عضو شبکه تشکل های تربیت محور کشور با استناد به حدیثی که می فرماید هدیه موجب ایجاد محبت می شود؛ گفت:  از عوامل دیگری که می تواند به داشتن زندگی شاداب کمک کند ،هدیه دادن است. طبق روایات هدیه دادن کینه را از بین میبرد که می توان از مناسب های اهل بیتی برای دادن هدیه استفاده کرد. این موضوع در مورد  زنان با توجه به لطافت روحی که دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین  این راهکار ،راهی برای تشویق و برقراری ارتباط دوستانه با فرزندان به شمار می رود.  البته باید توجه داشت که منظور از هدیه دادن ، هدایای گران قیمت نیست ،بلکه هدیه ای کوچک اما مستمر  می باشد.
وی در ادامه  انجام یک کار ویژه برای همسر را راهی برای تقویت سرمایه محبت بین زوجین دانست و گفت: آوردن کلمه ی مخصوص شما در کنار انجام کارهای معمولی و روزانه ، یک نمونه کار ویژه به  حساب می آید.
طبق آیه ای از قرآن ” لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه ” پیامبر باید اسوه و الگوی ما باشد و تمام سیره نویسان در مورد پیامبر  نوشته اند ” کان متبسما” یعنی پیامبر همیشه لبخند داشت ؛ پس خوش رویی را زندگی خود داشته باشیم.
حدادیان صبحانه مشارکتی با همسر و نامه نوشتن را نیز از موارد دیگر تقویت و افزایش محبت  نام برد و گفت: یکی از راه های جذب همسر نوشتن نامه به قلم خود و عاشقانه است که بهتر است با  سه عامل اظهار محبت ،قدردانی و عذرخواهی همراه باشد.
وی با اشاره به نامه های امام خمینی ره به همسر خود در زمان تبعید گفت : امام خمینی ،مرجع دین  و یک امام مسلمان دین شناس  با سن بالا هستند اما در برخورد با همسر خود مانند یک جوان عمل میکنند و از کلمات محبت آمیزی مثل عزیزم ،تصدقت گردم استفاده می کنند و از ابراز دلتنگی خودداری نمی کنند. ما با الگو گرفتن از پیامبر ،امامان و شخصیت های دینی می توانیم  محور دین را پیدا کنیم و الگو بگیریم.
این مدرس حوزه و دانشگاه دانشگاه با تاکید بر اهمیت به کارگیری و فرامهارت ها در زندگی تصریح کرد: مهارت یعنی انتقال تجربه ی بشر  به دیگران اما فرا مهارت یعنی مهارت های بالاتر از دانش و تجربه ی بشر که در سایه چهارده معصوم و قرآن  به دست می آید.

حدادیان با استناد به آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم ” إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا ﴿۹۶﴾کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏ دهد” گفت:  اولین نکته در کسب فرامهارت ها ایمان و عمل صالح است ؛ایمان به حرف ها و وعده های خدا. ائمه اطهار علیهما السلام با داشتن ایمانی قوی حجاب ها را کنار زده و حقایق هستی را دیده اند . درست است که ایمان رابطه فردی بین انسان و خداست اما اگر به حرفهای خدا در قرآن اعتماد داشته باشیم و ایمانمان با عمل صالح همراه شود ،مودت و محبت ما در دل انسان ها قرار داده می شود.
دکتر حدادیان همچنین با استناد به حدیث  ” من کان لله کان لله له” دومین نکته در فرامهارت ها را اخلاص دانست و گفت: وقتی برای خدا کار کنی،خدا برای توست. اخلاص راهی است برای کسب مودت اما نباید اخلاص را به صرف کسب مودت داشت. اخلاص تنها باید برای رضایت خدا باشد.  ما به دنبال اخلاص می رویم چون انسان بدون اخلاص بی ارزش است؛ مانند چک پول بدون نخ، همانطور که اگر چک پول نخ وسط پول را نداشته باشد ، هرچه قدر هم زیاد باشد ارزشی نخواهد داشت ،کارهای ما تیز اگر هنراه با اخلاص نباشد ، ارزشی ندارد.
دبیر موسسه رسالت مشهد نماز شب را عاملی برای بین المللی شدن انسان و با اشاره به داستان محافظ سید حسن نصر الله در مورد جایگاه مقام معظم رهبری نزد وی گفت: محبوبیت اگر به همرا نماز شب ،به همراه اخلاص و برای خدا باشد ،بین المللی خواهد شد مانند شهید محسن حججی که این اعمال از یک انسان معمولی ، شخصیت جهانی مثل شهید  حججی درست کرد که حتی جوان آمریکایی او را نمونه ی یک مرد می داند.
وی ادامه داد: اگر در یک شبانه روز که ۱۴۴۰ دقیقه است برای خودت سه دقیقه وقت بگذاریم و قبل از خواب دو رکعت نماز نافله بخوانیم ، خداوند کم کم توفیقات بیشتری به ما خواهد داد .
این کارشناس مسائل خانواده نکته دیگر در این باب را با استفاده از فرمایش امام علی علیه السلام ” یدالله مع الجماعه” اینگونه تشریح کرد:  قدرت و دست خدانود با جماعتی است که با هم کار می کنند و شیطان از این جمع ها گریزان است. اگر در یک جمع تعهد بسته شود ،طبق قانون سینرژی ،انرژی ها به توان می رسد و غیر قابل محاسبه می شود. برای داشتن خانواده شیرین باید تغییر کنیم و لارمه ی این کار حرکت است ،پس در این جمع تعهد ببندیم که هر شب قبل از خواب دو رکعت نماز بخوانیم و  برای یکدیگر دعا کنیم.
حدادیان بینش را امر مهمی دانست و گفت: اگر بینش انسان خدایی و صحیح باشد ، اعمال انسان رنگ خدایی می گیرد. اگر زنی بداند همسرداری و مردی بداند کسب رزق حلال جهاد به جساب می آید ،بینش خود را تغییر خواهد  داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه  ضروری ترین باور زندگی الهی ، زندگی در پناه قرآن عنوان و ادامه داد: تنها مرجعی که میتواند به ما کمک کند تا هدف از آفرینش را بدانیم ، خدا است.
وی با استناد به آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات “وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ” گفت: به گفته ی خدا در قرآن “جن و انس را نیافریدم مگر براى آنکه مرا عبادت کنند ”  هدف از آفرینش یعبدون ذکر شده است.  اگر یعبدون را عبادت معنا کنیم ، یعنی کسی که زیاد عبادت میکند ، کوتاهی کرده ایم زیرا که ابلیس ۶۵۰۰ سال عبادت کرد و بزرگترین عابد بود اما به خاطر غرور از درگاه خدا رانده شد.
وی ادامه داد: عبادت انسان را عابد می کند اما معنای بهتر این آیه عبودیت است ، یعنی سکوی پرتاب و رشد. همانطور که در نماز بعد از شهادت به رسول بودن پیامبر میگوییم ،’عبده و رسوله’ یعنی پیامبر اول عبد شد بعد به پیامبری رسید. عبودیت انسان را بزرگ میکند.
معاون موسسات وابسته در مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) اطاعت بدون چون و چرای اوامر خدا را نمونه از عبودیت دانست و گفت: در قرآن یک خانواده ی قرآنی داریم که به مقام عبودیت رسیده اند ، خانواده ی حضرت ابراهیم علیه السلام.
این خانواده در تمام مراحل زندگی  بچه دار نشدن ، ازدواج مجدد ، مهاجرت به بیابان غیر قابل زراعت، تنها گذاشتن هاجر و اسماعیل در آن مکان، بنا کردن خانه ی خدا ، ذبح اسماعیل ، همیشه بدون تعلل به امر و خواسته ی خدا  تن داده اند . نتیجه و مزد این رفتار زیبای این خانواده  اعمالی است که تمام مسلمانان در حج تمتع در حجر اسماعیل و مقام ابراهیم و صفا و مروه باید انجام بدهند.
یک خانواده عاشورایی نیز وجود دارد که نمونه ای عبودیت را در روز عاشورا به تصویر کشیده اند ، خانواده امام حسین علیه السلام که از شهادت را شیرین تر از عسل می دانند و از حضرت علی اصغر تا خود امام حسین علیه السلام خواست خداوند را اطاعت کرده اند.پس برای داشتن یک خانواده حسینی باید محور را خدا قرار دهیم نه بنده های خدا.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۰۹_۱۱-۳۰-۱۹


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page