جشنواره ها و رونق گردشگری

دسته: میراث فرهنگی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 26 شهریور 1398

یزد شهری است که در آن مردمان زیادی از مناطق دیگر در رفت وآمد بوده‌اند. بیشتر یزدی‌ها با مردمان استان‌های دیگر خویشاوندی دارند. از قدیم روابط تجاری و فامیلی قدرتمندی بین این شهر با شهرهای انار و رفسنجان به دلیل تجارت پسته، با شهرهای طبس و تربت حیدریه به دلیل بودن بر سر راه مشهد با شهرهای آباده، شهر بابک، نیریز، اقلید، بوانات و جندق و خور و بیابانک به دلیل خرید و فروش محصولات کشاورزی و مرکزیت داشتن اداری، آموزشی و سیاسی یزد در مرکز ایران وجود داشته است.
گردشگری یزد در سال‌های اخیر به شدت رونق گرفته است. در نوروز امسال، تعداد گردشگران نوروزی در یزد نسبت به سال گذشته ۲ تا ۳برابر شدند. البته بخشی از این اتفاق به وقوع سیل در استان‌های دیگر کشور باز می‌گشت اما به طور کلی نمی‌توان شکوفایی گردشگری را در این استان دست کم گرفت. تلاش‌های بسیاری نیز برای معرفی یزد و ایجاد رغبت برای گردشگران برای سفر به استان یزد شده که از جمله آنها می‌توان به فعالیت و تبلیغات در فضای مجازی، حضور در نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری و نظایر آن اشاره کرد. بر اساس آمار، بیشترین بازدیدهای گردشگران در یزد از مجموعه امیرچخماق، مسجد جامع یزد، بافت تاریخی و باغ دولت‌آباد می‌شود. استان یزد ۲هزار و ۲۷۰هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یک‌هزار و ۸۵۰اثر ثبت ملی شده است. یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه‌ای که استقبال از این شهر تا ۵برابر در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
یکی از دلایلی که یزد در سال‌های اخیر توانسته گردشگران زیادی را جذب کند، ابتکاراتی بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان به همراه فعالان گردشگری یزد انجام داده است. در امسال، حدود ۲۰جشنواره در این استان برگزار می‌شود که هر هفته با تخفیف‌های ویژه‌ای از سوی هتل‌ها، مراکز خرید و کمپ‌های کویرنوردی همراه است. همچنین بنا شده که هزینه‌های سفر به استان از نیمه خرداد تا نیمه شهریور که فصل گرم سال است، کاهش یابد. در خرداد امسال، جشنواره‌های «گل انار» در تفت، «محصولات لبنی» در ندوشن، «زردآلو فراغه» در ابرکوه و همچنین «رویدادهای فرهنگی بم و یزد»، «رویدادهای فرهنگی ایران و مجارستان» و جشنواره «پارچه و دست‌بافت‌های سنتی فجر» در مرکز استان برگزار شدند. این جشنواره‌ها در تیر، مرداد و شهریور عبارت بودند از «جشنواره گونه‌های نادر جانوری»، «جشن ثبت جهانی»، «موسیقی کویرنشینان»، «پایتخت کتاب» و «نصرآباد بهشت میوه‌ها» که در شهرستان‌های مهریز، تفت و یزد برگزار شدند. جشنواره «شب‌های مهریز»، جشنواره «کبوتر و پرندگان زینتی اردکان»، «آلبالو طزرجان» و «باز بافت و هفته گردشگری میبد» نیز به ترتیب در شهرستان‌های مهریز، اردکان، تفت، یزد و میبد و مسابقه‌های موتور کراس، مجسمه‌های شنی، لوک برتر و خرما به میزبانی شهرستان بافق و جشنواره‌های صنعت چاپ و رالی کویر نیز به میزبانی شهرستان یزد برگزار شدند.
با اینکه گاهی گفته می‌شود سیل نوروز باعث شد که گردشگری یزد در ابتدای سال رونق زیادی بگیرد اما سیل نمی‌توانست تنها عامل این شکوفایی در گردشگری باشد. نمی‌توان نقش پررنگ تبلیغات و فعالیت‌ها را نیز در این زمینه نادیده گرفت چراکه بیشترین تبلیغات داخلی و خارجی شامل تبلیغات فضای مجازی، شبکه‌های مجازی و استفاده از ظرفیت خبرنگاران داخلی و خارجی، از سوی مسئولان استان یزد انجام شده بود. شکل‌گیری هسته گردشگری یزد نیز از دیگر اقدامات موثر در رونق گردشگری این استان بود. این هسته‌ها با عضویت اعضایی از کشورهای هدف گردشگری یزد شامل آژانس‌های گردشگری، خبرنگاران، راهنمایان گردشگری و دیگر مبلغان این کشورها، فعالیت کردند. بازخورد اخبار مربوط به گردشگری یزد در جهان از نکته‌های قابل توجه شکل‌گیری این هسته‌ها بود. اخبار مربوط به یزد در روزنامه‌های معتبر جهان و شبکه‌های تلویزیونی کشورهای مختلف منتشر شد که در نهایت به تبلیغات وسیع برای یزد انجامید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page