مسمومیت در کودکان

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 7 آبان 1398

شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها(هفته اول آبان ماه)

 “با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم “

مسمومیت در کودکان

مسمومیت بیشتر در خانه رخ می دهد و کودکان زیر پنج سال در بالاترین خطر ابتلا به مسمومیت اتفاقی هستند. هر ماده ای که برای بدن شما زیانبار باشد یک سم است که ممکن است از طریق استنشاق، تزریق، فرو بردن، پخش در چشم و یا از طریق پوست جذب شود هر ماده ای اگر بیش از حد به بدن وارد شود می تواند سمی باشد شما در حال نگهداری از کودک ۴ ساله هستید و کشف می کنید که کودک بیش از نیمی از یک بطری قرص های شما را خورده است و یا مسمومیت می تواند در اثر ( خوردن دارو در دوزهای بیش از حد مجاز، مصرف بیش از حد مواد مخدر، مونوکسید کربن از لوازم گاز، محصولات خانگی مانند ( پودر رختشویی )، آفت کش ها، گیاهان داخل سالن و یا در فضای باز، فلزات مانند سرب و جیوه ) باشد.

اثرات محدوده مسمومیت از بیماری کوتاه مدت تا آسیب های مغزی، کما و مرگ است و درمان مسمومیت بستگی به نوع سم خورده شده دارد.

پیشگیری از مسمومیت در کودکان

تقریبا تمام مسمومیت ها در خانه رخ می دهد و ۸۰ درصد از مسمومیت کودکان در سنین ۱ تا ۴ سال می باشد. سوخت و ساز بدن کودکان از بزرگسالان متفاوت است کودکان متابولیک سریعتر و از لحاظ جسمی کمتر قادر به تحمل مواد شیمیایی سمی مانند ویتامین ها یا قرص های حاوی آهن هستند لذا مقدار زیاد این داروها در کودکان به علت آسیب کبدی می تواند برای کودکان کشنده باشد.
درب تمام کابینت های نگهداری مواد خطرناک برای محدود کردن دسترسی کودکان به مواد سمی، قفل ایمنی نصب کنید.
تمام داروهای نسخه ای و بدون نسخه را خارج از دید و دور از دسترس کودکان ذخیره، و ترجیحاً در قفسه قفل دار نگهداری شود.
گیاهان سمی داخل خانه را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
از مناطق که به تازگی کود یا آفت کش پاشیده شده دور بمانید.
کودکان کنجکاو تمایل به قرار دادن هر چیزی در داخل دهان خود دارند.لذا بطری های پزشکی ممکن است برای آنها جذاب باشد .و ممکن است به بعضی داروها یا محصولات خانگی ( به ویژه داروی با طعم شیرین و عطر میوه ای ( مانند غذا یا نوشیدنی نگاه کنند.
کودکان تقلید از بزرگسالان را دوست دارند و مصرف دارو در مقابل کودکان ممکن است خطرناک باشد چون ممکن است عمل شما را دنبال کنند.
از ظروف مقاوم، سخت و ایمنی را برای نگه داشتن دارو استفاده کنید تا کودکان قادر به باز کردن درب آن نباشند.
داروها را در قفسه های قفل دار نگهداری کنید.

تهیه کننده : نصرت قاسمیان کارشناس بهداشت خانواده

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page