پنجره ای به سوی سلامتی/ محیط کارسالم، کارکنان سالم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 29 بهمن 1398

جنس مذکر در همه گروههای سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری است. به غیر از بیماریهای دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره های زندگی نیز عوامل خطر محیطی و شغلی، عادات و رفتارهای نادرست مانند مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر، همچنین استرس های مختلف سلامت مردان را تهدید می کند.

حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می شود، بر کیفیت زندگی خانواده ها نیز تأثیرگذار است. متخصصین سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آن ها را به تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می کند، ولی این موضوع بعد از سن ۵۳ سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است. فعال باقی ماندن مردان از نظر جسمانی در سی ساله دوم زندگی کیفیت زندگی آن ها را بسیار بالا خواهد برد.

متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند. آنها فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است، از سلامت کامل برخوردارند. مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و اغلب ارجاعات آنها به پزشک نیز به علت بیماری های جدی است. در حالیکه لازم است، حتی با وجود احساس سلامت، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند. و این عدم توجه باعث شده بحران سلامت مردان در دنیا به عنوان بحران خاموش سلامت  تلقی گردد و کشورهای مختلفی موضوع ارتقای سلامت مردان را در دستور کار خود قرار دادند به همین منظور ایران نیز هفته اول اسفند را به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری کرده است وبا توجه به اهمیت نقش مردان در محیط کار امسال به عنوان محیط کارسالم ، کارکنان سالم در نظر گرفته شده است .

  یکی از خطر های شغلی مرتبط با کار مردان، استرس شغلی می باشد

          استرسی است که فرد معینی بر سر شغل مشخصی دستخوش آن می گردد. بسته به تجربه فرد شاغل  میزان قدرت و ضعف او در مواجهه با شریط موجود و شخصییت او ممکن است دچار مشکلاتی شود که شامل مشکلات روانی ، جسمانی و رفتاری می باشد.

    مشکلات روانی :نا رضایتی شغلی

  بیماری های  جسمانی :بیماری های قلبی و عروقی ؛گوارش پوستی و … اشاره کرد

 مشکلات رفتاری:مصرف روز افسون مشروبات الکلی ،و مواد مخدر ، رفتار ستیزه جویانه در برابر همکاران  اعضای خانواده خود داری از کار کردن و… اشاره کرد .

در رابطه با متغیر های مادی استرس زمانی رخ می دهد که حداقل شرایط زیستی و ایمنی جسمانی حفظ نشده باشد.اکثر خطرات محیطی یا اثرات سلامتی خاصی که ممکن است ایجاد گردد مثل افت شنوایی حاصل از مواجهه با سروصدا،مشخص می گردند.این مواجهه ها همچنین می تواند به طرق مختلف باعث استرس گردند.مواجهه های فیزیکی ، شیمیایی ،شلوغی و مشکلات ارگونومیکی ممکن است بطور مستقل یا در کل بعنوان عامل استرس زا عمل کنند.

-سروصدا علاوه بر اثر تجمعی بر حلزون شنوایی، بطور حاد ، فشارخون را بالا می برد.همچنین مزاحمت صداهای بلند در محیط کار مانع آگاه شدن کارگر از حوادث می گردد.

– مواجهه های فیزیکی گرما یا سرمای زیاد ،نور کافی یا تابش شدید و غیره کننده نور در محیط کار، ارتعاش و حرکت می توانند باعث اثرات ناخوشایند گردند. راحتی و رضایتبخشی محیط اطراف با بهداشت روانی مرتبط است.

 –  ارگونومیکی،وسایل و ابزارآلات و طراحی محیط کار نیز نقش مهمی در روحیه و ناکامی کارگر و در نهایت بهره وری و سود دهی دارد.

–  مواجهه های شیمیایی ممکن است در اثر مواجهه با موادی که برای سلامتی بطور بالقوه زیان آور می باشد،

   اضطراب ایجاد کنند ناشی از بوهای شیمیایی نا مطبوع صرف نظر از سمیت می توانند بعنوان عامل استرس زا عمل نمایند.

–  خطر ایمنی موجود :خطر انفجار یا سقوط از بلندی نسبت به سایر مشکلات کاری  ترس را اضافه می کند . مثلا جوشکاری در محل های مرتفع به مراتب پر استرس تر از سطح زمین می باشد .

–  نوع دیگری از راههای مداخله  در استرس توجه به عوامل فیزیکی محیط کار است که ایجاد استرس می کنند  رسیدگی و چاره جویی درباره مشکلات فنی محیط کار نیز حائز اهمیت است . مثلا ممکن است با تغییر محیط کار (کاهش میزان سر و صدا ، حذف منبع نورهای خیره کننده و مزاحم ) عامل استر زا از میان برداشته شود  همچنین باتوصیه استفاده از وسایل حفاظت فردی مثلا استفاده از عینک ، گوشی و رسپیراتور ممکن است بتوان افراد را در برابر عامل استرس زا حفظ کرد

طیبه عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page