ویروس کورونا چیست؟!

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 6 اسفند 1398

ویروس کورونا عضوی از خانواده کوروناویروس ها می باشد. در این خانواده عوامل بیماری های حاد تنفسی دیگر مانند بیماری سارس  (SARS ) و یا بیماری مرس ((MERS نیز وجود دارد!

دوره نهفتگی

دوره نهفتگی این ویروس حدود ۲ روز تا حدود ۱۴ روزمی باشد. به عبارتی ساده تر در دوره نهفتگی، ویروس دربدن فرد وجود دارد اما علائم بیماری مشاهده نمی شود!باید توجه داشت ویروس می تواند در دوره نهفتگی ازفردآلوده ی بدون علامت، به فرد سالم منتقل شده و آن را نیزآلوده و مبتلا سازد!

علائم بیماری

تاکنون علائم گزارش شده اغلب شامل تب، سرفه و تنگی نفس بوده است. شدت علائم متفاوت است و از موارد خفیف تا شدید و کشنده مشاهده می شود! به طور کلی می توان گفت که علائم بیماری کورونا تاحدودی شبیه به آنفلوانزاو یا سرماخوردگی می باشد!

راههای انتقال ویروس

به طور کلی تاکنون اطلاعات دقیقی از راههای انتقال این نوع ویروس جدید کورونا وجود ندارد و اغلب اطلاعات موجود بر اساس راههای انتقال سایر اعضای خانواده کورونا ویروس ها می باشد!

به طور معمول انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر در اثر تماس نزدیک )در فاصله ای کمتر از ۲ متر( و از طریق تماس با قطرات و ترشحات دستگاه تنفس فرد آلوده در اثر عطسه یا سرفه اتفاق می افتد!

 به طور معمول انتقال ویروس های عامل بیماری های تنفسی از فرد آلوده به فرد سالم بیشتر در زمانی صورت می گیرد که فرد مبتلا دارای علائم می باشد،

اما گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد ویروس کورونای جدید درفرد آلوده بدون علامت نیز می تواند به فرد سالم منتقل شود! این خصوصیت شرایط را برای انتشار ویروس و ایجاد همه گیری در جوامع مختلف فراهم می نماید!

 نکات کلیدی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ناشی ازویروس کورونای جدید

در حال حاضر واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد! اما بدیهی است مهمترین و قطعی ترین راهکار برای جلوگیری از آلوده شدن به این ویروس، کاهش احتمال تماس با این ویروس است!

بنابراین با رعایت نکات ذیل می توان به میزان قابل توجه ای احتمال ابتلا و انتشار ویروس را کاهش داد:

 -دستها را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

–  می توان در طی روز و در محل کار و یا مدرسه برای شستشو و ضدعفونی دستها از محلول ها و ژل های ضدعفونی کننده قابل حمل رایج استفاده نمود!

– از لمس نمودن لب ها، دهان، چشم ها و بینی با دستان آلوده پرهیز نمایید!

-توصیه می شود تا برطرف شدن شیوع بیماری از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن خودداری نمایید! در زمان بروز علائمی مانند عطسه، سرفه و یا به طور کلی علائم شبیه سرماخوردگی بهتر است فرد بیمار از خانه خارج نشود!

– دستمال و یا ماسک استفاده شده را هرگز در محیط رها نکنید! دستمال و یا ماسک آلوده خود می تواند باعث انتشار ویروس شود.

-در هنگام عطسه و یا سرفه کردن حتما دهان خود را پوشانده و دستمال را در شرایط ایمن دور بیاندازید!

-توصیه می شود به طور مکرر سطوح و وسایل پرکاربرد و یا عمومی را با محلول های ضدعفونی تمیز نمایید!

-در صورت مشاهده علائمی شامل تب، سرفه و یا تنگی نفس حتما به اولین مرکز درمانی مراجعه نموده و از خوددرمانی در این شرایط خودداری نمایید!

– در مکان های پرتجمع مانند وسایل نقلیه عمومی از ماسک های طبی استفاده نمایید!

– با توجه به اینکه برخی حیوانات میزبان این ویروس هستند گوشت و تخم مرغ حتما به صورت پخته شده )حرارت دیده شده(استفاده شود.

درمان بیماری

تاکنون درمان دارویی قطعی برای بیماری معرفی نشده است! درمان این بیماری بیشتر حمایتی و مراقبتی است تا علائم و عوارض بیماری در فرد فروکش نماید

طیبه عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page