تاریخچه هنر درمانی به اواخرقرن هجدهم باز می گردد

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
شنبه - 17 اسفند 1398

هنردرمانی را با عنوان شناخت روان اولین بار مارگارت نامبرگ از ایالت متحده در دهه ۱۹۴۰ مطرح کرد او اولین پیشگام هنر درمانی در جهان میباشد
درکشور ما ایران از سال ۱۳۸۱ این مراکز تشکیل شد ولی در ابتدا این فعالیت ها بصورت کلی بود و با گذشت زمان شکل تخصصی تری بخودش گرفت و هم اکنون هنردرمانی بعنوان یکی از شاخه های خاص ،مهم واثبات شده در جامعه ما فعالیت دارد چانچه که ثابت شده هنر میتواند روان انسان را درمان کند.
یکی از راهها و ابزارهای کمک به شناخت و درمان اختلالات روحی وروانی در معلولین ذهنی ،جسمی حرکتی وکودکان گرایش هنر درمانی است که شامل زیر شاخه های مختلفی میباشد و از طریق این زیرشاخه ها افراد احساس وتفکرات خود را نشان داده و بدین طریق درمانگر اقدام به کمک ودرمان میکنید.
شاخه های هنردرمانی که مورد استفاده وتوجه روانشناسان و هنردرمانگرها میباشد شامل
“قصه درمانی ” _ تئاتر درمانی _ شعر درمانی _
سفال درمانی_شن درمانی _نقاشی درمانی _بازی درمانی _آوا درمانی و…
موسیقی درمانی که یکی از بهترین ابزارهای هنردرمانی میباشد که در محدوده فعالیت من علاوه بر کودکان با ذهن موسیقیایی قوی نیز برای معلولین ذهنی اوتیسم برای افزایش ارتباطات اجتماعی و بالا بردن رشد اجتماعی عزیزان و همچنین افراد در محدوده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال دچار افسردگی بسیار مهم ،مفید وموثر میباشد همچنین هنردرمانی برای درمان اختلالاتی بر اثر سانحه ،اضطراب ،افسردگی و…نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
“سفال درمانی وشن درمانی ” که مربوط ب هماهنگی چشم ها با دست و باعث تقویت حافظه هیجانی
وبرای معلولینی که مهارت های حرکتی شان را از دست داده اند این شیوه تاثیرگذار به کار برده میشود .
هنردرمانی برای رهایی از استرس غلبه بر ترس و ابراز هیجانی چون خشم ،نفرت وعشق ،افزایش خلاقیت وتوانایی وخودآگاهی مورد استفاده قرار میگیرد.
هنر درمانی همچنین برای درمان اختلالات جسمی چون حرکت های ریتمیک برای کسانی که درد مفاصل واستخوان دارند وعضلاتشان توانایی نگهداری استخوان را ندارد (کودکان) ،برای مشکلات شنوایی موسیقی درمانی ،برای بینایی نقاشی درمانی و برای مشکلات گفتاری آوا درمانی وشعر درمانی بسیار کاربردی و توصیه میشود.
هنر درمانی در افراد با توجه به علاقه و استعداد و زمینه مساعد یادگیری فرد توسط روانشناس و هنردرمانگر مورد تحقیق و بررسی قرار میگیرد وهمچنین زمانی مناسب با توجه به روش مورد نظر هنردرمانی برای تمامی اختلالات تعیین میگیرد.

*حقیقت اصلی هنر ،نشان دادن سایه ای از کمال الهی است*

“میکل آنز”

به ✍قلم “امیرعلی رسولی فرد”
*مسئول فرهنگی هنری جامعه معلولین بافق *


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page