از رعایت نکات بهداشتی توسط برخی مغازه داران تا بیخیالی برخی مردم

دسته: عمومی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 20 اسفند 1398

کرونا ویروس، مهمان ناخوانده امروز کشور شوکی به مردم وارد آورده که در نزدیک سال جدید برایشان قابل باور و هضم نیست.

این ویروس منحوس هر روز با طلوع آفتاب در ذهن هموطنان طلوع می کند و موجبات بسیاری از مشقت ها را برای آنان به همراه داشته است و حتی کابوس شب هنگامش آنها را راحت نمی گذارد.

شهر بافق نیز از این قاعده مستثنی نیست و بر اساس گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان از تعداد ۱۲ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا تاکنون تست ۳ نفر مثبت،۵ مورد منفی بوده و نتیجه تست ۴ مورد هنوز اعلام نشده است.

متصدیان بهداشت همواره از هموطنان درخواست دارند تا این بیماری را جدی بگیرند و تا حد امکان از خانه بیرون نروند و رفت و آمدها را به حداقل برسانند.

مدافعان سلامت خانه را امن ترین مکان می دانند و مکرر به این امر که در خانه می مانیم تا کرونا را شکست دهیم تاکید دارند.

آمار صعودی کرونا در استان بحثی قابل تامل برای کسانی است این بیماری را بازی ای بیش نمی دانند که امیدواریم با درایت بیشتر شاهد برون رفت آن از کشور باشیم.

فرماندار شهرستان بافق هم از رسانه های بافق تقاضا دارد تا همچون گذشته به میدان بیایند و مردم را از عواقب بیرون آمدن و تردد بیجا در شهر آگاه سازند (البته این را نگفته وقتی رسانه و خبرنگار خود نتوانسته تا به امروز یک ماسک و دستکش درست و حسابی تهیه کند چگونه در جمع مردم قرار گیرد؟!!!)

دوشنبه شب است و نسبت به روزها و شبهای دیگر خیابان خلوت تر به نظر می رسد و مغازه ها مشتری آنچنانی ندارند که این موضوع خود حکایت از توجه بیشتر مردم و درک اهمیت موضوع دارد.

برای تهیه گزارش مردمی به سطح شهر می روم و با ورود به چند مغازه  و با تعدادی از همشهریان  گفتگو می کنم.

از مادری تقریبا ۶۵ ساله که در یکی از مغازه های شهر مشغول خرید بود سوال کردم: مادر جان چرا مباحث ایمنی فردی را رعایت نکردید؟ بهتر نبود چون به اجناس دست می زنید از دستکش استفاده کنید؟ دست و سرش را سمت آسمان برد و گفت:« توکلت به خدا باشد هر چه او بخواهد می شود».

خانم دیگری ۴۳ ساله که به قول خودش رنگش بین و حالش نپرس در پاسخ به سوالم گفت : «اصلا دستکش و ماسک نداریم که بخواهیم استفاده کنیم اگر تجهیزات در اختیار خانواده ام قرار می گرفت حتما رعایت می کردم».

به مغازه برادران کوشکی که وارد شدم، امیدی وصف ناپذیر در وجودم شکوفا شد به محض ورود از مشتریان درخواست می شد که حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و خرید خود را انجام دهند لازم بود در این گزارش نامی از آنان که همواره مردم بافق صاحبان مغازه را به خوش انصافی می شناسند برده شود سزاوار است مسوولین شهر از چنین مغازه دارانی حتی اگر شده با اهداء یک‌لوح تقدیر قدردانی کنند.(چقدر خوب بود نهادی در کشور پیدا می شد و به مغازه داران خوش انصاف نشان برتر کاسب منصف می داد.)

image_2020_3_10-10_14_30_996_tC3

آنطرف تر در داروخانه مردم به دنبال ماسک و دستکش بودند و به قول یکی از پزشکان این تجمع ها در داروخانه های شهر خود عاملی برای انتقال بیماری است. وی معتقد بود شستن دست و صورت خیلی مهم تر از استفاده از ماسک و دستکش است چرا که ماسک های فیلتردار برای شخص بیمار اصلا مناسب نبوده و نیست و صرفا باید کسانی آن را مورد استفاده قرار دهند که بیمار نباشند.

آقای میرعلمی صاحب مغازه قصر پلاسکو جنب آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) بافق نیز نمونه بارزی دیگری از کسانی بود که به سلامتی خود و همشهریانش اهمیت می داد.

او گفت: ۲ لیتر الکل ۹۹ درصد را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان آزاد خریداری کردم و با ۴۰۰ سی سی آب مخلوط کرده و به دستان مشتریان اسپری می کنم.

image_2020_3_10-10_14_31_605_Pu1

وی عنوان کرد:در این مغازه خانمها با وسواس خاص خرید می کنند و امکان دارن با جابجا کردن مرتب اجناس دست یکنفر آلوده باشد، با ضدعفونی کردن دستها به محض ورود خیالمان از بابت برخی چیزها راحت می شود.

در ادامه سری هم به یک مغازه میوه فروشی زدم گرچه خوب این روزها آموخته اند که کارتخوان را در اختیار مشتری بگذارند تا خودش کارت بکشد، اما میزهای این مغازه آنقدر کثیف بود که به قول ما بافقی ها دل نمی کنی پلاستیک میوه را در ترازو بگذاری.

یکی از صاحبان مغازه میوه فروشی وقتی از او درخواست شد کارت خوان را به طرف یکی از مشتریان قرار دهد عنوان کرد شما که اینقدر می ترسید و وسواس به خرج می دهید زودتر گرفتار بیماری می شوید.

image_2020_3_10-10_14_29_726_5XS

به فروشگاه شکرانه هم می روم، اینجا نیز مشتریان زیاد و خاص خود را دارد و همواره دیده می شود که از نقاط مختلف استان و کشور برای خرید به این مکان می آیند رعایت نکات بهداشتی، وجود سطل درب دار و دستکش در این محل به چشم می خورد که جای تقدیر و تشکر داشت.

راضیه بیگی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
حسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 20 اسفند 1398 - 11:16 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

کی مواظب ماشینهای غریبه با پلاک غیر بافق است که به وفور دیده میشه.

You cannot copy content of this page