کرونا و چند نکته برای این روزها( قسمت اول)

دسته: مقالات
یک دیدگاه
جمعه - 23 اسفند 1398

photo_2020-03-13_12-31-07

چند هفته ای ست که از رسانه ها و اخبار توصیه می شود بیشتر داخل خانه باشیم، بهداشت را رعایت کنیم و کلی کارهایی که #نباید بکنیم!!
اما؛ متاسفانه کمتر کسی برای داخل خانه ماندن فکر کرده و کمتر کسی گفته حالا که مجبور هستیم بیشتر داخل خانه باشیم چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم؟؟!! خصوصاً در مواجهه‌ی با بچه‌ها که اساسا بهانه گیر شده و دنبال سرگرمی هستند..

بچه‌ها بر حسب ذات خود نیاز به تحرّک، #بازی، سر و صدا و … دارند. پس به عنوان پدر و مادر حداقل در کنار کلی کارهایی که قرار است #نکنیم، به نکاتی توجه کنیم و بازی‌هایی را انجام دهیم:

این روزها؛ ⁦چندین وبسایت اینترنتی که کلی فیلم و کارتون دارند، اعلام کردند که استفاده از بخش #کودک این وب‌سایت‌ها یعنی تمامی کارتون‌ها رایگان هست. این موضوع هم خبر خوبی هست و هم خبر بدی!!

بچه ها#عادت کرده اند نصف روز جلوی تلویزیون بنشینند، اما این اصلا چیز خوبی برای بچه‌ها نیست. یادمان باشد استفاده از تلویزیون باید محدود و مدیریت شده باشد. (حداکثر یک ساعت مداوم …)

باید متذکر شد که ⁦وظیفه‌ی محافظت از بچه‌ها به عهده‌ی بزرگترها است و نه خودِ بچه‌ها! پس قرار نیست مدام آن ها را نگران کنیم که بهداشت را رعایت کنند، دست هایشان را بشویند؛ به وسیله ای دست نزنند!!
در واقع اگر وسواس بیش از حد به خرج دهیم ، در چند سال آینده با یک نسل کاملا وسواسی روبرو می شویم و آنوقت مشکل افزون!! پس چه کار باید کرد؟؟!!

#چند راهکار:
ما باید محیط خانه را امن و ضدعفونی کنیم و بچه‌ها در این محیط آزاد باشند. هر موقع هم که خواستیم مسائل بهداشتی را رعایت کنیم این کار را در قالب #بازی انجام دهیم:
در واقع هر چه سن بچه‌ها کمتر باشد، رعایت مسائل بهداشتی و فرآیندهای محافظت از خود را برای بچه‌ها تبدیل به #بازی کنیم. مثلا؛ دست و صورت شستن بازی، صابون بازی، کف‌بازی تا آرنج‌ها و … که هم برایشان لذت بخش باشد و هم غیرمستقیم بهداشت را رعایت کنند.
همچنین محیط خانه را از بابت شنیدن اخبار ناخوشایند باید قرنطینه و ضدعفونی کنیم! هم برای خودمان و هم برای بچه‌ها ؛ چرا که استرس را به دنبال خواهد داشت.
وقتی مسائل بهداشتی جلوگیری از #کرونا و عوارض این بیماری را یاد گرفتیم، دیگر لزومی ندارد لحظه‌ای اخبار مربوط به آن را چک کنیم. هم خودمان را نگران می‌کنیم و هم بچه‌ها را و طبیعی است که این موضوع عوارض ناخوشایندی روی روان ما و خانواده‌ داشته باشد.
جهت سرگرمی، حتما داخل خانه با بچه‌ها فرصت هایی را بازی کنیم. الان این فرصت به وجود آمده که #خانوادگی بازی کنیم؛ پس بهتر است بعضی از بازی‌های خانوادگی را یاد بگیریم و انجام دهیم.

از جمله #بازی های پیشنهادی این است که ⁦ فعالیت های حرکتی و تخلیه ی هیجانی را با بچه‌ها انجام دهیم، چون این روزها ضرورت این بازی‌ها بیشتر از قبل احساس می شود.

در پایان؛ یادمان باشد به وسیله بازی می توان اوقات زندگی کودک را غنی‌تر و به رشدش کمک کرد. قرار نیست بچه‌ها درگیر مسائلی شوند که مناسب سنشان نیست. ما حق نداریم و نباید نگرانی‌هایمان را به بچه‌ها منتقل کنیم …

_ به امید روزهایی خوب…
ناظری بافقی_ کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
امیرحسین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 24 اسفند 1398 - 2:06 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

عالی بود.

You cannot copy content of this page