کرونا و چند نکته برای این روزها (قسمت دوم)

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 29 اسفند 1398

photo_2020-03-13_12-31-07
ویروس کرونا آمد و به ما ثابت کرد که اگر قرار باشد اعضای یک خانواده سالم بمانند؛ تمامی خانواده ها باید در سلامت باشند.
جهان در عین وسعت؛ آن قدر کوچک است که سلامت خانواده های چینی‌، ژاپنی‌، ایتالیایی‌ و … هم برای ما مهم است و باید برای بهبود شرایط جهان با هم همکاری کنیم؛ لذا مهمترین درس زندگی به بچه ها این است که فکر نکنند که فقط باید خود و خانواده ی خود را حفظ کنند؛ چرا که مراقبت از اعضای خانواده در گرو مراقبت از همه است. در واقع، زمانی که مراقب خود هستیم فقط مختص خودمان نیست، بلکه برای شهرمان و در واقع همه‌ی مردم است. اگر با بچه‌ها – خصوصا بچه‌های بزرگ‌تر – در مورد بیماری صحبت کردیم بزرگ‌ترین فرصت را داریم تا تعدادی مفاهیم متعالی و عمیق را به آن ها منتقل کنیم. ما می‌توانیم حلقه همکاری بسازیم و در پاکسازی محیط فیزیکی اطراف‌مان سهیم باشیم. مثلاً بهترین فرصت است که اگر ماسک یا مواد شوینده داخل خونه داریم یا از بیرون تهیه کرده ایم، تعدادی برای همسایه یا اطرافیان‌ بگیریم و بچه‌ها این را ببینند و الگو بگیرند.

جهت حفظ آرامش بچه ها رعایت نکات ذیل ضروری است:
⁦ هنگامی که از بیرون به داخل منزل می آییم می‌توانیم وسایل‌ را بیرون از فضای داخلی خانه بگذاریم! چرا که با آوردن به داخل فضای منزل مدام باید به بچه ها گوشزد کنیم که به آن ها دست نزنند
ما، به عنوان والدین، باید محیط منزل را برای کودک امن کنیم و نه ناامن!! اینکه مدام به کودک بگوییم همه چیز کثیف است و به آن دست نزن، خواه ناخواه کودک را دچار نگرانی و استرس می‌کند.

وقتی قرار است حتی‌المقدور از خانه خارج نشویم؛ طبیعی است که بچه‌ها بعد از گذشت چندروز؛ آب و روغن قاطی کنند!! پس چه کار باید کنیم؟!
می‌توانیم از فضاهایی خاص در منزل استفاده کنیم. مثلا نهار را در پشت‌بام یا بالکن بخوریم.

چند بازی پیشنهادی برای این روزها؛

⁦ این روزها، بهترین فرصت است که یک سری بازی‌های خانوادگی شاد انجام دهیم! مثلاً اعضای خانواده دور هم جمع شده؛ تعدادی مواد غذایی آورده و با بستن چشم همدیگر حدس بزنند که چیست؟
در واقع، این بازی، فرصت خوبی جهت تقویت حس چشایی است. همچنین می توان با بستن چشم و لمس وسایل منزل؛ حس لامسه را در کودکان تقویت کرد.

⁦ از طرفی؛ کُلاژ و درست کردن انواع کاردستی‌ها برای این روزها شاهکار هستند. حتما جعبه کلاژ داشته باشید و برای ساعاتی در طول هفته دراختیار بچه‌ها بگذارید تا تخیلات خود را بسازند و در واقع بتوانند بخشی از درون خود را بروز دهند.

در پایان؛ یادمان باشد جریان زندگی بچه‌ها را تبدیل به بازی کنیم، چون انرژی کمتری از والدبن گرفته می شود و همچنین رشد بیشتری برای بچه‌ها ایجاد می‌کند.
#فردایی روشن؛ در انتظار کودکان.
ناظری بافقی_ کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page