#کرونا و چند نکته برای این روزها (قسمت سوم)

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 7 فروردین 1399

در ادامه ی مباحث قبل در زمینه ی مراقبت از نسل آینده؛ نکته ی قابل توجه این است که تا می‌توانیم دایره ی امنیت بچه‌ها را بزرگتر کنیم و دقت کنیم هر چه از نظر سنی کوچک‌تر باشند، ضرورت این موضوع بیشتر احساس می گردد. به عنوان مثال؛ این روزها اگر بیرون بودید، به جای این که به بچه ها بگویید با کسی تماس بدنی نداشته باشید! می‌توانید از دیگران بخواهید که این کار را انجام ندهند. در واقع، کودک را درگیر استرس نکرده و وسواس زیاد به خرج ندهید (البته بهترین کار این است که در خانه بمانیم). از طرفی ⁦#مادران در خانواده؛ این روزها سراسر نگرانی هستند! #کرونا بهانه شده که مدام در منزل فکر و خیال کنند. درست است، اخباری که می‌شنویم احتمال دارد همه‌ ی واقعیت را بیان نکند؛ اما #ایران یکی از توانمندترین کشورها در عرصه پزشکی هست و مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی بعد از چین بالاترین تعداد ریکاوری مبتلایان به #کرونا را داشته است. مطمئناً این روند ادامه خواهد داشت و حتی اگر چندین هفته هم طول بکشد؛ می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم. بنابراین پسندیده است که مادران گرانقدر به همه ی چیزهای خوبی که اطراف‌شان است و در واقع به داشته‌هایشان فکر کنند.⁦
این روزها که بچه‌ها بیش از گذشته در منزل هستند، طبیعی است که مادران با جزئیات بیشتر به آن ها نگاه می‌کنند و بیشتر دنبال گیر دادن به راه رفتن، صحبت کردن، عصبانیت، یادگیری و … بچه‌ها هستند. نباید بچه‌ها را این قدر ریز نگاه کرد. بچه ها در این برهه ی زمانی کافی است که خوب غذا بخورند، خوب بازی کنند و خوب بخوابند ، همین کافی است.
ذکر این نکته ضروری است که باور داشته باشیم که قحطی نیامده و قرار هم نیست بیاید!! لذا، نه خودمان را نگران کنیم و نه بچه‌ها را. مثل همیشه، به اندازه ی نیازمان خرید کنیم. وقتی به مغازه می روید و افرادی را مشاهده می کنید که بیش از حد نیازشان خرید می کنند؛ و در عین حال به بقیه نیز پیشنهاد می دهند؛ باید دانست که این طرز تفکر مشخصه ی آدمی است که تحت هر شرایطی #گرسنه است، مهم نیست یخچالش پر باشد یا خالی! این آدم ذهنش گرسنه است. پس سعی کنیم این طور نباشیم و بچه‌ها را به این سبک و سیاق نکشانیم.
از طرفی، این روزها بهترین فرصت برای انجام کارهای عقب افتاده‌ است. فرض کنید وارد یک اتاقی می شوید و می‌بینید پنجاه تا کشو و درِ کمد؛ باز و نیمه باز هستند. چه واکنشی دارید؟
این کشوهای نیمه باز در واقع همان کارهای عقب افتاده هستند که عملکرد را ضعیف می‌کنند. یک بار کارها را لیست کرده و واقعا آن هایی را که نمی‌توانیم انجام بدهیم کنار بگذاریم؛ در همین راستا، دو مورد را انجام دهیم، دو کشو بسته شده و این یعنی بهبود..
ناظری بافقی_ ارشد روان شناسی تربیتی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page