معلول ازاری

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 25 فروردین 1399

فرد معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانییا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد گردد، به‌طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

این گروه، شامل اختلال در زمینه های حسی نظیر ناشنوا و نابینا، و همچنین معلول جسمی و معلول ذهنی هستند.

طبیعتا فرد معلول همانند سایر اعضای جامعه نیازمند مشارکت اجتماعی و حضور پر رنگ در جامعه می باشد چرا که باعث افزایش کارآمدی، نشاط، عزت نفس و زندگی سالم تر ایشان می شود.

لذا در مواردی حضور ایشان در اجتماع سلب می شود به نحوی که این سلب مشارکت اجتماعی خسارت جبران ناپذیری به این قشر از جامعه که جمعیت بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفری را می باشند شامل می شود.

برای حضور پر رنگ تر این افراد در جامعه نیازمند این می باشیم که شرایطی فراهم شود که معلول در ابتدا در خانواده دارای امنیت و حمایت کافی و همچنین در جامعه نیز از این امنیت و حمایت برخوردار شود.

در صورتی که خانواده ها نحوه ی درست تعامل با فرد معلول را یاد نگرفته باشند ودر جامعه فرهنگ و پذیرش کافی برای حضور ایشان نباشد با پدیده معلول آزاری که متاسفانه در مواردی گریبان گیر این قشر از جامعه می شود روبه می شویم.

به همین دلیل وظیفه شهروندی ما می باشد که در راستای حمایت این افراد و تعامل با این افراد به مانند یک انسان عادی که حق حیات اجتماعی و حقوق مشابه ما دارد آگاه باشیم.

نحوه ی تعامل با افراد معلول یکی از موارد فرهنگ سازی می باشد که دستگاه های فرهنگ ساز و آموزشی و پرورشی و حتی خانواده ها را ملزم می کند که توجه ویژه تری به این موارد داشته باشند چرا که محدودیت بیشتر بر محدویت های اجباری این افراد آسیب روحی و روانی بر این عزیزان وارد خواهد کرد.

همچنین انجمن های توانبخشی و دستگاه های نظارتی و بهداشتی حمایت های پزشکی و معنوی و قانونی این افراد را به عهده دارند که فرد معلول و خانواده ایشان برای دریافت و آگاهی از حق و حقوق خود می توانند به این دستگاه ها مراجعه نمایند.

در این میان سازمان بهزیستی و جامعه معلولین و موسسات توانبخشی با توجه به منابع در دسترس خود کمک حال این عزیزان می باشد.

اورژانس اجتماعی بهزیستی یکی از دستگاه های حامی معلولین می باشد که از طریق خط ۱۲۳ گزارشات معلول آزاری جسمی، روانی، جنسی و … را دریافت نموده و اقدامات مددکاری و مشاوره روانی و حقوقی را جهت کاهش این آسیب فراهم می نماید.

«بنی‌آدم اعضای یک پیکرند// که در آفرینش ز یک گوهرند// چو عضوی به‌درد آورد روزگار// دگر عضوها را نماند قرار// تو کز محنت دیگران بی‌غمی// نشاید که نامت نهند آدمی».

اورژانس اجتماعی بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page