کیفیت نازل آب در شهرهای اردکان و میبد، بافق و بهاباد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 20 خرداد 1399

همزمان با شروع فصل تابستان، قصه پرغصه آب در استان کویری یزد آغاز می‌شود؛ قصه‌ای که سال‌هاست نقل محافل است تا جایی که مقام معظم رهبری در جریان سفر به یزد در سال ۸۶ بزرگترین مشکل استان یزد را آب عنوان کردند.

منابع آبی زیرزمینی استان یزد روز به روز کیفیت خود را بیش از گذشته از دست می‌دهد و شوری و سنگینی بیش از حد منابع آب‌های زیرزمینی استان اکنون به گونه‌ای شده که بدون ترکیب این آب با آب انتقالی، امکان استفاده از آن برای شرب وجود ندارد.

«محمد فاتحی» سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان یزد در خصوص کیفیت آب این استان عنوان می‌کند: کیفیت آب در شهرهای مختلف، متفاوت است و در بعضی از شهرها مانند اردکان و میبد، بافق و بهاباد کیفیت آب بسیار نازل است و بدون اختلاط با آب انتقالی، اصلاً قابلیت شرب را ندارد، به همین دلیل در شهرهایی مانند اردکان و میبد مخازن جداگانه‎ای برای آب شیرین داریم که در مواقع اضطراری از طریق ایستگاه‏‏‌های برداشت آب، آب شرب مورد نیاز شهروندان تامین می‎شود.

وی می‌گوید: در بعضی از شهرهای استان، کیفیت منابع آب به حدی پایین است که به هیچ وجه استفاده از منابع محلی بدون اختلاط با آب انتقالی برای تامین آب شرب شهروندان میسر نیست و با این وضعیت، انتقال آب باید ادامه و حتی افزایش پیدا کند. البته شرکت آبفا اقداماتی را از جمله شیرین‎سازی آب‎های غیر متعارف شروع کرده‎ که توسعه  این کار نیز نیازمند بودجه کافی است.

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرانه مصرف روزانه آب برای هر شهروند ۱۵۰ لیتر است که به دلیل وجود عرصه‌های بیابانی، افزایش دما در شش ماهه نخست سال، هدر رفت آب به دلیل فرسودگی خطوط انتقال و توزیع، وجود چاه‌های غیرمجاز و نیز استفاده بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه کولر آبی در استان یزد این میزان بیش از ۲۰۰ لیتر در روز تخمین زده می‌شود. 

البته کاهش پیاپی بارندگی‌ها در طول ۲۰ سال گذشته همزمان با برداشت از منابع آب زیرزمینی در پی توسعه استان یزد، منجر به افت شدید آبهای زیرزمینی این استان کویری نیز شده است.

خشکسالی های چند سال گذشته باعث شده است که بخش مهمی از منابع تامین آب استان یزد خشک یا دچار کاهش آبدهی شدید شود. کاهش منابع آبی باعث شده است که امروز بخش مهمی از آب شرب استان یزد از محل آب انتقالی به این استان تامین شود.

ایسنا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page