به بهانه ۱۳ تیرماه روز ملی مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 12 تیر 1399

حدود ۱۳۵ سال پیش درسال ۱۸۸۵ میلادی کشف بزرگ دانشمندی فرانسوی، بهانه‌ ای برای نام گذاری یک روز ملی در ایران شد. لویی پاستور برای نخستین بار پسر بچه ای ۹ ساله را که مورد حملات متعدد یک سگ هار قرار گرفته بود، با روش واکسیناسیون ابداعی خود از ابتلا به هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد. در کشور ما ۱۳ الی ۲۰ تیرماه از طرف وزارت بهداشت به عنوان هفته مبارزه با بیماریهای مشترک و با هدف آگاه سازی جامعه از این بیماریها، نامگذاری شده است.
از ۱۴۱۵ عامل بیماری‌ زا در انسان، ۸۶۸ مورد (۶۱ درصد) از طریق حیوانات انتقال می‌یابد که مهمترین بیماریهای مشترک شامل: لیشمانیوزها (سالک و کالاآزار)، تب مالت، تب کریمه کنگو، سل، انفلوانزای پرندگان، هاری و حیوان گزیدگی، کیست هیداتید، مسمومیت های غذایی، ‌مشمشه و … می باشد .این آمارها و توضیحات به خوبی بیانگر ضرورت توجه بیش از پیش مسئولین امر به مقوله بیماری های مشترک و اتخاذ تدابیر جدی برای کنترل آن در جمعیت انسانی است که این مهم ارتباطی مستقیم با کنترل و مبارزه این بیماری ها در جمعیت دامی دارد. چرا که این بیماری ها علاوه بر وار‌د نمودن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه بهره برداران، سلامتی مصرف کنندگان را نیز تهدید می کنند و هزینه های درمانی زیادی را متوجه خانواده ها و دولت خواهند نمود.
در این راستا ارتباط مستقیم بین انسان و حیوانات، مصرف فراورده های خام دامی ناسالم، عادات غذایی نادرست مردم، ناکافی بودن آگاهی مردم در رعایت اصول بهداشت، عرضه نادرست لبنیات، حمل غیرمجاز دام‌ها، وجود سگ های ولگرد، ذبح غیر مجاز دام و … به عنوان فاکتورهای اصلی در ابتلا انسان به این بیماریها قلمداد میشوند.
همگان به این موضوع اذعان کامل داریم که مبارزه با بیماری‌های مشترک مستلزم همکاری‌ و تعاملات بین بخشی و نمایانگر مسئولیت مشترک شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی است که همکاری و تبادل اطلاعات به موقع این دو ارگان می‌تواند کمک بسیار شایانی در کنترل این بیماری‌ها نماید. البته در این راستا نقش موثر اعضای محترم شورای سلامت شهرستان، محیط زیست، شهرداری، جهاد کشاورزی، دهیاری ها و اصحاب رسانه نیز انکار نشدنی است.
رکن اصلی دستیابی به هدف مقابله با بیماری های مشترک، آموزش و آگاهی دادن به مردم به ویژه اقشار در معرض خطر است که می بایست بدون ایجاد رعب و وحشت واقعیتها رو به مردم گوشزد کرد و آنها را با ابعاد بیماری و روشهای پیشگیری از آن آشنا نمود. بنابراین جایگاه اطلاع رسانی می بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد که از اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان تقاضا دارم تا در این زمینه، همچون گذشته همکاری و مساعدت لازم را با متولیان سلامت شهرستان داشته باشند.
با توجه به نقش آموزش افراد در کاهش رخداد این بیماریها، شبکه دامپزشکی شهرستان با همکاری اصحاب رسانه در نظر دارد تا هر هفته یک کلیپ آموزشی کوتاه از آشنایی با یک بیماری مشترک و نکات مورد توجه در تشخیص سلامت فراورده های خام دامی منتشر نماید.
فرزانه سالاری سرپرست شبکه دامپزشکی بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page