برگزاری دوره آموزشی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و پیشگیری و اطفاء حریق با حضور سربازان سپاه در محل گردان امام حسین (ع) شهرستان بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 30 مرداد 1399

image_2020_8_20-9_56_11_664_lIV
رییس اداره منابع طبیعی بافق از برگزاری دوره آموزشی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع و پیشگیری و اطفاء حریق با همکاری ناحیه مقاومت بسیج بافق و با حضور سربازان در حال گذراندن دوره آموزشی تکمیلی نظامی قبل از خدمت مقدس سربازی سپاه در محل گردان امام حسین (ع) سپاه این شهرستان خبر داد.
در این دوره آموزشی که با حضور رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق و جمعی از سربازان در حال گذراندن دوره آموزشی تکمیلی نظامی قبل از خدمت مقدس سربازی سپاه در محل گردان امام حسین (ع) سپاه این شهرستان برگزار شد، در ابتدای جلسه، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان به بیان نحوه بهره برداری صحیح از گیاهان دارویی پرداخت.
کمال کریمی ضمن تعریفی از مرتع، اهمیت مراتع را در حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن، ایجاد فضای سبز و تلطیف هوا، تأمین علوفه ی مورد نیاز احشام عشایری و روستایی، تولید محصولاتی نظیر گیاهان دارویی، صمغ ها و رزین ها، اکوتوریسم، حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری، تأمین غذا و مأمن وحوش و پرندگان برشمرد.
رییس اداره منابع طبیعی بافق اهمیت محصولات فرعی گونه های مرتعی را با توجه به اینکه از ریشه، ساقه، برگ و دانه آنها بدست می آید دارای ارزش اقتصادی دانست که بعضى از این فرآورده‌ها علاوه بر مصارف داخلى به خارج نیز صادر مى‌شوند و درآمدى را عاید کشور مى‌کنند .
کریمی عنوان کرد: بهره برداری از طبیعت باید با استفاده از روش هایی انجام شود که کمترین میزان تخریب را بر این محیط ها تحمیل کند و تا مرزی انجام پذیرد که طبیعت توان بازسازی منابع خویش را پیدا کند و ذخیره گاه های مرتعی شهرستان حفظ شود و از تبدیل مراتع به بیابان و وقوع رخداد بیابان زایی جلوگیری شود.
وی افزود: هرگونه بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی و غیر چوبی باید ‏ضابطه‌مند و در قالب طرح های مدیریت منابع طبیعی انجام شود و اولویت در بهره برداری با دارندگان پروانه ‏چرای دام و بهره برداران بومی و محلی است همچنین در اراضی ملی فاقد طرح پس از تصویب موضوع در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی ‏استان، بهره برداری به صورت موقت و با انعقاد قرارداد یک ساله و پرداخت ۲۰ درصد بهره مالکانه تنها برای ‏یک بار در هر عرصه بلامانع است ولی بهره‌برداری مجدد در قالب طرح مصوب الزامی است.‏
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بافق یکی از اقدامات برداشت محصولات فرعی مراتع را عملیات احیایی و اصلاحی بیان کرد و گفت: مناطقی که برداشت گیاهان دارویی و صنعتی صورت می گیرد عملیات بذرپاشی و کپه کاری انجام می شود.
سپس کریمی به تشریح ویژگی های گیاه دارویی صنعتی آنغوزه پرداخت و خاطر نشان کرد: آنغوزه محصولی به دوگونه شیرین و تلخ است که بیشتر در شهرستان بافق آنغوزه تلخ که مصرف صنعتی و دارویی دارد برداشت می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح های جنگلکاری اقتصادی و توسعه جنگل با مشارکت جوامع محلی ذیحق با اولویت دهیاری و شورای اسلامی اضافه کرد: بمنظور کاهش تدریجی سرمایه گذاری دولت، واگذاری طرح ها و پروژه ها با مشارکت جوامع محلی و ذیحقان و اقتصادی کردن طرح ها با استفاده از گونه های اقتصادی جنگلی و گیاهان دارویی در حال انجام است.
کمال کریمی ترویج فرهنگ منابع طبیعی و گسترش جنگلکاری و توسعه فضای سبز با مشارکت جوامع محلی، جلب مشارکت مردم در حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی، ایجاد اشتغال از طریق فعالیت های آبخیزداری، تولید نهال، احداث بوستان های روستایی، کاشت زراعت چوب، پارک های جنگلی، تولید گیاهاندارویی، اکوتوریسم، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، جلوگیری از تجاوز و تخریب عرصه های منابع طبیعی و استفاده از تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری در بخش های جنگل و مرتع را از دیگر فوائد اجرای طرح های جنگلکاری اقتصادی مشارکتی دانست.
در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق درخصوص بحث پیشگیری و اطفاء حریق بیان داشت: حریق یکی از تهدیدهای منابع طبیعی است که هر ساله در عرصه های طبیعی روی می دهد و باعث نابودی بخش هایی از جنگل ها و مراتع می شود.
کمال کریمی افزود: بی شک یکی از راه های کاهش خسارت آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، آموزش، افزایش آگاهی ها و دانش نیروهای یگان اطفاء حریق و همچنین جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی است.
کریمی ضمن اشاره به مواد ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع ، مجازات حبس یا جریمه نقدی را برای متخلفین ایجاد آتش سوزی های عمدی در عرصه های منابع طبیعی ذکر کرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: پیشگیری از آتش سوزی جنگلها و مراتع با مشارکت مردم امکان پذیر است.
کریمی، خودداری از ایجاد آتش در مناطق مرتعی و جنگلی، عدم روشن کردن آتش در طبیعت بهنگام وزش باد شدید، اطمینان از خاموش شدن آتش بهنگام ترک منطقه، عدم رها کردن ته سیگار یا کبریت نیم سوخته بویژه در پوشش گیاهی جنگل و مرتع، عدم رها کردن ظروف شیشه ای و صیقلی در جنگل و مرتع بدلیل عمل نمودن همانند ذره بین زیر تابش آفتاب، خودداری از آتش زدن باقی مانده محصولات کشاورزی خصوصاً اراضی مجاور جنگل و مرتع، عدم بی تفاوتی در صورت مشاهده آتش هر چند کوچک را از راههای پیشگیری از وقوع حریق ذکر کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق، با توجه به فصل گرما و خشکسالی و مستعد بودن مناطق مختلف شهرستان برای ایجاد آتش سوزی، خواست ضمن خودداری از ایجاد حریق و آتش در مراتع اطراف روستا، این اداره را در امر پیشگیری و اطفاء حریق یاری نمایند و با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی به عنوان اصلی ترین رسالت وظیفه همگانی است، حفاظت بیشتر عرصه های منابع طبیعی خصوصاً بهره برداری صحیح از محصولات فرعی مراتع و در زمان خشکسالی را خواستار شد و در صورت مشاهده تخلف از قبیل قطع بی رویه درختان، بوته کنی، برداشت غیر مجاز از گیاهان دارویی و شن و ماسه، فعالیت های غیرقانونی اکتشاف معادن و راهسازی، تصرف و تجاوز اراضی ملی و دولتی و … از سوی برخی افراد، سریعاً این اداره را مطلع نموده و یا با شماره رایگان ۱۵۰۴ تماس حاصل نمایند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page