شهرستان بافق پیشتاز در تعاونی های نوع جدید در استان یزد

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 18 شهریور 1399
شهرستان بافق پیشتاز در تعاونی های نوع جدید در استان یزد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق از این شهرستان به عنوان شهرستانی پیشتاز در تشکیل تعاونی های نوع جدید در استان یزد یاد کرد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق از این شهرستان به عنوان شهرستانی پیشتاز در تشکیل تعاونی های نوع جدید در استان یزد یاد کرد.

علی اصغر نوری شادکام در گفتگو با خبرنگار ” بافق فردا” به مناسبت هفته تعاون گفت: در کشور و قانون اساسی جمهوری اسلامی پایه های نظام اقتصادی کشور بر سه رکن دولتی، خصوصی و تعاونی استوار گردیده از این جهت اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور حائز اهمیت است

وی با اشاره به ماده ۲۰ قانون تجارت عنوان کرد: شرکت تعاونی جزو ۷ نوع شرکت به رسمیت شناخته شده در قانون تجارت مورد توجه قرار گرفته است.

نوری با اشاره به سیزدهم شهریور سالروز تصویب قانون بخش تعاون به همت خبرگان نظام و در راس ان شهید مظلوم دکتر بهشتی است تصریح کرد: این شهید والا مقام نقش بسزایی در تدوین قانون بخش تعاون برای دوره پس از انقلاب داشت.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گریزی به تعریف تعاون و تعاونی زد و افزود: هرگاه افرادی از روی اختیار ، آگاهی و نیاز مشترک فعالیت اقتصادی را شروع و در سود و زیان سهیم باشند و بصورت دموکراتیک اداره کنند در حقیقت شرکت تعاونی را تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: شرکت تعاونی با حداقل ۷ نفر عضو تشکیل خواهد شد و مهمترین هدف بخش تعاون در عصر حاضر رفع مشکلات اقتصادی است که جامعه با آن روبرو می باشد.

نوری همچنین جلوگیری از عدم تداول و تمرکز ثروت در دست افراد و گروه های خاص و حرکت به سمت عدالت اجتماعی را به‌عنوان مهمترین هدف بخش تعاون عنوان کرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق با بیان اینکه مجموعه اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه نظارتی و حمایتی بخش تعاونی سعی کرده متناسب با نیاز شهرستان تعاونی هایی را تشکیل دهد خاطر نشان کرد: در توسعه تعاونی ها بحث و شعاری که مطرح است این موضوع است سرمایه های خرد ، کارهای بزرگ.
بدین معنی که با تجمیع ظرفیت ها و منابع بیشتر برای هم افزائی کارهای بزرگ اقتصادی و اجتماعی می توان به تحقق آمال و ارمان ها جامعه عمل پوشاند.

نوری همچنین به ترویج و تعمیم فرهنگ تعاون به عنوان یکی از اهداف دیگر تعاون اشاره کرد و افزود: نامگذاری سه راه تعاون با مساعدت شورای اسلامی شهر در راستای ترویج فرهنگ تعاون بوده است به هرحال با شیوه تعاونی میتوان عدالت را گسترش داد،از فقر جلوگیری کرد و با کارآفرینی و اشتغال مشکل بیکاری را حل نمود البته اگر تعاون را باور داشته باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری به آن اعتقاد داشته باشیم.

او با اشاره به مزیت شرکت تعاونی نسبت به سایر شرکت ها گفت: تخفیف مالیاتی و بیمه ای که بعضا برخی از تعاونی ها از صدرصد درآمد ابرازی از پرداخت مالیات معاف هستند از مهمترین ویژگی های این بخش است.

نوری با بیان اینکه یکی از ویژگی دیگر بخش تعاون مشاوره و آموزش رایگان بصورت مجازی و حضوری است عنوان کرد: کمک به ارتقاء بهره وری، امکان بهره مندی از مزایای بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری آن که پیش بینی شده ، سرعت در کار که در نتیجه تقسیم بندی وظایف، افزایش خلاقیت و نوآوری بخاطر تیمی بودن و گروهی بودن، رضایت اعضا بدلیل اینکه نتیجه کار بخود اعضا برمیگردد را از ویژگی های دیگر تعاونیها نسبت به سایر شرکت ها است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق اشاره ای نیز به آمار تعاونی ها داشت و خاطر نشان کرد:در حال حاضر ۳۷۰ تعاونی در سطح شهرستان با سرمایه حدود ۲ هزار میلیارد ریال و با عضویت ۲۵ هزار نفر که بصورت هم پوشانی عضو تعاونیها هستند و نیز حدود ۶ هزار فرصت شغلی در شهرستان سهم بخش تعاون می باشد که بیشتر این اشتغال ها در بخش پیمانکاری و خدماتی است.

نوری ادامه داد: به لحاظ پیشینه تاریخی و آثار به جا مانده از گذشتگان اعم از مساجد ، قنوات و سایر کارهای عام المنفعه که به صورت مشارکتی انجام می شده مبین صبغه تعاونی در شهرستان میباشد که بخش تعاون شهرستان را نسبت به سایر شهرستانها ی استان متمایز نموده است .

وی افزود: تعاونی های مصرف کوشک و مصرف سنگ آهن گواه مطلب می باشند که حتی در زمان جنگ نقش موثری در تامین مایحتاج مردم ایفا می کردند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق با بیان اینکه متاسفانه نگاه کلی جامعه به بخش تعاون کم رنگ تر شده است که نتیجه آن عدم تحقق سهم بخش تعاون در اقتصاد است گفت: توجه به سیاستهای کلی اصل ۴۴ در حوزه تعاون میتواند به افزایش سهم این بخش دراقتصاد کشور منجر گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش تعاون در بافق حالت سکون ندارد عنوان کرد: شهرستان در تشکیل تعاونی های نوع جدید تعاونی های مهمی تشکیل داده است از جمله تعاونیهای مسکن مهر، دهیاری ها سهامی عام، توسعه و عمران شهرستان ، مشاغل خانگی، دانش بنیان و .. که این تعاونی ها.جزو پیشتازین استان است.

نوری در پاسخ به اینکه شرکت تعاونی توسعه عمران بافق در حال حاضر چه وضعیتی دارد گفت:این شرکت با هدف عضویت تمام مردم شهرستان تشکیل شد اما عدم استقبال عموم مردم، شرکتها و تصور ناموفق بودن سرمایه گذاری های قبل در شهرستان و عدم سرمایه کافی موجب شد تا تعاونی نتواند فعالیت قابل توجهی داشته باشد .

نوری با بیان اینکه اگر تمام شرکت ها و سازمانها مجاب می شدند پرسنل خود را عضو این شرکت تعاونی کنند یادآور شد: تعاونی با عضویت عموم مردم می توانست با انجام فعالیتهای اقتصادی همه آحاد مردم شهرستان را منتفع نماید .
به هر حال این تعاونی برای شهرستان یک ظرفیت خوب است که امکان شرکت در مزایده ها با ترک تشریفات یکی از مزیتهای آن می باشد و امکان فعالیت در تمام‌ زمینه های اقتصادی و خدمات برایش امکان پذیر می باشد البته با حمایت از مدیران تعاونی

وی با اشاره به اینکه این شرکت تا به امروز نتوانسته عهده دار کارهای بزرگ بدون ترک تشریفات شود گفت: مدیران پیگیر بودند اما همراهی لازم با تعاونی توسعه عمران نبوده و عمده کار انجام شده واگذاری فروشگاه رفاه با پیگیری و مساعدت فرمانداری بوده است .

او با اشاره به اینکه برای احیاء این شرکت تعاونی همت مدیران عامل معادن ضروری است عنوان کرد:از دیگر مشکلات محدودیت های مالی تعاونی بوده که با عضویت و افزایش سرمایه قدرت ورود به کارهای بزرگ سهل تر می شود.

نوری بیان کرد: باید زمینه حضور کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران _بافق، راه آهن، کارخانجات و … در این تعاونی فراهم شود

وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید عدم استقبال مردم از حضور در این شرکت تعاونی به دلیل انتخاب هیات مدیره بدون نظر خواهی آنان بوده است گفت: در آن زمان که شرکت به ثبت رسیده بنده در شهرستان نبودم قطعا هر هیات مدیره با رای اعضا در مجمع انتخاب می شود.

نوری همچنین با اشاره به اینکه شرکت تعاونی توسعه عمران جزء اولین تعاونی های توسعه و عمران استان بود عنوان کرد: خودم و تعدادی همکاران جزء اولین نفراتی هستیم که در این تعاونی عضو شدیم چرا که به آن اعتقاد داشتیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بافق ضمن تقدیر از طلایی مقدم فرماندار و طالعی معاون سابق فرماندار، رنجبر رئیس اداره صمت گفت:این افراد در تشکیل شرکت تعاونی توسعه عمران با این اداره نهایت همکاری را داشتند.

وی با اشاره به احتمال ورود شرکت سنگ آهن در بازار بورس در آینده تصریح کرد: تعاونی توسعه و عمران شهرستان میتواند بستری مناسب برای هرگونه واگذاری قرار گیرد .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page