تنور سرد خرج و دخل نانوایان بافقی

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 20 شهریور 1399
تنور سرد خرج و دخل نانوایان بافقی

نانوایی از قدیم م به دلیل اینکه قوت اصلی مردم است را تامین می کند یکی از مهم ترین مشاغل ایران می باشد

نانوایی از قدیم م به دلیل اینکه قوت اصلی مردم است را تامین می کند یکی از مهم ترین مشاغل ایران می باشد.

این روزها حال و هوای متصدیان و نانوایان بافقی خوب نیست و با مشکلاتی چون گران شدن مواد اولیه، کم بودن حقوق و دستمزد، گران شدن هزینه های جانبی از جمله آب و برق و…دست و پنجه نرم می کنند.

نانوایان بافقی معترض عدم افزایش نرخ نان هستند.

آنان معتقدند با وجود اینکه چند سال قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور افزایش یافته اما در ۴ سال گذشته تغییری در نرخ نان رخ نداده و هزینه های زندگی آنها با درآمدشان همخوانی ندارد.

خبرنگار” بافق فردا” به منظور پوشش خبری جلسه مشترک متصدیان و نانوایان بافقی با رئیس اداره صمت و همچنین گلایه مندی های آنها به این اداره مراجعه کرد تا از نزدیک پای صحبت و درد و دل های آنان بنشیند و مشکلاتشان را جویا شود.

متصدی نانوایی لواش خیابان مهدیه جنب حسینیه سفلی مهدیه ۱۴ که با یکی از دوستان خود به شغل نانوایی مشغول است می گوید:چندین سال پیش با اخذ وام و تسهیلات و پس اندازی که هر دو داشتیم نانوایی را با مبلغ صد میلیون تومان شروع کردیم تا بتوانیم امورات روزمره خود و خانواده را بگذرانیم.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۱۰۱۳

وی با بیان اینکه شریکم ۳ مهرماه به خدمت می رود عنوان می کند:هیچ کارگری حاضر نیست با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نانوایی کار کند.

او می افزاید: اعتقاد برخی این است که کارگر ساده در برخی از معادن حقوقی بیش از ۳ میلیون دریافت می کنند و کارگر ساده میدان نیز روزانه ۱۵۰ هزار تومان دستمزد دارد.

شاطر بافقی با بیان اینکه ماهیانه هشتصد هزار تومان اجاره بهای محل فعالیت پرداخت می کنم می گوید: هر دو ماه ۱ میلیون تومان بیمه،۶۰۰ هزار تومان تنها قبض گاز، قبض آب،قبض برق باید پرداخت کنیم عنوان می کند:سرمایه چندین ساله ما صرف خرید کاه هم شده بود الان می توانستیم براحتی زمین و حتی پراید با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون بخریم به نظر شما آیا امکان این وجود دارد که با قیمت های نجومی زمین در بافق و خودرو قادر باشیم حتی یک پراید بخریم؟!!!

او با اشاره به اینکه در مورخ ۲۷/۱۲/۹۷ ده کیلو مایه خمیر هزار تومان بوده است خاطر نشان می کند: همان مواد اولیه را باید ده کیلویی ۳۵۰ هزار تومان خریداری کنیم.

رضا فتحی متصدی نانوایی بربری میدان ۱۴ معصوم نیز در این‌گفتگو ضمن گلایه مندی یادآور می شود: از شما می خواهیم که مشکلات نانوایان را به گوش مسوولان برسانید تا بلکه فکری به حال ما بردارند.

وی ادامه می دهد: مایه خمیر در تهران ده کیلو به قیمت ۲۵۰ هزار تومان بفروش می رسید این در حالی است که در بافق باید آن را به قیمت ۳۵۰ هزار تومان خریداری کنیم.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۱۰۲۳
شاطر بافقی با بیان اینکه قیمت نمک ده کیلویی در تهران ۵ هزار تومان و در بافق ۲۰ هزار تومان است می گوید:یافتن کارگر در گرمای استان یزد کاری بس دشوارتر است.

وی ادامه می دهد: جالب تر این است که قیمت نان در بافق با همان آرد کیسه ای ۳۴ هزار تومان ۶۰۰ تومان است اما در تهران هزار و ۵۰۰ تومان و با ده گرم کنجد دو هزار و ۵۰۰ تومان گرانتر است.

مهدی فلاح متصدی نانوایی سنگک نیز با بیان اینکه نرخ ثابت نان در چندین سال گذشته کفاف زندگی را نمی دهد عنوان می کند:دخل نانوا با خرج کردش همخوانی ندارد شاطر رفسنجان با همین سهمیه دوازده میلیون تومان درآمد دخلش با بافق فرق دارد.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۲۴۳۱
وی می گوید: با توجه به عدم افزوده شدن نرخ نان در خیلی استان ها نانوایان از وضعیت به شدت گلایه مند هستند.

شاطر بافقی با بیان اینکه همین نان در رفسنجان ۴۷۰ گرم و هزار و ۲۵۰ تومان ساده و کنجدی هزار و ۵۰۰ عرضه می شود تصریح می کند:این در حالی است که قیمت همین نان در بافق ۷۰۰ تومان است.

فلاح می افزاید:با توجه افزایش نرخ مایه خمیر، کارگر، بیمه و … نمی توان به ادامه کار فکر کرد این که می گویند دولت در چند سال اخیر از افزایش قیمت آرد جلوگیری کرده باید متذکر شوم هزینه آرد آنالیز دارد و تنها ۴۰ درصد در قیمت نان تاثیرگذار است مسوولین ۶۰ درصد دیگر را نیز مدنظر قرار دهند.

متصدی نانوایی سنگک با بیان اینکه ۶ نانوایی در بافق تعطیل و ۴ نانوایی دیگر نیمه تعطیل هستند می افزاید: تا زمانی که آرد دست دولت همین اوضاع است سال ۹۵ آزاد شد و نان با کیفیت ها و قیمت های مختلف پخت می شد و کاری بسیار مناسب بود اما مجدد بعد از ۶ ماه دوباره آرد سهمیه بندی شد.

وی با بیان اینکه در حق نانوای بافقی اجحاف شده است ادامه می دهد: در مرکز استان تا ۷۰ گرم خمیر کمتر به نانوا ارفاق می دهند خاطر نشان می کند: برخی از نانوایان یزدی می گویند ۴ سال است کسی برای بازرسی نیامده اما در بافق برای ۲۰ گرم خمیر کمتر مرتب نانوا را جریمه می کنند.

او با اشاره به اخذ ۴ درصد هزینه سخت و زیان آور بیمه از کارفرما می گوید: کارگر سال ها در نانوایی کار می کند بیمه او نیز پرداخت شده و یکدفعه کاری در یکی از معادن یافته و از نانوایی می رود ۴ درصد سخت و زیان آوری بیمه وی بعد از آنکه به کسوت بازنشستگی نائل شد بیمه از کارفرما اخذ می کند که در بسیاری موارد مبلغ هنگفتی است و چنانچه برای عدم پرداخت مقاومت شود حساب بانکی نانوا مسدود خواهد شد.

وی می افزاید:تامین اجتماعی حتی این ۴ درصد کارفرما را برای وراث متصدی نانوایی در صورت فوت اخذ می کند.

در این بین مهدی غلامعلی پور متصدی نانوایی تافتون با اشاره به ۴ درصد حق بیمه عنوان می کند: مشکلات را در این خصوص به نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ارجاع دادیم اما هیچ فایده ای نداشت این ضعف قانون است که کارگاه کوچکی همچون نانوایی را با شرکت بزرگ یکی می دانند.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۲۴۲۱
وی یادآور می شود:نرخ نان را نمی توان افزایش داد اما ده میلیون ۴ درصد و بعضا بیشتر از متصدی دریافت می کنند.

حسن قاسمی شاطر نانوایی فاطمیه نیز لب به گلایه می گشاید و بیان می کند: ۲۵ کارگر در نانوایی بنده کار کردند که دو نفر از آنها فوت شدند.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۲۴۳۷
وی می افزاید: شاگرد نانوا در سال های گذشته شمارش پول بلد نبود اما با ورود به شرکت سنگ آهن فوق لیسانس می گیرد حالا باید غصه و حرص این را بخورم وی چه زمانی بازنشسته می شود و ۴ درصد او چقدر می شود؟ تمام دارایی پدر و خودم را هم که بفروشم نمی توانم هزینه ۴ درصد را پرداخت کنم.

او عنوان می کند: به ما می گویند خودتان این شغل را انتخاب کردید دستمزد استاد بنا در حال حاضر روزانه ۳۵۰ هزار تومان اما شاطر همچنان ۱۵۰ هزار تومان در روز دستمزد می گیرد.

نماینده فرماندار و بازرس نانوایی های سطح شهر نیز از عدم پرداخت دستمزدش از سوی فرمانداری گلایه دارد و در این گفتگو عنوان می کند:معاون سابق فرمانداری به من گفتند با ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان کار بازرسی را به عهده بگیر اما قراردادی منعقد نشد و با گذشت ۴۸ ماه فقط دو میلیون تومان در زمان فرمانداری زاده رحمانی دریافت کرده ام و مابقی دستمزد بنده هنوز مانده

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۲۴۴۵
آقابابایی با اشاره به اینکه هر روز ۱۶ مورد بازرسی انجام می شود از مسوولین مربوطه درخواست رسیدگی به خواسته اش را دارد.

۲۰۲۰۰۹۰۹_۱۴۲۴۵۳


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page