دانش و علاقه از لازمه های شغل آتشنشانی

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
یکشنبه - 6 مهر 1399
دانش و علاقه از لازمه های شغل آتشنشانی

به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی سراغ محمد رضا فتاحی بافقی، یکی از نیروهای تلاشگر این عرصه رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم.

به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی سراغ محمد رضا فتاحی بافقی، یکی از نیروهای تلاشگر این عرصه رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم.

IMG-20200927-WA0127
وی که دارای مدرک کارشناسی فرماندهی در حریق که یکی از بالاترین درجات هلال احمر (ایثار) نیز می باشد پیرامون شغل خود چنین می گوید: بنده عضو تیم واکنش سریع و نجات در کوهستان هستم و نزدیک به ۱۴ سال است که در هلال احمر به عنوان عضو افتخاری فعالیت می کنم.

فتاحی با بیان اینکه ۱۰ سالی است که به عنوان آتش نشان خدمت می کنم عنوان می کند: با توجه به علاقه ای که به کارهای امداد و نجات داشتم این شغل را انتخاب کردم و در سال ۸۸ دوره آتش نشانی را در یزد گذراندم و وارد شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق شدم و سعی کردم بصورت جدی این کار را دنبال کنم.
او می افزاید:در سال ۹۴ دوره تخصصی آتش نشانی را در سبزوار گذراندم و در حال حاضر روند کاری ما به صورت شیفتی ۸ ساعت است.

فتاحی درباره یک روز کاری یک آتش نشان می گوید: در ابتدای صبح تمام ماشین های امدادی و وسایل چک شده و از شیفت قبل تحویل گرفته می شود تا از صحت سلامت وسایل اطمینان داشته باشیم .

او ادامه می دهد: برنامه ای که برای آتش نشانی معین شده در ابتدای صبح ورزش، کار با تجهیزات امداد و آتش نشانی و باز آموزی و منطقه شناسی معدن است.

آتش نشانی بافقی در پاسخ به اینکه آیا حقوق و مزایای شما کفاف زندگی را می دهد خاطر نشان می کند: باتوجه به وضعیت و گرانی الان واقعا سخت است.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آتش نشانی تنها شغلی است که وقتی در محل کار حاضر می شوی کار مشخصی ندارد و نمیدانی چه کار باید انجام دهی می گوید: هرگز نمی دانی در روز چه ماموریتی خواهی داشت، فردی در سازه های بلند یا در ارتفاع یا داخل چاه گیر افتاده،آتش سوزی منزل مسکونی ،تصادف یا واژگونی خودرو،حمله حیوانات وحشی و موزی جان افراد را در خطر انداخته،فردی داخل آسانسور یا اتاق محبوس شده و حل تمام اینها به عهده آتش نشانان است و به طور کلی در هر اتفاقی که جان فرد را تهدید می کند آتش نشان باید حضور یابد.

او در پاسخ به اینکه آیا تجهیزاتی که در اختیار دارید کافی است عنوان می کند: خوشبختانه شرکت سنگ آهن مرکزی تجهیزات خوبی در اختیار آتش نشانان قرار داده و با دید بسیار خوبی که مدیر عامل شرکت در مباحث امداد و نجات دارد این تجهیزات در حال افزایش و به روز شدن است.

آتش نشان بافقی می افزاید: در بحث آموزش از مربیان مجرب کشوری برای ارتقاء سطح دانش آتش نشانان استفاده شده و تمام امکانات و تجهیزات در اختیار قرار گرفته است.

فتاحی در پاسخ به اینکه یک آتش نشان خوب چه ویژگی هایی دارد بیان می کند: آتش نشان خوب فردی است که اطلاعات کافی درباره شغل خود دارد و به شغلش علاقه داشته دارد، برخوردار بودن از شرایط بدنی مناسب تا بتواند در سخت ترین شرایط امیدی را به خانواده ای برگرداند از ویژگی های اوست.

وی با بیان اینکه این شغل سختی های زیادی دارد ادامه می دهد: زمانی که تلفن در نیمه های شب زنگ میخورد اضطراب زیادی به یک آتشنشان وارد می شود، فرد به علت مواجهه با صحنه و عملیات های وحشتناک از لحاظ روحی و روانی دچار می شود،جان آتش نشان در خطر است بعضی صحنه ها که ورود می کند شاید امیدی به برگشتن نداشته باشد ولی با تمام توان ،جان و دل کار را انجام می دهد.

فتاحی در پاسخ به اینکه آیا تجهیزات ایران در زمان حوادث آتش سوزی استاندارد است با اشاره به حادثه آتش سوزی پلاسکو می گوید: پلاسکو نمونه ای بود که نشان داد عیار تجهیزات ما نسبت به استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد.

آتش نشان بافقی می گوید در کنار حفظ جان مردم حفظ مال ایشان هم اهمیت ویژه ای دارد.چون هدف آتش نشان این است که فرد را نجات دهند و از وارد شدن خسارات به دارایی های مردم جلوگیری کند.

او گریزی به خاطرات تلخ و شیرین خدمتش نیز می زند و خاطر نشان می کند: تمام کار آتش نشان پر است از خاطرات تلخ و شیرین.
زمانی که به محل حادثه ای میرسی و جلو خسارات را میگیری، جان فرد یا افرادی را نجات میدهی بهترین لحظات عمر آتش نشان است.
و بدترین هم این است که مشاهده می کنی فردی در اثر حادثه دارایی خود یا یک عضوی از خانواده رو از دست داده و هیچ کاری نمی توان برای او انجام داد.

فتاحی در پاسخ به اینکه آیا در حوادث پرخطر حضور داشتید بیان می کند: بله چندین حادثه بوده که وارد شده ام و معلوم نبود خودم هم سالم در کنار خانواده ام بر می گردم یا خیر.
چه افراد گیر افتاده در کوهای اطراف شهر و چه افرادی که داخل چاه یا کانال ها رفته و قصد نجات جان آنها را داشته ام.اینها تماما کارهای پرخطری بوده که انجام داده ام.

فتاحی در پایان این گفتگو می گوید: در آخر از خوانندگان عزیز خواهش می کنم با توجه به شماره گذاری فرعی ها گوچه به صورت طرح زوج و فرد آدرس محل سکونت خود را دقیق به کوچک تر ها آموزش دهند، نحوه کار با انواع خاموش کننده ها را فرا گیرند و در محل سکونت یا خودرو خود حتما یک خاموش کننده مناسب داشته باشند و اینکه حین عملیات خواهشمند است از گرفتن عکس و پخش کردن آن در فضای مجازی خودداری نمایند و هرگونه حادثه و اتفاقی را با مرکز ۱۲۵ اطلاع رسانی نمایید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 6 مهر 1399 - 9:50 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر بهترین آتش نشان ایران
بر برترین ایثارگر روزت مبارک

رنجبر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 مهر 1399 - 8:37 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اگه حقوق و مزایای سنگ آهن باتوجه به وضعیت و گرانی الان واقعا سخت است و کفاف زندگی را نمی دهد پس یه کارمند در یک اداره دولتی با این چندر غاز حقوق باید چی بگه؟؟؟!

You cannot copy content of this page