تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره داستان کوتاه چغارت

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 13 مهر 1399

مراسم نکوداشت برگزیدگان نخستین جشنواره داستان کوتاه چغارت صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و مدیران شرکت سنگ آهن،نویسندگان شهرستان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در سینما قدس آهنشهر برگزار شد.

 سید مصطفی فخری بافقی در این در این مراسم ضمن خیرمقدم،رویکرد فلاح مبارکه مدیرعامل شرکت سنگ آهن را تشویق و ترقیب پرسنل شرکت و خانواده های آنان به کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسندگان بافقی عنوان کرد و گفت: رویکرد مجموعه روابط عمومی نیز به این سمت و برگزاری مسابقات و جشنواره های کتاب سوق داده شد.

وی با اشاره به چاپ ۱۰ عنوان کتاب از نویسندگان بافقی با حمایت شرکت سنگ آهن افزود: سال گذشته با حمایت از نویسندگان شهرستان موفق شدیم ۱۰ عنوان کتاب از آنان را به چاپ برسانیم و با تلاش مجموعه روابط عمومی شرکت سنگ آهن،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت و همراهی کمیته فرهنگی شرکت اولین جشنواره داستان کوتاه چغارت با فراخوان سراسری برگزار شد.

مدیرروابط عمومی شرکت سنگ آهن خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری امروز از برگزیدگان این جشنواره تجلیل خواهیم کرد.

سپس صفاری نویسنده یزدی و مهمان این مراسم ضمن تشکر از روابط عمومی شرکت سنگ آهن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آغاز این اقدام فرهنگی، امیدوار شد این امر تداوم داشته باشد و اظهار داشت: چاپ ۱۰ عنوان کتاب از نویسندگان بافقی با حمایت شرکت سنگ آهن اقدامی ارزشمند است که به عنوان یک گنجینه ماندگار به یادگار خواهد ماند.

وی در ادامه به بیان تاریخچه داستان در کشور پرداخت و گفت: در ایران پس از دوره مشروطیت که دارالفنون نیز تشکیل شد، رمان ها و آثار فرهنگی غرب در ایران ترجمه شدند و بصورت کتاب و پاورقی در روزنامه چاپ شد و این سبب شد دوستداران ادبیات داستانی گرایش به ترجمه کتاب ها و چاپ آن پیدا کنند و کم کم خود شروع به نوشتن کنند. آغازگر ادبیات داستانی و نوشتن در دهه ۲۰ مرحوم هدایت،بزرگ علوی و جمالزاده با داستان یکی بود یکی نبود به عنوان پایه گذاران داستان کوتاه در ایران بودند.

صفاری ادامه داد: زمانی که داستان نویسی در ایران شروع شد مجله سخن آغاز کننده برای چاپ آثار نویسندگان شد. نویسندگان با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت مجبور به نوشتن حجم کوتاهی از نوشته شدند و امروز نسل پنجم نویسندگان ایران در حال شکوفایی و رشد هستند.

وی با بیان اولین ژانر داستان کوتاه توسط پرویز خانلری در سال ۱۳۲۵ معرفی شد،افزود: نسل های بعد تکنیک هایی را ابداع و بر اساس چارچوب و الگوهایی که جهانی بود فراهم کردند و داستان کوتاه در کشور شکل خود را پیدا کرد.

این نویسنده در خصوص اینکه چه کسانی داستان نویس هستند،گفت: این امر همانند دیگر هنرها و شغل ها قواعد و چارچوب هایی دارند که نیاز آموزشی یکی از اصول اساسی آن است و نمیتوان تنها صرف بر مطالعه و علاقه به نوشتن به این امر پرداخت.

صفاری داستان نویسی را عرق ریزان روح دانست که نویسنده هنگام نوشتن باید روح خود را در متن وارد کند و تصریح کرد: استعداد و توانمندی،سخت کوشی و تلاش و مدیریت زمان سه ویژگی یک نویسنده است.

وی تاکید کرد: نویسنده باید قدرت تجزیه و تحلیل،قدرت ترکیب کردن و جمع آوری برای تبدیل به متن نوشتاری و آشنازدایی کردن برای جذب مخاطب را داشته باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق ضمن تشکر از شرکت سنگ آهن به ویژه مجموعه روابط عمومی و شرکت کنندگان این جشنواره،با بیان اینکه نویسندگی را باید به عنوان یک هنر شناخت،گفت: نویسنده با روح خود می نویسد و معتقدم همه ما داستانی داریم و نوشتن در ذات همه انسان ها هست همانگونه که سخن گفتن در ذات همه انسان ها وجود دارد و دلیل آن است که انسان تنها موجودی است که اندیشمند بوده و تفکر دارد،نوشتن هنر نیست بلکه خوب نوشتن هنر است و باید این استعداد درونی را به بهترین شکل به منصه ظهور رساند.

وی برگزاری این جشنواره را اتفاق بسیار خوب  وهمانند تزریق خون در رگ جامعه دانست و اظهار کرد: جامعه ای که در آن هنر نباشد جامعه ای مرده و بی روح است.

ارجمند هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد انگیزه در افراد، کسب استعداد ها و ظرفیت های پنهان شهرستان و ایجاد رقابت عنوان کرد.

وی با اشاره به ۱۰۰ اثر ارسالی به جشنواره که در ۲ بخش آزاد و ویژه برگزار شد،بیان کرد: از این تعداد ۶۰ اثر در بخش ویژه و ۴۰ اثر بخش آزاد بود که در زمان داوری بین ۱ تا ۱۰۰ به آثار امتیاز داده می شد و این امر طی ۲۰ روز انجام گرفت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این جشنواره نفرات اول در هر ۲ بخش را نداشت،گفت: با توجه به آنکه نفر اول جشنواره باید امتیاز بالای ۸۰ را می داشت ما نفرات اول را در هر ۲ بخش نداشتیم و برگزیدگان از نفر دوم انتخاب شدند و  استقبال،رقابت بالا و داستان های خوب سبب شد تا چند نفر نیز شایسته تقدیر باشند.

 گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره در دو بخش آزاد و ویژه تجلیل شد که اسامی آنان به شرح ذیل می باشد:

بخش آزاد

رتبه دوم

حمیدرضا قاسمی ندوشن

نام اثر : چشم به راه

رتبه سوم

حسین سلطانی گرد فرامرزی

نام اثر : پا

بخش ویژه

رتبه دوم

مریم برزگری

نام اثر : عبادت

رتبه سوم

محمد حسین محمد میرزایی

نام اثرات : چغارت

رتبه سوم

فرزاد برزگری

نام اثر :نماد شهر من

شایسته تقدیر بخش آزاد

مهدی برزگری

نام اثر : زندگی به رنگ امید

حانیه سادات میرسلیمانی

نام اثر : عشق

شایسته تقدیر بخش ویژه

علی شریعتی

نام اثر : شرافت چوپان

محمد علی قاسم زاده

نام اثر : سیاهه آهن(پربها)

سید امیر عباس طباطبایی

نام اثر : گذشت

کودک و نوجوان شایسته تقدیر

ستاره سادات میرجلیلی(۷ساله)

نام اثر :پاکبان دارامراد

محراب خواجه مبارکه (۱۱ساله)

نام اثر :اقا محراب خیال پرداز

مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق

photo_2020-10-03_14-00-18-1024x682

photo_2020-10-03_13-59-58-1024x682

photo_2020-10-03_14-00-16-1024x682

photo_2020-10-03_14-00-43-1024x682

photo_2020-10-03_14-00-49-1024x682

photo_2020-10-03_14-01-04-1024x682

photo_2020-10-03_14-01-17-1024x682

photo_2020-10-03_14-01-19-1024x682

photo_2020-10-03_14-01-27-1024x682


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page