برداشت پسته در بافق ۲۵ درصد افزایش یافت

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 21 مهر 1399

۲۰۲۰۰۹۲۴_۱۰۵۸۳۴

مدیر چهاد کشاورزی بافق از برداشت سه هزار و ۸۰۰ تن محصول پسته خشک در سال ۱۳۹۹ از ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار باغ های بارور این شهرستان خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به سال ۹۸، ۲۵ درصد افزایش دارد.

علی اکبر رحمتیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدیریت به هنگام ، ارایه آموزش های ترویجی،  کوددهی مناسب، سم پاشی، آبیاری به موقع و کاهش خسارت ناشی از عوامل محیطی مانند گرما و سرما زدگی را از مهمترین عامل افزایش تولید محصول پسته ذکر کرد .

به گفته وی از سه هزار و ۱۵ هکتار سطح زیرکشت درختان پسته  ۴۳۵ هکتار آن نهال است و برداشت محصول از اوایل شهریور ماه آغاز و تا نیمه اول مهرماه ادامه داشت .

این مسوول ارقام پسته منطقه را عمدتا محلی،احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی بیان کرد و افزود: پسته این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به سایر استان‌ها صادر می‌شود که در مجموع از محصولات مهم صادراتی استان یزد هم به شمار می‌آید.

وی  بدون اشاره به تعداد پایانه های پسته با بیان اینکه هم اکنون بیش از  سه‌هزار بهره‌بردار در حوزه داشت و برداشت این محصول با ارزش اقتصادی فعالیت دارند، تصریح کرد: آب و زمین مستعد، کشاورزان این منطقه را به پسته کاری سوق داده و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

وی به سازگاری درخت پسته در دمای ۴۵ درجه اقلیم بافق هم اشاره کرد و یادآور شد: این گیاه در شرایط اقلیمی شهرستان که در ناحیه گرم و خشک قرار  دارد از مقاومت بالایی برخوردار است و با استفاده از سیستم آبیاری نوین، از جمله گیاهان کم آبخواه است و در سیستم غرق آبی ( سنتی) هم تا ۲۵ روز دوام می‌آورد.

رحمتیان، توزیع کود و سم ، آموزش و ترویج چگونگی کاشت و داشت و برداشت پسته را از خدمات مدیریت جهادکشاورزی به پسته کاران برشمرد.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که با ۱۱۷ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات آبیاری می‌شود.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر امور کشاورزی، شاهد رونق فعالیت‌های معدنی  است، این منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی و رگه‌هایی از اورانیوم نام برد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می‌شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page