به بهانه روز پدافند غیرعامل؛ نقش دامپزشکی در پدافند غیر عامل به قلم فرزانه سالاری

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 8 آبان 1399

پدافند غیر عامل در واقع یک نوع مصونیت و دفاع غیرمسلحانه جهت جلوگیری از خطرات و خسارت هاست که بر اساس تعاریف ارائه شده از آن، بدون تردید فعالیت های دامپزشکی منطبق با اهداف پدافند غیر عامل است و دامپزشکی جزو دستگاه هایی است که در حوزه زیستی و سلامت انسانی پدافند غیرعامل قرار دارد. مباحث حوزه زیستی پدافند غیرعامل، بیشتر به بیماریهای مشترک بین انسان و دام مربوط می شود که با توجه به اینکه بیش از ۶۷ درصد از بیماری های انسانی، بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد و نیز با عنایت به موضوع بیوتروریسم، می توان به اهمیت دامپزشکی در موضوع پدافند غیر عامل پی برد. چرا که امروزه ثابت شده اکثریت بمبهای بیولوژیک، از عوامل بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ساخته شده اند.
در حقیقت فعالیت دامپزشکی ارتباط تنگاتنگی با مباحث پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دارد که حفظ سرمایه های دامی و طیور، نظارت بر سلامت فرآورده‌های خام دامی و نیز کمک به اقتصاد ملی همگی در راستای اجرای عملی پدافند غیرعامل می‌باشند.
در کشور ما صنعت دام و طیور به عنوان دومین سرمایه ملی بعد از صنعت نفت مطرح است که اشتغال بیش از ۲۵ درصد جمعیت از این طریق تامین می شود. بنابراین جلوگیری از شیوع عوامل بیماریزای دامی می تواند مانع لطمه خوردن اقتصاد، اشتغال و حتی بهداشت عمومی شود.
در همین راستا از ابتدای سالجاری تاکنون، شبکه دامپزشکی شهرستان بافق واکسیناسیون بالغ بر ۲۴۰۰۰ هزار راس دام سبک و ۷۵۰ راس دام سنگین، انجام تست تب مالت و تست سل در ۴۴۰ راس دام سنگین، پایش میکروبی کلیه شیر خام عرضه شده در شهرستان در ۲ نوبت، پایش انفلوانزا و نیوکاسل در برخی از مرغداریهای شهرستان، صدور بیش از ۳۷۰ مجوز حمل بهداشتی دام و طیور و فراورده خام دامی، انجام تست مشمشه در جمعیت اسب باشگاهها در شهرستان بافق را انجام نموده است. در حوزه نظارت نیز بصورت روزانه بازرسی بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت پذیرفته که حاصل این بازدیدها معدوم سازی بالغ بر ۲۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی از زنجیره غذایی مردم بوده است.
هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل (۵ لغایت ۱۲ آبان) در امسال، باتوجه به شیوع بیماری کرونا با شعار( مقاومت فعال، تاب آوری حیرت انگیز، ایران قوی) نامگذاری شده است که امیدوارم با نگاه ویژه مسئولین و شناخت بیشتر مردم نسبت به حوزه بیماری های مشترک در بحث پدافند غیرعامل، خسارت های احتمالی حوزه بیوتروریسم به حداقل ممکن برسد.

فرزانه سالاری
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page