۵ آذر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 7 آذر 1399

روز جهانی « مبارزه با خشونت علیه زنان» ۲۵ نوامبر برابر با ۵ آذر است.این روز که سالگرد قتل خواهران میرابل است از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مبنایی نمادین برای الزام توجه و اهمیت زنان و انواع خشونت علیه آنان نامگذاری شده است.
به نوشته کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی بافق:
اعمال خشونت علیه زنان و بدرفتاری با آنها از رایج ترین جرائم اجتماعی و از مصدایق آشکار مردسالاری در جهان امروز می باشد که در تمام طبقات و گروهای اجتماعی جامعه دیده می شود. اصطلاح خشونت علیه زنان به هر فعل خشونت آمیز مبتنی بر جنسیت مونث اطلاق می شود که منجر به آسیب دیدگی یا رنج روانی، جسمانی و جنسی آنان شود. آمار های جهانی در کشور های مختلف بر اساس ساختار های اجتماعی و فرهنگی متفاوت می باشد. در ایران نیز بر اساس گفته ی معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، طبق تحقیقات صورت گرفته بیشترین اعمال خشونت علیه زنان توسط بستگان به ویژه پدر و همسر صورت می گیرد. خشونت در خانواده های که اعضای خانواده روابط خوب و سازنده ای ندارند و درگیری در آن زیاد است، زنانی که مطیع، وابسته و دارای اقتدار کمتری هستند و در جوامعی زندگی می کنند که فرهنگ مردسالاری پر رنگ تر است و یا در سن پایین ازدواج می کنند و همچنین تحصیلات پایین تری دارند بیشتر دیده می شود. عدم کنترل خشم و مهارت های روانشناختی، اعتیاد، بیماری وآسیب های روانی، اعتماد به نفس پایین، سطح تحصیلی و اقتصادی پایین از جمله ویژگی های مردان خشونت کننده است. به همین منظور در جهت کاهش این آسیب اجتماعی نیاز است قوانین کارآمدی تصویب شود که نزدیک به ۱۵ سال زمان از تدوین و ارئه لایحه منع خشونت علیه زنان می گذرد که هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. در این راستا زنان باید از حقوق خود آگاه و مطالبه گر حقوق خود باشند. فرهنگ سازی باید از سطح آموزش مدارس و رسانه های جمعی صورت گیرد، آموزش مهارت های زندگی و خاص آن، کنترل خشم به افراد آموزش داده شود تا بتوان از این آسیب پیشگیری کرد.
زنان باید از مراکزی که می تواند به ایشان در جهت حمایت در برابر خشونت استفاد کنند اطلاع داشته باشند که یکی از این مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی هر شهر می باشد که در کشور ما بر اساس قانون، وظیفه اصلی حمایت از زنان و دختران در مورد خشونت ها را دارا است. این حمایت به صورت مشاوره و مددکاری حقوقی، روانشناسی و روانپزشکی صورت می گیرد و پل ارتباطی با کارشناسان مطروحه از طریق خط تلفن ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته وظیفه پاسخگویی به افراد خشونت دیده را دارد و در صورت نیاز مددجوها اقدامات و مداخله فوری، کوتا مدت و بلند مدت به این عزیزان در راستای کاهش آسیب داده می شود.

روابط عمومی بهزیستی بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page