حفر ۱۴۰ حلقه چاه جذبی در شهر بافق

دسته: عمومی
۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 4 دی 1399

 ۱۴۰ حلقه چاه جذبی با ۲.۶ میلیارد تومان هزینه برای جلوگیری از نفوذ روان‌آب‌ها و رفع آبگرفتگی معابر شهری و نیز اتحاذ تدابیر لازم برای سهولت تردد شهروندان هنگام بارندگی حفر شد.

سیدعلی نوروززاده در حاشیه نشست حفظ آمادگی مجموعه این نهاد در مواقع بارندگی در گفت و گو با  ایرنا از حفر چاه‌های یادشده و پایان مرحله اول طرح اصلاح نقاط سیل‌خیز و محل تجمع روان‌آب‌ها خبر داد و افزود: با این اقدام، مردم شهری ایمن و کم خطر در مقابل سیلاب دارند و در بارندگی‌های اخیر بافق با کمترین مشکل روبرو شد.

وی حفر آبراهه ها، لایروبی و بهسازی نهرها و بازگشایی مسیرهای عبور آب در سطح شهر برای  سرعت بخشی به خروج سیلاب، تهیه و آماده‌سازی کیسه‌های شن برای جلوگیری از ورود روان آب‌ به محل سکونت و کسب‌وکار مردم در مواقع بحرانی را از دیگر اقدامات در اجرای این طرح عنوان کرد.

این مسوول شهری با بیان اینکه با حفرچاه‌های یادشده از این پس از تجمع روان آب‌ها  در شهر جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: همچنین ایجاد سه ایستگاه پمپاژ در شهر، مکش سیلاب و هدایت آب‌های ناشی از بارندگی به مسیرهای مشخص، از دیگر اقدامات شهرداری برای جلوگیری از آبگرفتگی است.

وی تصریح کرد: به همین منظور تجهیزات لازم و پیشرفته خریداری‌شد و با ساماندهی انبار حوادث، نیروهای شهرداری برای مقابله با وقوع سیل ،خطر جاری شدن روان آب و جلوگیری از خسارت به شهروندان آمادگی دارند .

نوروززاده در ادامه لایروبی مسیر رودخانه( مسیل، فصلی) قدیم خیابان شهدا و حوضچه‌های شهری، احداث حوضچه جدید، تعمیر پمپ‌های مکنده و کف‌کش آب و آماده‌سازی آن‌ها برای مواقع ضروری، تهیه و تأمین ملزومات مقابله با وقوع حوادث سیل و برگزاری رزمایش آموزشی کارکنان ستاد بحران را از برنامه‌های در دست اقدام شهرداری به‌منظور کاهش خسارت ناشی از سیل به شهروندان برشمرد.

وی به مسطح بودن شهر بافق اشاره کرد و از اتخاذ تمهیدات لازم برای ساماندهی روان آب‌ها و سیلاب‌های احتمالی از جمله ساماندهی سه مسیل قدیمی شهر خبر داد و افزود: رودخانه اتفاقی معروف به «میان ده» در بلوار شهدا  تا بلوار باقرآباد ، رودخانه معروف به «کرو» و نیز مسیر روان آب بلوار مهدیه – کشاورز از جمله مهمترین مسیرهای دفع روان آب‌هاست که ساماندهی شد.

بارندگی‌های فصل پاییز ۹۹ شهرستان بافق با ۲۵۰ میلیمتر رکورد ۱۵ سال اخیر را شکست و روستای باجگان با ۹۵.۶ میلیمتر بیشترین و شهر بافق با ۳۵.۲ میلیمتر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را ثبت کردند.

در بارندگی‌ اخیر به برخی منازل مسکونی قدیمی و غیرمقاوم خسارت هایی وارد شد  که رقم خسارت هر واحد به طور جداگانه در دست بررسی است تا از طریق پرداخت وام با تایید  مدیریت بحران استانداری یزد، شهرستان و بنیاد مسکن بافق  از طریق بانک های عامل جبران شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

همچنین محمدحسین امامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد از پیش بینی ترسالی از سوی سازمان هواشناسی برای استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی ها، تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۰ چندین مرحله بارش برف  و باران  در این استان دور از انتظار نیست.

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و برخی فعالیت های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب و روان آب خسارت هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می‌شود .

در سال های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری یزد و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ۱۰ شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 4 دی 1399 - 11:35 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام, کاش در طرح اجرایی ,از جوی کنار خیابانها که قبلا بسیار کارآمد بود هم استفاده میشد چاهها ظرفیت کمی دارند و پر میشه و باید تخلیه کرد ولی با جوی های کناری که متاسفانه چندین ساله حذف شده و گاها بسته شده میتوان آبها را هدایت کرد

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 7 دی 1399 - 9:20 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یعنی هر چاه ۱۸۵۰۰۰۰۰ تومان حفاری شده قطعا اشتباهی صورت گرفته است مگر عمق واقعی این چاهها چقدر بوده است و هزینه هر متر حفاری چقدر است؟

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 7 دی 1399 - 10:56 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

۱۴۰ تا چاه جذبی …….بی اگر اینقدر چاه کنده بودید که آبگرفتگی نداشتیم …

You cannot copy content of this page