ذخایر معدنی و پتانسیل های صنعتی بافق چگونه عقب ماند و تخریب شد

دسته: مقالات
۶ دیدگاه
سه‌شنبه - 9 دی 1399

شرکت تهیه و تولید در اوایل بر اساس شرکتی برای تهیه مواد غیر فلزی تاسیس گردید که فقط معدن آهک پیربکران زیرمجموعه آن بود اما شرکت سنگ اهن مرکزی ایران دهها سال جلوتر از شرکت تهیه و تولید در سال ۱۳۵۳ بعنوان بزرگترین شرکت تخصصی در معادن فلزی خصوصا سنگ آهن در فلات مرکزی ایران به مرکزیت چغارت تاسیس گردید که طی نیم قرن در سالهای قبل و بعداز انقلاب با سرمایه انسانی و مالی خود، ضمن تامین خوراک واحدهای فولادی کشور، پی جویهای معدنی، اکتشافات مقدماتی، تکمیلی و سپس تجهیز و بهره بردای معادنی نظیر چادرملو، چاه گز، زاغیا، انومالی شمالی، دی نوزده، میشدوان و چادرملوو غیره معروف به بلوک آهن بافق را در راستای منافع ملی شناسنامه دار کرده و هویت بخشیده است. این شرکت تنها قطب اقتصادی شهرستان بافق بوده و مردم کویری این خطه حساسیت ویژه ای نسبت به احوال آن داشته و دارند که متاسفانه با کاهش شدید حرفه اقتصادی و اتمام ذخایر سنگ اهن دانه بندی با عیار بالا مواجه شده است. بطوری که کارخانه خردایش و دانه بندی این شرکت با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن سنگ اهن دانه بندی چندین سال است که تعطیل و دیگر چرخه¬ی ان نمی چرخد که با این حساب ظرفیت اشتغال ۱۰۰۰ نفری از ۶۰۰۰ نفر موجود آن با ادامه روند فعلی از دست خواهد رفت. پس از اینکه در سال ۷۱ معدن چادرملو از سنگ آهن مرکزی جدا و مستقل گردید در سال ۱۳۸۵ با صورت¬جلسه¬ای شائبه داری معادن دیگر از شرکت سنگ اهن مرکزی جدا و تنها معادن چغارت پیر و تمام شده و سه چاهون برداشت شده باقی مانده است. پس از ان تهیه و تولید ضمن برداشت نامناسب از معادنی نظیر میشدوان و … شروع به واگذاری آنومالی های مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی از طریق مزایده نمو.د که در جدیدترین واگذاری آنومالی ۵-A شیطور که با توجه به سنگ آهن ذخیره آن تنها و تنها می بایست به مادرش چغارت بر می¬ گشت شرکت تهیه و تولید قصد دارد آن را طبق مزایده ای عجیب و شرایطی غیر قابل باور به شرکتی فولادساز که چند ساله تشکیل شده و اهلیت لازم را ندارد واگذار کند.
برای نمونه شرکت تهیه و تولید بدون در نظر گرفتن صراحتهای مندرج در قوانین معادن نظیر با استفاده ابزاری از قانون رفع موانع تولید، در واگذاریهای آنومالیها سابقه درخشان نیم قرن تجربه و زیرساختهای مهم معدنی و صنعتی شرکت سنگ اهن مرکزی ایران بعنوان شرکت اولویت دار بومی رعایت نکرده است و شروط غیر عادلانه ای را در مزایدهها لحاظ کرده است که تمامی واحدهای زنجیره فولادی که حتی برخلاف قانون بدون پشتوانه خوراک تاسیس شده اند با حربه قانون رفع موانع تولید با قیمتهای کاذب صاحب انومالیهای می شوند مثلا با مقایسه اوراق و اسناد مزایده معدن آهک پیربکران در استان اصفهان به مدت بیست سال با مزایده ناعالانه انومالی۵-A که توسط شرکت تهیه و تولید تهیه شده است به این نتیجه می رسیم که اولاً در اوراق مزایده معدن پیربکران انتقال پرسنل و تداوم اشتغال با مشخصات و جزئیات کامل بیان شده است و حتی در صورت فسخ و خاتمه قرارداد همان تعداد نیروی منتقل شده به سرمایه گذار در ابتدای قرارداد به کارفرما عودت داده می شود حال اینکه در مزایده انومالی۵-Aچنین مواردی ذکر نشده است و حتی امکان تعدیل نیرو صراحتا ذکر گردیده است دوم در اسناد معدن پیربکران سرمایه گذار ملزم به احداث دو خط کاغذ کربنات و نیز تولید اهگ با تکنولوژی جدید است ولی در اسناد مزایده غیر کارشناسی انومالی مذکور که بالغ بر هفتاد میلیون تن ذخیره سنگ آهن دارد علاوه بر اینکه هیچ الزامی برای احداث صنایع جوارمعدنی با توجه به صرفه اقتصادی در محل وقوع معدن وجود ندارد. سوم
در معدن پیربکران، تامین سنگ اهک مورد نیاز صنایع و کارخانجات موجود در منطقه وفق قوانین موصوف در اولویت قرار گرفته ولی در مزایده غیر منصفانه انومالی این صراحتهای قانونی رعایت نشده است چهارم مطالب فوق این مهم را اثبات می کند شرکت تهیه و تولید توانایی و تخصص بالایی در زمینه اسناد کامل و جامع با رعایت شروط قانونی برای واگذاری معادن دارد که متاسفانه به نظر می رسد سیاستهای یک بام و دو هوا، رفتارهای انحصار طلبی، تناقض آمیز و استفاده ابزاری از قوانین را برای شهرستان کمتر توسعه یافته مثل بافق از سالیان گذشته در دستور کار دارد.
لازم به ذکر است که با توجه به نداشتن خوراک شرکت سنگ آهن مرکزی به احتمال قوی در صورت انجام واگذاری و عدم لغو مزایده اثرات حاد اجتماعی به دنبال خواهد داشت. لذا به نظر می¬رسد مسئولین ایمیدرو و تهیه و تولید اگر قصد واگذاری آنومالی ۵-A شیطور و غیره را دارند می بایست تمام زوایا و حواشی احتمالی آن را رصد و بررسی کرده سپس اقدام به چنین کاری نمایند.
از طرفی مردم ولایی و شهیدپرور بافق از مسئولین توقع و انتظار دارند مانع واگذاریهای غیرکارشناسی معدن ۵-A و…. شوند تا به سرنوشت واگذاریهای صنایعی مثل هپکو و هفت تپه دچار نشوند.
حمید رضا رنجبر بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
طبا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 دی 1399 - 6:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

چرا انگشت سمت مدیر جدید فلات نم یبرید که می توانست بر روی معادن شیطور که قبلامدیر فنی بوده نظر خاص دهد و اعلام کند صنایع همجوار نیاز ضروری این منطقه هست رحیمی آمده تا بله چشم قربان تهیه وتولید باشید

فتاحی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 دی 1399 - 6:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت جناب رنجبر. یک بام و دو هوای مافیا

علیرضا رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 دی 1399 - 7:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود
خوندم مطلب را خیلی خوب و دقیق اگاهی دادید

نیروی شرکتی معدنچیان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 دی 1399 - 8:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شما طرح طبقه بندی نیروهای شرکتی سنگ آهن بافق رو انجام بدید لطفا که پنج ساله اجرا نشده

حسین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 9 دی 1399 - 8:59 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

تقدیر و تشکر از بیانات شما
ولیکن تمامی این اتفاقات نشان از دستان پشت پرده ایست که همچون خصوصی سازی شرکت سنگ آهن،خصوصی سازی معادن سنگ مرمریت و… را به دنبال دارد. همچنین لازم به ذکر است که نظرات غیر کارشناسی و سود جویی سرمایه داران و سرمایه گذاران داخلی باعث میشود که ایجاد تشنج و درگیری بین عموم مردم و مسئولین منطقه را بدنبال داشته باشد.
بدیهی است که باخبر شدن عموم مردم و همدلی و همراهی مردم غیور شهرستان بافق و به پشتوانه مسئولین بلند پایه شهرستان، باری دیگر از ایجاد مشکلاتی که در گذشته در این خطه وجود داشته جلوگیری به عمل آید.
به امید لغو مزایده انجام شده
پیروز و سربلند باشید

سیدمحمدحسین سلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 11 دی 1399 - 8:32 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اوچرا

You cannot copy content of this page