پایش سرمی بیماری مشمشه بر روی ۳۶ راس اسب در شهرستان بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 9 اسفند 1399

تست سرمی مشمشه بر روی ۳۶ راس اسب پرورشی و سوارکاری شهرستان بافق در بهمن ماه سال جاری انجام گرفت.
سرپرست شبکه دامپزشکی بافق گفت: با هدف مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام، کارشناسان دامپزشکی این شبکه، تست مشمشه را در جمعیت اسب های متمرکز باشگاهی و سوار کاری این شهرستان انجام دادند.
فرزانه سالاری با بیان اینکه بیماری مشمشه یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی های آلوده به انسان منتقل می شود، افزود: این بیماری با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند کشنده باشد.
سالاری با اشاره به ضرورت انجام تست مشمشه در جمعیت اسب شهرستان اظهار کرد: سالانه یک نوبت تست این بیماری بر روی جمعیت اسب شهرستان صورت می گیرد و نمونه های خون اخذ شده برای انجام تست های لازم به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال می شود و نتیجه آن به باشگاه های سوارکاری اعلام می گردد که چنانچه تست اسبی مثبت باشد، نسبت به معدوم سازی آن و ایجاد شرایط قرنطینه ای و ضد عفونی نواحی آلوده و ممنوعیت تردد هرگونه اسب اقدام میگردد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: در بهمن ماه سال جاری تعداد ۳۶ راس اسب مورد خونگیری و تست سرمی مشمشه قرار گرفته اند که خوشبختانه با توجه به اعلام نتایج آزمایشگاهی هیچ مورد مثبتی از بیماری در شهرستان بافق مشاهده نگردید.
فرزانه سالاری در پایان اظهار داشت: افرادی که اسب از بیرون از شهرستان خریداری می کنند، می بایست برای جلوگیری از انتقال این بیماری به شهرستان، اسب آنها توسط شبکه دامپزشکی شهرستان مبدا مورد آزمایش قرار گیرد و مجوز سلامت دریافت کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page