سال ۲۰۵۰ و بحران تامین غذا

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 10 اسفند 1399

🔅تهیه و تنظیم :
دبیرخانه اندیشکده صفا

گزارش‌های بانک جهانی نشان می‌دهد جهان تا سال ۲۰۵۰ حداقل به ۷۰ درصد غذای بیشتر نیاز دارد تا شکم ۹ میلیارد نفر ساکن کره زمین سیر شود.

اما تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند باعث کاهش محصولات کشاورزی تا حدود ۲۵درصد بشود. زمین، تنوع گونه‌ها، اقیانوس‌ها، جنگل‌ها و دیگر اَشکالِ سرمایه‌های طبیعی نیز با رشدی بی‌سابقه در حال تهی شدن هستند.
اگر انسان‌ها نتوانند میزان مصرف خود از سرمایه‌های طبیعی را کاهش بدهند و آن را مدیریت کنند با بحران امنیت غذایی مواجه می‌شوند.
در این جریان مردم کشورهای کم‌درآمد بیش از هر جایی در خطر هستند.

علیرغم تلاشهای انساندوستانه هنوز ارقام, اخبار دهشتناکی از بی عدالتی را می دهند:
یک میلیارد گرسنه،
۲۰۰ میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه،
۳۰ مرگ در هر دقیقه بعلت گرسنگی!

تا کنون دهها اجلاس کنفرانس یا نشست جهانی مسئله تامین غذا، کمک های غذایی، مبارزه با گرسنگی و امنیت غذائی را مورد بحث قرار داده و بیانیه های معتبر نیز تدوین کرده و این بیانیه ها را برای اجرا به کشورهای عضو ابلاغ کرده اند در بعضی از این کنفرانسها مقامات بلند پایه کشورها دعوت داشته اند و با امضای تعهد نامه بشر دوستانه، خود و کشورشان را به انجام وظایفی که در قطعنامه آمده است متعهد کرده اند.

فائو پیش بینی کرده که تولید مواد غذایی باید تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۷۰ درصد نسبت به وضعیت کنونی افزایش پیدا کند تا نیاز غذایی مردم دنیا تامین شود. سازمان مذکور در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرد که کشورهای در حال توسعه باید تا سال ۲۰۵۰ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خود را حداقل پنج برابر افزایش دهند.
پیش بینی فائو حاکی ازآن است که جمعیت جهان تا ۲۰۵۰ از سطح ۷/ ۶ میلیارد نفر کنونی به رقم ۱/ ۹ میلیارد نفر برسد . برخی منابع خبری برآورد کرده اند که بیش از ۰۲/۱ میلیارد نفر انسان با پدیده سو تغذیه مواجه هستند و پیش بینی آن است که ۶/ ۱ درصد از جمعیت کل جهان با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند .

امروزه کارشناسان براین باورند که پدیده گرسنگی جمعیت چند صد میلیونی نفری جهان با تهیه غذا برطرف نمی شود ، بلکه ضرورت ریشه یابی گرسنگی را خواستارند .
از جمعیت چند صد میلیون نفری گرسنه جهان،بالغ بر ۵۲۰میلیون نفر در آسیا،۲۰۵میلیون نفر در آفریقا، ۵۳ میلیون نفر در آمریکای لاتین و بقیه درخاور نزدیک و آفریقای شمالی و شمار اندکی نیز درکشورهای توسعه یافته زندگی می کنند . برخی از آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که در زمان حاضر ۱۵۰میلیون نفر از جمعیت گرسنه جهان را کودکان تشکیل می دهند. مناطق روستایی با سهم ۷۵درصدی بالاترین میزان از نظر حضور گرسنگان جهان را جذب کرده و اغلب آنها از محل کار در اراضی کشاورزی درآمد اندکی دارند.

گزارشهای غیر رسمی درخصوص وضعیت میزان دریافت پروتئین و انرژی موجود درسبد غذایی هموطنان حاکی است که ۴۰ درصد از مردم ایران پروتئین و انرژی مورد نیاز خود را به حد تعادل جذب دارند ، ۴۰ درصد اضافه بر نیاز و بقیه کمتر از نیاز خود مصرف می کنند .

مردمان برخی کشورهای همسایه از نظر تغذیه نسبت به ایران شرایط نامطلوبی دارند و آمار نگران کننده ای است، به گونه ای که ۳۰ درصد جمعیت کشورهای قزاقستان و پاکستان و ۷۰درصد جمعیت کشورهای سودان و افغانستان از سوء تغذیه رنج می برند . تحقیقات دفتر بهبود تغذیه ، یونیسف، آزمایشگاه ملی و انستیتو تغذیه و صنایع غذایی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که ۳۳ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در کشور ذخایر آهن آنها کمتر از میزان استاندارد است .
کودکان مذکور بالقوه می توانند دچار کم خونی و فقر آهن شوند و از بین این گروه از کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در زمان حاضر ۱۱ درصد آنان دچار کم خونی و فقر آهن هستند.

امروزه کارشناسان براین باورند که حق دسترسی به غذا را تنها محدود به وظایف دولت ها نمیتوان ارزیابی کرد ، بلکه خود جوامع نیز باید برای تحقق و باور این حق تلاش کنند. از سوی دیگر شکل گیری تشکل های مردم نهاد که در دهه های اخیر در سطح جهان و ایران فعال شده اند ، زمینه حل بسیاری از مشکلات را در جوامع فراهم ساخته اند.

بانک جهانی سرمایه‌گذاری روی توسعه و ارتقای تولید مواد غذایی را در دستور کار خود قرار داده و تغذیه مردم جهان را در اولویت خود قرار داده‌است. این بانک با همکاری دولت‌ها و نهادهای مختلف تلاش می‌کند در بهبود وضعیت تغذیه مردم جهان فعالیت کند و راهکارهایی را برای تأمین امنیت غذایی فراهم کند. بهبود وضعیت کشاورزی و ارائه شیوه‌های نوین برای کشاورزی یکی از راهکارها برای تأمین امنیت غذایی مردم جهان است.

البته. در کنار بهره گیری از روش های نوین کشاورزی و دامداری, راهکارهای خیلی ساده تری هم میتوان پیشنهاد داد که نیازمند هزینه های آنچنانی هم نیست و صرفا با مدیریت و راهبرد های دقیق میتواند موثر واقع شوند:

✅معکوس نمودن جریان مهاجرت ( از شهر به روستا)

✅تاکید به تولیدات غذایی روستایی متناسب با مزیت های هر روستا

✅توجه به تولیدات خانگی: گوشت. ماست. شیر. تخم مرغ. و …. در حد معیشتی و ایجاد بازار برای محصولات مازاد خانگی( تجربه هند)

✅تغییر ساختار معماری و شهرسازی و توجه به ایجاد مکانهایی برای تولیدات خانگی با تاکید بر محصولات غذایی خانگی

✅آموزش همگانی در تمام سطوح( تغییر خانواده مصرفی به خانواده تولید کننده)

و …..

🇮🇷دبیرخانه اندیشکده صفای یزد
اسفند ۱۳۹۹


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page