گفتگوی “بافق فردا” با یک نخبه بافقی

دسته: اخبار ویژه
۳ دیدگاه
پنج‌شنبه - 19 فروردین 1400
گفتگوی “بافق فردا” با یک نخبه بافقی

سید مجتبی حسینی نسب، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از فرزندان این مرز و بوم است که با همت و تلاش مجدانه توانسته نام بافق را در دنیا و ایران معرفی کند.

سید مجتبی حسینی نسب، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از فرزندان این مرز و بوم است که با همت و تلاش مجدانه توانسته نام بافق را در دنیا و ایران معرفی کند.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس از دانشگاه شهید باهنر کرمان در رشته مهندس شیمی گرایش صنایع شیمیایی معدنی آغاز کرد.

به گفته وی این دوره سرشار از اندوخته علمی به دلیل وجود معادن مختلف در استان کرمان بوده و بازدیدها و فعالیت ها در این معادن گسترده موجب کسب تجارب فراوان او می شود.

بازدید از معادن گل گهر سیرجان تا معدن مس سرچشمه و سپری کردن دوران کارآموزی ۳ ماهه در مجتمع مس سرچشمه تجربه ارزشمندی بوده که نصیب فرزند بافقی ما می شود.

وی آشنایی با معادن مس، فرآوری، تغلیظ و…که در دوره لیسانس با گذراندن دوره کارآموزی را داشته است ، که آن را یک منبع و پتانسیل خوبی برای مراتب بالاتر و مهارت افزایی در انجام پروژه کارشناسی اش با مجموعه معدنی گل گهر سیرجان می داند.

او در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه تربیت مدرس در تهران رشته مهندسی شیمی با رتبه عالی برای تحصیلات تکمیلی راه پیدا می کند و چون همواره تشنه یادگیری است وارد جوی تحقیقاتی و شرایط عملیاتی و پژوهشی دانشگاهی و صنعتی می شود.

حسینی نسب در دوران کارشناسی ارشد برای انجام پایان نامه و رساله تحقیقاتی، با مجموعه ی برزگ پژوهشگاه صنعت نفت در تهران و بخش مدیریت و پژوهش فناوری شرکت ملی گاز همکاری کرد تا جایی که حمایت مالی در زمینه تحقیقات را این نهادها به عهده می گیرند.

نخبه بافقی انجام دادن پروژه با مجموعه خارج از دانشگاه را عاملی برای به دست آوردن تجارب صنعتی و تحقیقاتی عنوان می کند و این را مکرر به دانشجویان توصیه می کند تا بتوانند از این راه راحت تر وارد محیط صنعتی شوند و فعالیت کنند.

وی به دلیل علاقه به حل مشکلات صنعتی از طریق تحقیقات و پژوهش، دوره دکتری را خارج از ایران و در کشور هلند در دانشگاه صنعتی دلفت در سال ۲۰۱۱ آغاز می کند.
حسینی نسب این دانشگاه را جزو دانشگاه های برتر جهان عنوان می کند و یادآور می شود: در این دانشگاهی فضای پویای تحقیقات و ارتباط با صنعت با کشورهای مختلف وجود دارد.

وی می افزاید: در این دوره برای حل مشکلات صنعت با شرکت نفتی «شل Shell» هلند همکاری کردم و بخش زیادی از تحقیقات را در آنجا انجام دادم و با توجه به شرایط پژوهش تیمی که در آن شرکت تجربه کردم، توصیه میکنم با اشتراک تجربه تمامی افراد گروه، مسیر توسعه بهتر طی می شود.

نخبه بافقی همکاری با شرکت های کوچک دیگر در کشور هلند از جمله پانترا و چندین شرکت دیگر و استاد راهنما بودن چهار دانشجوی کارشناس ارشد در این دانشگاه را از دیگر عامل های رشد و پیشرفت خود قلمداد می کند.

حسینی نسب برای کسب درجات فوق دکتری به پاریس در مجموعه « انستیتو نفت فرانسه IFPEN » می رود که در این انستیتو ،مجموعه کارهای صنعتی-تحقیقاتی با کشورهای مختلف در قالب پروژه صنعتی انجام میشود و در این مرکز دانشجویان دکترا و کارشناس ارشد و محققین مشغول به فعالیت هستند.

پس از مقطع فوق دکتری به هلند و بعد از آن به ایران بازگشته و شروع به فعالیت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر می کند.
بعد از اتمام پسا دکتری و تدریس به مدت ۱۸ ماه در دانشگاه امیرکبیر که با حمایت بنیاد ملی نخبگان ایران انجام گردید، با چالش پیدا کردن کار در شرایط سخت روبرو شده و به گفته وی با وجود اینکه از شرایط دشوار کاری در ایران مطلع بودم ولی باز هم برای خدمت به کشور بازگشتم.

حسینی نسب از مشکلات بازار کار و کاریابی نیز صحبت هایی به میان می آورد و می گوید: این مختص قشر خاصی نیست اما با تلاش می توان گام های بلند برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در تهران از همکاری خود با دانشگاه دولتی سمنان و دانشگاه آزاد تهران به عنوان استاد مدعو نیز توضیحاتی ارائه می دهد و می گوید نهایتا در دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان هیات علمی و استاد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز مشغول تدریس شده و با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کارهای تحقیقاتی انجام می دهد.

حسینی نسب تصریح می کند: قبل از ورود به کسوت هیات علمی، شرکت استارتاپ را با یکی از همکاران که از آلمان دکتری مهندسی مکانیک اخذ کرده بود ایجاد کرده و با تشکیل این شرکت نوپا به تولید محصولات دانش بنیان و ساخت سامانه های سیالاتی نوین و دستگاهی برای فرآورش مواد معدنی و تعیین خواص مواد معدنی پرداختیم تا جایی که چند دستگاه در بازار صنعت به فروش رسید .

وی به طراحی پروژه دیگر شبیه سازی حرارتی و سیالاتی برای مبدل های انتقال حرارت برای کارخانه فولادی احیای مستقیم با شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزات در تهران اشاره می کند و می گوید: می توان بدون انتظار با توان و پتانسیل کار ایجاد کرد.

حسینی نسب به وجود شرکت ها و دستگاههای دولتی و خصوصی در بافق اشاره می کند و یادآور می شود: قبل از آنکه که انتظار داشته باشیم در یکی از این شرکت ها و معادن بکار گرفته شویم خودمان با کمک ظرفیت ها به ایجاد اشتغال بپردازیم.

وی خاطر نشان می کند: بافق منطقه معدنی – صنعتی است که تجارب خوبی در خود گنجانده و می توان با راه اندازی شرکت های استارتاپی تولید کار کرد.

این نخبه بافقی در پایان خطاب به جوانان بافقی عنوان می کند: پتانسیل بافق و منطقه معدنی را بهتر بشناسید و برای تولید کار و محصول در این خطه با ارزش تلاش کنید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
رحیمی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 19 فروردین 1400 - 9:05 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مرحبا وهزاران درود برشماجناب آقای حسینی نسب

خاله منصوره این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 12:26 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

دستیابی شما به این افتخارات را به شما و خانواده تان تبریک و تهنیت عرض می کنم

فلاح این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 3:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نخبگی شماباعث افتخاراست ازاینکه به فکرجوانهای بافقی هستتیدتشکرمی کنم وبه شماتبریک می گویم

You cannot copy content of this page