نقد و بررسی مبارکTV

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
یک دیدگاه
یکشنبه - 2 خرداد 1400

در پی شیوع کرونا و قرنطینه خانگی، هنرمندان بسیاری به انتشار آثارشان از طریق فضای مجازی پرداختند تا ضمن ایجاد سرگرمی، مطالبی را با موضوع کرونا و یا مباحث دیگر ارائه دهند.

مبارکTV یکی از این فعالیت ها بود که با همکاری روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_بافق و واحدHSE این شرکت ساخته و منتشر شد.

خورشید خاموش ضمن خداقوت بابت زحمات و تلاش این عزیزان در شرایط کرونایی، سوالات و نکاتی را در قالب نقد به رشته تحریر می‌کشد.باشد که این امر موجب رشد و پویایی بیش از پیش هنرمندان عزیزمان گردد.

اصولاً برنامه‌هایی که برای سرگرمی و آموزش، تولید محتوا می‌کنند باید برای جذب مخاطب به سوژه‌هایی بپردازند که کلیشه‌ای و تکراری نباشد و اُبژه ای نوین خلق نمایند. ضعفی که در این سه فصل و قریب به اتفاق در تمام قسمت ها دیده می شد، ذکر مسائلی بود که بارها و بارها از رسانه های دیگر به همان نوع و حتی بهتر و جذاب تر عنوان شده بود و در این کار نویسنده و کارگردان هیچ خلاقیتی برای بیان این مباحث به گونه‌ای جدید به کار نبرده بود.
ضعف دیگری حائز اهمیت، ریتم کند، تعداد قسمت های زیاد و زمان نامتعارف هر قسمت است که گمان داشته اند سریال تلویزیونی و یا نمایش خانگی است که می‌تواند همان جذابیت را برای مخاطب داشته باشد، در حالی که بعد از گذشت چند قسمت برای بیننده کسل کننده شده و تاحدی مخاطب را از تماشای قسمت های دیگر باز می داشت.

در این ۳۰ قسمت مبارکTV، از مشکلات عمده تصویربرداری، صدابرداری، تدوین، متن و اجرا که بگذریم، مهمترین سوال ما این است که:
این برنامه برای چه رده سنی ساخته شده و گروه هدف چه کسانی بودند؟

معتقدیم این موضوعات با این نوع اجرا، نه کودک و نه حتی بزرگسال را جذب خود نمی کند و در نگاهی دیگر باید این کار را باز هم یک نوع فعالیت بی هدف فرهنگی ماندگار و البته آماری برای شرکت سنگ آهن بافق دانست.

فعالیتی که کسی نگفت بابتش چه مبلغ هنگفتی پرداخت شده!! و برخی هنرمندان بافق هم بی واهمه از بازخواست، کاری را ساخته اند و دیگر کسی بر کم و کیف کار نظارتی نداشته و تنها ملاک ایشان منتشر شدن این تعداد قسمت بالا به نام مبارکTV اما به کام روابط عمومی شرکت سنگ آهن بافق بوده است._ روابط عمومی که در نوشته های بعدی به طور مفصل به فعالیت هایش خواهیم پرداخت_.
نکته ای را در قالب سوال از کارگردان کار یعنی آقای میثم پورمنش می پرسیم و آن هم اینکه:(آقای پورمنش! با توجه به حساسیت و دلواپسی جنابعالی بر هنرهای آیینی و سنتی، علی الخصوص سیاه بازی و خیمه شب بازی و با توجه به انتقاد شدید شما به کارناوال نوروزی شهرداری و متهم کردن آن کار به عدم آگاهی بر هنرهای آیینی و سنتی و به انحطاط کشاندن آن به وسیله بدعت، سنت شکنی و نو آوری های جاهلانه و …

چرا خود شما در مبارکTV این اصول را رعایت نکردید؟؟!!

در کجای تاریخ هنر خیمه‌شب‌بازی ما، مبارک و عروسک های دیگر، خارج از خیمه به ایفای نقش می پردازند؟؟

اگر هر عروسکی بود مشکلی نداشت اما مبارک، متفاوت است و دارای شناسنامه، اصول و قوانین خاص خود را دارد.

به نظر شما با این اقدام چه خدمت و یا کم لطفی به این نوع هنر کردید؟؟

آیا تصویر چاله‌ای سیاه با عمق نمیدانمِ سنگ آهن، زیباتر از یک اتاقک خیمه شب بازی بود؟؟؟!!

خورشید خاموش


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 8 خرداد 1400 - 7:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چاه مکن بهر کسی اقای پورمنش اول خودت دوم کسی

You cannot copy content of this page