بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد از پروژه های الگویی و موفق منابع طبیعی شهرستان بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 6 خرداد 1400
بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد از پروژه های الگویی و موفق منابع طبیعی شهرستان بافق

رييس و معاون بودجه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد بهمراه مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد از عمليات در حال اجراي اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق بازديد كردند.

رییس و معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد بهمراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از عملیات در حال اجرای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق بازدید کردند.
در این بازدید که رییس، معاون بودجه و رییس گروه امور تولیدی و زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد بهمراه مدیرکل، معاونین و رئیس اداره برنامه ریزی، بودجه و هماهنگی طرح های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد و رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق حضور داشتند روند پیشرفت پروژه های در حال اجرای بخش های بیابان و آبخیزداری شهرستان بافق مورد ارزیابی قرار گرفت.
در بازدید از پروژه کشت نهالکاری و آبیاری کشت های سنواتی منطقه گودگوار بافق، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد اظهار داشت: عملیات بیابان زدایی در منطقه گودگوار شهرستان بافق از دهه ۸۰ کلید خورد که با توجه به سرعت و جهت باد مشرف به سمت شهرستان تأثیر بسزایی در تثبیت شن های روان داشته است.
هدایت الله میرشمسی پیش بینی عملیات بادشکن زنده در این منطقه را در وسعت ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اضافه کرد: تاکنون نهالکاری در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با گونه های تاغ، بره تاغ و در برخی کانال های کشت گونه موفق گز بوده است.
حفر چاه، شبکه برق رسانی، استخر ذخیره آب، برجک دیده بانی و ایستگاه پمپاژ آب از دیگر عملیات انجام شده است.
وی با اشاره به رشد چشم گیر گونه اشنان، اهمیت قرق این منطقه را با توجه به مشکل چرای غیر مجاز شتر مهم ذکر کرد.
میرشمسی از دیگر مشکلات منطقه را ورود سیل از استان کرمان به منطقه عملیات را عنوان کرد و گفت: جریان رسوبی باعث شده خاک منطقه مستعد فرسایش شود که به همین منظور طرحی با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در بحث پخش سیلاب در حال بررسی است.
در ادامه بازدید از بند خاکی حسن آباد و تکمیل سرریز آن که با مشارکت اداره منابع طبیعی و شرکت سنگ آهن بافق در حال اجرا است معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان یزد اظهار داشت: حوزه آبخیز حسن آباد با وسعت ۲۵ هزار هکتار است که ۳۶ حلقه چاه کشاورزی و معادن میشدوان، چاه گز و یک معدن خصوصی را در بر می گیرد.
رضا باقری، تأثیر این بند خاکی را در مهار رواناب و جلوگیری از ورود سیل از شهرستان بهاباد به روستا‌ها، معادن و جاده های منطقه مهم ذکر کرد.
در بازدید از پرژه ی در حال احداث پخش سیلاب قطرم معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اظهار داشت: دشت قطرم شهرستان بافق دارای تشکیلات آهکی و نفوذپذیری خوبی است که با توجه به وجود ۲۲ حلقه چاه که ۴ حلقه متعلق به شرکت سنگ آهن و ۱۸ حلقه آب آشامیدنی شهرستان بافق را تأمین می کند وجود این پخش سیلاب را در کیفیت آب آشامیدنی شهرستان تأثیر متسقیم دانست.
باقری با توجه به در نظر گرفتن اعتبار ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای این پخش افزود: این پخش سیلاب با ۶ پشته و یک سرریز و با حجم آبگیری ۲۰۰ هزار مترمکعب در حال اجراست.
وی اجرای آزمایشی تولید علوفه با بذر خارشتر در پشت این بندها را جهت استفاده ۵ هزار واحد دامی موجود در منطقه پیشنهاد داد.
در پایان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: پروژه های خوبی در سطح شهرستان بافق در حال اجرا است.
سید مجتبی حسینی پور عملکرد بند خاکی حسن آباد با مشارکت شرکت سنگ آهن بافق در سیل اردیبهشت ماه سالجاری را در کاهش خسارت به چاه های منطقه، دامداری، کشاورزی و معادن منطقه موفقیت آمیز ذکر کرد.
حسینی پور اجرای طرح های منابع طبیعی را با توجه به تغییر سریع اقلیم تنها با مشارکت بخش خصوصی در کنار مسئولیت اجتماعی معادن، مردمی و بهره برداران با انگیزه های اقتصادی در قالب تبصره ۱۹ موجود در طرح ها امکان پذیر دانست.
محمدرضا آخوندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از ۲ برابر شدن افزایش اعتبارات صندوق توسعه ملی در سالجاری به ۶۰ میلیارد تومان در استان یزد خبر داد که اجرای این پروژه ها با توجه به تغییر اقلیم تأثیر بسزایی در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش دارند.

IMG-20210527-WA0065

IMG-20210527-WA0063

IMG-20210527-WA0062

IMG-20210527-WA0061

IMG-20210527-WA0060

IMG-20210527-WA0059


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 6 خرداد 1400 - 1:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام.گودگوار کجاست؟انشاالله قدم برداشته بشه توسعه پیدا شود.ولی در کل نمیشه توقع کرد جایی که خشک و سوزان چقد به آبیاری نیاز داره خیلی همت میخاد

You cannot copy content of this page