بیماری آندومتریوز در زنان چیست؟

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 6 خرداد 1400

این بیماری زمانی رخ می دهد که غدد آندومتریال رحم بیرون از رحم وماهیچه های آن رشد کند.

به طور معمول بیماری آندومتریوز پس از سنین بلوغ به تدریج علائم را ایجاد می نماید. آنچه بایستی به آن دقت نمایید داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است. مادران بایستی هوشیار باشند اگر دختران آنها عادت های ماهانه دردناکی در سنین بلوغ دارند نبایست نسبت به آن بی توجه باشند و حتما مراجعه  به متخصص زنان و زایمان داشته باشند..

سیکل های قاعدگی دردناک

اولین علامت و نشانه بیماری آندومتریوز دردناک بودن سیکل های قاعدگی می باشد، به طور معمول داشتن سیکل های قاعدگی کمی دردناک، طبیعی است اما دختر جوانی که به دلیل دردناک بودن عادت ماهانه مجبور است در خانه بماند و توان راه رفتن را ندارد و نیاز به مصرف مسکن و سرم تراپی دارد، این فرد حتما بایستی بررسی شود و به هیچ عنوان نبایست نسبت به آن بی تفاوت بود. لذا اولین علامتی که باعث می شود ما به بیماری آندومتریوز مشکوک شویم داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است

کیست تخمدان

دومین نشانه بیماری آندومتریوز مشاهده کیست تخمدان در سونوگرافی می باشد. کیست های تخمدان می توانند باشند یا اینکه مدتی نباشد و مجدد ظاهر شوند. در حقیقت یک پزشک اگر در سونوگرافی کیستی مشاهده می نماید باید مشکوک به بیماری آندومتریوز شود و نسبت به این نوع کیست ها بی تفاوت نباشد. حتی اگر کیست های تخمدان بهبود یابند این بنا به این دلیل نیست که بیمار مشکلی ندارد بلکه بایستی بررسی های لازم برای فرد انجام شود

.

دیگر علائم بیماری آندومتریوز

از دیگر علائم و نشانه های بیماری آندومتریوز که به تدریج با افزایش سن ایجاد می شود، دردهای لنگی، لکه بینی و تغییرات سیکل های قاعدگی می باشد. در مرحله بعد که پس از ازدواج این نشانه ها بروز می کند دردهای لگنی، دردهای لگنی هنگام تماس جنسی، چسبندگی های لگنی است که منجر به نازایی می شود.

در نهایت بگوییم، در بعضی از موارد بیماری آندومتریوز بدون علامت خواهد بود ولی گاهی به صورت اتفاقی در حین جراحی می توان متوجه چسبندگی های لگنی شد و حتی در مواردی زمانی که فرد به دلیل ناباروری به متخصص زنان مراجعه می نمایید پس از بررسی های لازم متوجه ابتلا به  آندومتریوز می شویم، ولی این موارد بسیار کم خواهد بود و اکثریت افراد با دردهای سیکل  های قاعدگی مواجهه هستند لذا به تمام مادران توصیه می شود مراقب دختران خود باشند و دردها ی زمان عادت ماهانه را جدی بگیرید و همچنین به زنان با سنین بالاتر توصیه می شود اگر در زمان عادت ماهانه یا تماس جنسی درد دارید یا با دردهای غیر طبیعی در ناحیه لگن مواجهه هستید، یا اگر بارداری برای شما سخت است و نازایی دارید توصیه می شود حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا بررسی های لازم برای شما انجام شود.

علت ایجاد بیماری آندومتریوز چیست؟

در حقیقت بیماری آندومتریوز یک بیماری ژنتیکی است که بیمار به خون سیکل های قاعدگی خود حساس است و هر مرتبه ای که فرد عادت ماهانه می شود مقداری خفیفی از خون وارد لگن شده که این یک امر طبیعی است و خون به صورت مایع در سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود،

خون موجود در ناحیه لگن به تدریج جذب می شود ولی بعضی از زنان که زمینه ی ژنتیکی دارند به دلیل آهن موجود در خون که در ناحیه لگن ریخته می شود به مرور زمان این خون سبب تغییرات التهابی در ناحیه لگن، چسبندگی و سلول های التهابی می شود که در نهایت سبب ایجاد دردهای سیکل قاعدگی می گردد.

التهاب لگن به تدریج می تواند سبب ایجاد کیست های تخمدان شود و با بروز کیست های تخمدان، تخمدان ها به سطح زیرین خود می چسبند و این چسبندگی ها به مرور سبب ایجاد درد های عادت ماهانه می گردد و همین طور  التهاب بیشتر می شود و با گذشت زمان این مشکل حاد تر شده و سبب چسبندگی لوله ها و کشیدگی حالب مجاری ادراری می شود و تمام این موارد سبب می شود تا به تدریج دردها، تغییرات عادت ماهانه، لکه بینی و مشکلات بارداری در فرد بیشتر گردد. لذا علت بیماری آندومتریوز ژنتیکی است و تمام زنان به خون موجود در ناحیه لگن حساس نیستند و تنها بعضی از زنان که زمینه ژنتیک دارند نسبت به خون ناحیه لگن حساس خواهند بود.

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page