امین نویسی «پیامگزاران سلامت و حل مسائل»

دسته: اجتماعی , علمی - پزشکی , مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 8 تیر 1400

با مستولی شدن رنگ زرد کرونایی بر شهرستان، جلسه حضوری پیامگزاران سلامت ادارات بافق با موضوع «راه های پیشگیری از حوادث جاده ای » در سالن شبکه بهداشت و درمان شهرستان برگزار شد.

در این جلسه دوست عزیزم آقای سعید ملک زاده رئیس اورژانس ۱۱۵ بافق، مفصل و مفید درباره عوامل تصادفات جاده ای، خسارات مادی و معنوی هر تصادف، آمار مرگ و میر جاده ای ایران و مقایسه آن با آمار جهانی و راه های پیشگیری از تصادفات و کاهش تلفات صحبت کرد.

در کلام ملک زاده سه عامل انسان، جاده و وسیله نقلیه عوامل اصلی وقوع حوادث جاده ای بود و جایگاه غیر قابل تصور ایران در زمینه حوادث جاده ای در کشورهای جهان از نکاتی بود که مورد مناقشه توسط یکی از اعضای جلسه قرار گرفت.

بی شک آمار ۲۵۰ هزار نفری سوانح رانندگی و فوت سالیانه ۲۳ تا ۲۷ هزار نفری جمعیت ایران در این حوادث و قرار گرفتن در رتبه ۱۸۹ از بین ۱۹۰ کشور جهان از نظر تلفات جاده ای موضوعی نیست که براحتی بتوان از کنار آن گذشت.

البته ملک زاده راهکارهای علمی هم برای کاهش این آمار ارائه داد که مهمترین آنها عبارت بود از : کسب مهارتهای رانندگی، اجرای دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق دیگران(حفظ آرامش و خونسردی).

پرداختن به موضوعات مرتبط با مراقبتهای هنگام و پس از تصادف توسط رئیس اورژانس شهرستان در ادامه مباحث هم بسیار جایگاه داشت که مطرح شد.

این مقدمه را به عنوان آنچه در جلسه یک و نیم ساعته مطرح شده بود نوشتم برای پرداختن به چند موضوع:

موضوع اول اهمیت طرح اینگونه مباحث و آموزشهای لازم به قشرهای مختلف جامعه خصوصا جوانان، آن هم جوانانی که معمولا در این جلسات راهی ندارند و در معرض بیشترین آسیب های حوادث جاده ای و رانندگی هستند خصوصا در شهرستانی مثل بافق که موتور سیکلت رانی دانش آموزانش از سن ۹ و ۱۰ سالگی شروع می شود.

موضوع دوم تغییر رویه پلیس راهور و در اولویت کار قرار دادن مشوق های اثرگذار در کنار جریمه و توقف خودرو است.
همچنین به نظر می رسد اگر معاونت اجتماعی پلیس، گفت و گو و حرف زدن بیشتر با مردم را در دستور کار قرار دهد و در امر آگاه سازی مردم با حضور در جمع جوانان به آموزش چهره به چهره فعال تر ظاهر شود در این زمینه قدمهای مناسبی برداشته شود.

موضوع سوم نقش شرکت های بیمه ای وسایط نقیله در فرهنگسازی است. به گونه ای که با در نظر گرفتن درصد ناچیزی از حق بیمه ای که از مردم دریافت می کنند در کاهش صدمات جبران ناپذیر حوادث جاده ای موثر باشند.

و موضوع چهارم هم خروجی اجرایی گرفتن از اینگونه جلسات است.بدین سان که بخشی از جلسه به هم اندیشی و راهکاریابی اختصاص یابد و از طرفی نتیجه های بدست آمده در این هم اندیشی بصورت دستورالعمل قابل اجرا توسط نهادهای اصلی اجرایی شهرستان ابلاغ گردد که این مهم می تواند در جلسات شورای سلامت که با حضور متولیان امر سلامت در فرمانداری بافق برگزار می شود طرح و به انجام رسد.

محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page