۱۰ نکته که هر کارمند وپشت میزنشین لازم است بداند:

دسته: عمومی
۴ دیدگاه
یکشنبه - 14 شهریور 1400

کارمندهای هر سازمان و شرکت، معمولاً یک منشور اخلاقی و حرفه‌ای دارند که بیشتر اوقات حتی دو جمله آن را هم حفظ نیستند.
کارمند بد با هزار منشور احتمالاً هنوز بد برخورد می‌کند و کارمند خوب، بدون منشور و دستور مافوق باز هم عملکرد خوب و محترمی دارد اما این ۱۰ نکته در کمتر منشوری آمده است:
۱- برای انجام دادن کاری که وظیفه شماست سر ارباب‌رجوع منت نگذارید. منت نگذارید و باز هم منت نگذارید. به ویژه اگر کارمند دولت هستید. شرایط این شغل را پذیرفته‌اید، حقوقش عموماً از بیت‌المال تامین می‌شود و رایگان و عام‌المنفعه کار نمی‌کنید. پس لطفاً منت نگذارید.

۲- پیش فرض عموم مراجعان این است که کارمندها به جای کار راه انداختن، گره توی کار می‌اندازند. خودتان وقتی به یک اداره دیگر مراجعه می‌کنید این حس را پس ذهن‌تان ندارید؟ حال مردم خوب نیست، کمی بیشتر صبوری به خرج دهید. اگر ارباب رجوعی عصبانی است، سواد کمی دارد، شما آرامش به خرج بدهید، لبخند بزنید و بگویید کمکش می‌کنید. همین سه کار معجزه می‌کند.
۳- ما می‌دانیم شما انسان هستید، مشکلات و ناراحتی‌های شخصی یا کاری دارید، از آهن ساخته نشده‌اید و حق دارید نفسی چاق کنید و از فرصت ناهار استفاده کنید یا چای بنوشید. حس خوبی به ارباب‌رجوعی می‌دهید اگر همین را به او بگویید. عموماً می‌پذیرند و درک می‌کند. به ویژه وقتی موقع کار سرتان توی گوشی نیست یا دارید سایت‌های خبری را چک می‌کنید!

۴- شما انتخاب نمی‌کنید چه ارباب‌رجوعی داشته باشید. حتماً بین ده‌ها نفری که به محل کار شما می‌آیند انسان ناهموار، بدخلق و کم‌طاقت هم هست. آن‌ها نمایندۀ همه نیستند. با بداخلاقی انتقام آن‌ها را از دیگران نگیرید. پاسخ دادن به تماس‌های تلفنیِ کاری یکی از وظایف شماست. وقتی تلفن زنگ می‌خورد، بردارید و جواب بدهید!
۵- وقتی کسی به شما مراجعه می‌کند سرتان را بلند کنید و به او نگاه کنید. یک لبخند، یک سلام، یک تماس چشمی به هر دو نفر شما کمک می‌کند. هرگز تحقیرآمیز با ارباب‌رجوع برخورد نکنید و یادتان نرود بعضی از آن‌ها حتی مقام و جایگاه اداری بالاتری از شما دارند. اگر کارشان به شما افتاده دلیل نمی‌شود به شکلی برخورد کنید که انگار حیات و مماتش به شما گره خورده.
۶- اینکه حقوق شما را دیر داده‌اند، رئیس، اضافه‌کاری کمی داده، وزیر، پاداش سال قبل را نداده، ساعت کار شما زیاد است، کولر اتاق شما خراب است و … ابداً ربطی به ارباب رجوع ندارد. گناه او نیست. هنگام انجام کار به هیچ وجه صحبت را به سمتی نبرید که مراجعه‌کننده گمان کند شما توقع ویژه‌ای برای انجام وظیفه‌تان از او دارید. منظورم روشن است!
۷- تمیز، آراسته و خوش‌بو سر کار حاضر شوید. کارمندی که ژولیده و خسته و نامرتب سرکار حاضر می‌شود، خمیازه می‌کشد، سرش را می‌خاراند و … انصافاً روح‌فرساست. اغراق برخی کارمندان خانم در آرایش نیز همین حس را منتقل می‌کند.
۸- اگر به هر دلیلی ارباب‌رجوع جسارت و توهین کرد حق گلاویز شدن با او را ندارید. بلند شوید و این موضوع را به رئیس بگویید. تجربه نشان داده که ماجرا به شکل مسالمت‌آمیزتر و کم خسارت‌تری حل می‌شود.
۹- جلوی ارباب‌رجوع با همکاران‌تان شوخی نکنید. کار را به خاطر تعریف یک خاطره متوقف نکنید. یادتان نرود هر فردی که به شما مراجعه می‌کند برای خودش «کسی» است و او هم در «سرای خود سری دارد و سامانی!» و انتظار توجه و احترام ویژه دارد.
۱۰- «به من مربوط نیست»، «این مشکل شماست»، «من که قانون رو وضع نکردم»، «برید شکایت کنید» و … جملاتی از این دست را نگویید. ش ما هم یک روز برای انجام یک کار به اداره دیگری می‌روید و می‌بینید که این جملات چقدر سمی‌اند. گره از کار خلق باز کنید تا دیگری هم گره از کار شما بگشاید.

برگرفته از نوشته احسان محمدی(ژورنالیست)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
دکتر کاتوزیان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 شهریور 1400 - 11:38 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بسیار عالی بود خیلی ممنون

رنجبر قلعه ای این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 شهریور 1400 - 11:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

هنوز جای شکرش باقیست که ادارات بافق کارمنداش کارشون را خوب انجام میدن چون شهر کوچیکه و همه همدیگه را میشناسن
خدا نکنه کارتون به ادارات و سازمان های یزد بیفته کار ۱۵ دقیقه ای را یک هفته طولش میدن

دایی علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 شهریور 1400 - 12:01 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مثلا کارگران دولت خصوصا در معدن که دو تاسه برابر کارمند حقوق میگیرند چه گلی زدن به سر ما که کارمندان انجام نزدند

محمد مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 15 شهریور 1400 - 12:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ما هم اگه پارتی داشتیم میرفتیم معدن الان هم به اجبار به این شغل اومدیم که البته چندین امتحان و مصاحبه انجام دادیم که البته اگه پارتی داشتیم بدون هیچ آزمون و مصاحبه ای میرفتیم معدن و حقوق بسیار بهتری هم میگرفتیم این ضعف دولته در این بی عدالتی که انگیزه ای برای کارمندان نگذاشته است
در مورد چیری که نمیدونید اطلاعت اشتباه ندید

You cannot copy content of this page