بیانیه خانه مطبوعات شهرستان بافق در رابطه با خطبه های اخیر نماز جمعه

دسته: عمومی
۷ دیدگاه
یکشنبه - 21 شهریور 1400

در پی ایراد خطبه های اخیر نماز جمعه در شهرستان بافق؛ نمایندگی خانه مطبوعات و رسانه شهرستان بافق بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:

بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ

« ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا یَسْطُرُونَ – سوره قلم آیه ۱ »

مقام معظم رهبری:
مخالفینى هستندکه نظراتى دارند، نظرات خودشان را بیان می کنند؛ نظام برخورد نمی کند؛ بناى نظام در اینجا، جذب حداکثرى و دفع حداقلى است؛ این، روش نظام است.

“جذب حداکثری و دفع حداقلی ” نه یک شعار تاکتیکی، بلکه یک اصل راهبردی در مدیریت دینی است که افزون بر آموزه های دینی و سیره حکومتی و اجتماعی ائمه معصومین(ع)، از پشتوانه اصول متعدد قانون اساسی نیز برخوردار و از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز – با وجود برخی فراز و نشیب ها – مبنای تنظیم روابط نظام اسلامی با جریان ها و تشکل های مختلف سیاسی بوده و می باشد.

برخی بزرگان جامعه، شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی را میدهند؛ اما در عمل عکس این است. شخصیت ها، احزاب، روزنامه ها و سایت های خبری و اطلاع رسانی مجاز، که اندک انتقادی می کنند بلافاصله برچسب ضد نظام می خورند و دچار محرومیت های متنوع می شوند؛ این به معنای ناکارآمدی در بهره گیری از تنوع سلایق مختلف می باشد.

تریبون های نماز جمعه از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون محلی مهم و تاثیرگذار در ارائه پیام اتحاد به جامعه بوده است و به همین دلیل، لازم است که منابر نماز جمعه همواره محلی برای ایجاد وحدت و همدلی در جامعه باشد؛ نه محلی برای خط کشی های سیاسی و خط و نشان کشیدن ها که منجر به بی اعتمادی مردم و دلسرد کردن آنها شود.

از همین رو خطبا و سخنرانان در نماز جمعه باید دقت و حساسیت لازم را، نسبت به گفتار خود داشته باشند و در برابر منتقدان از ادبیاتی تند – که در شریعت اسلام از آن نهی شده است – استفاده ننمایند.

ایشان نه تنها نباید وابستگی‌های جناحی داشته باشند، بلکه در دفاع از یک جناح یا رد جناح دیگر هم سخن نگویند. به این دلیل که جانبداری از یک تفکر و گرایش فکری خاص، باعث از بین رفتن نگاه عدالت محور، در ساختار نماز جمعه به تمام طیف های سیاسی می شود.

متاسفانه ادبیات امام جمعه محترم شهرستان در خطبه های اخیر نماز جمعه و انتقاد از رسانه ها، زیبنده ی مقام و جایگاه مقدس نماز جمعه نبود که اصحاب رسانه را با صفات ناشایست بنامند و تحقیر نمایند.
روشنگرانی که پاسخ آنها فقط خاموشی است و همچنین رسانه های شهرستان را به گونه ای تهدید کنند که طومار حیاتشان توسط قوه قهریه، در طرفه العینی برچیده خواهد شد و…

شایسته نیست از تریبون نماز جمعه مواردی مطرح شود که کمترین نتیجه ی آن، گسترش بی‌اعتمادی در اقشار مختلف جامعه شود و موجب شکاف و ایجاد اختلاف در بین مردم گردد و یا این شائبه را تقویت کند که تریبون نماز جمعه، تحت اختیار طیف خاصی قرار گرفته است.

پس چگونه است که صرفاً با یک انتقاد ساده توسط برخی رسانه ها، این چنین خط کشی هایی انجام می شود و تهدید به برخورد فوری و سریع می شوند؟ در حالی که نه مرزهای قانون شکسته شده است و نه اصول اولیه اسلام و انقلاب مورد خدشه قرار گرفته است.

امید آن است که از تمام سرمایه ها و ظرفیت های موجود در شهرستان چه موافق و چه مخالف استفاده شود و با سعه صدر، جذب حداکثری و دفع حداقلی را طبق فرموده مقام معظم رهبری برای اعتلای این سرزمین نصب العین خود قرار دهیم.

” اللهم افتح لنا بالخیر و اجعل عواقب امورنا الی الخیر “

نمایندگی خانه مطبوعات و رسانه شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 21 شهریور 1400 - 10:27 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام،ضمن تشکر از بیانیه بموقع و وحدت آفرین دوستان همشهری و دلسوز نظام،امیدوارم مسئولین مدعی با عمل شایسته خود قدردان این مردم شریف و غیرتمند باشند.انشاءالله

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 22 شهریور 1400 - 7:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

…اگر ضرورت اقتضا بکند برخورد با این ها(رسانه های منتقد) برای دستگاه قضا و برای رسانه های انقلابی به طرفه العینی اتفاق خواهد افتاد!!!!

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 22 شهریور 1400 - 10:59 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مقا معظم رهبری:
برای مطبوعات سه وظیفه عمده قائلم: وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطّلاع رسانی صادقانه و شفّاف، وظیفه طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه. معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسی است. معتقدم اگر جامعه‌ای مطبوعات آزاد و دارای رشد و قلمهای آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیزهای دیگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، یکی از نشانه‌های رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است؛ یعنی از یک طرف رشد و آزادگی ملت، آن را به‌وجود می‌آورد؛ از طرف دیگر،آن هم به نوبه خود می‌تواند رشد ملت را افزایش دهد.

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 25 شهریور 1400 - 6:49 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    چقدر بیانات دقیق می باشد.
    چرا مثل تفکرات و رفتارمان را شبیه به حضرت آقا نمی کنیم.
    تبیعیت از رهبری یعنی ببین و عمل کن. بشنو و اطاعت کن.

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 22 شهریور 1400 - 11:06 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

«ماها گمان کنیم که هر چه می‌گوییم و می‌کنیم، کسی را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهی است برای رشد انسان‌ها.»
«اگر انسان خودش را ساخته بود، هیچ بدش نمی‌آمد که یک رعیتی هم به او اشکال کند و از انتقاد بدش نمی‌آمد.»
دو نمونه از بیانات حضرت امام (ره).
ولایت مداری یعنی اینکه نظر امام جامعه را ترجیح بدهیم بر نظر شخصی خودمان.
در سخن گفتن مد نظر داشته باشیم این فرمایشات را.
فکر می کنم نظر مقام معظم رهبری هم اینگونه باشد.

به تو از دور سلام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 22 شهریور 1400 - 6:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام بر شما اصحاب مطبوعات. درد و دل شما را خواندم. و تاسف از اینکه جانبداری و خط کشی خودی و غیر خودی همچنان توسط مراجع رسمی در شهر دنبال میشود. حقیقت این است که اگر تعریفشان کنی خوب هستی. اما اگر به آنها انتقاد کنی بد میشوی و چه بسا بدترین برچسب ها را هم بزنند. جایی که محوریت علم و دانش نباشد و مدیریت امور جامعه به دست نخبگان نباشد، توقع بیشتری نداشته باشید . پس خون دل باید خورد تا جامعه به صلاح برسد…..

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 24 شهریور 1400 - 12:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش مسئولین سعه صدر بیشتری داشتن!
کاش گوش شنوایی داشتن!
کاش خودمان را کامل نمی پنداشتیم!
کاش برای دیگران حق نظر می گذاشتیم!
کاش فقط گوینده نبودیم!
کاش آنگونه که ادعا می کنیم ولایت پذیر بودیم!
کاش کمتر تهدید می کردیم…

You cannot copy content of this page