نقش رسانه در واکسیناسیون و مقابله با کرونا

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 3 آبان 1400

در شرایطی که بافق و استان یزد هنوز هم در تب و تاب کرونا و کرونازدگی می سوزد و هر روز اخباری از افزایش آمار مبتلایان و بعضاً فوت برخی از یزدی ها در شهرهای مختلف و تغییرات رنگی کرونا در ایران منتشر می شود ساده انگاری است که فوت برخی از هنرپیشگان صدا و سیما و یا چهره های فرهنگی و اجتماعی را در فضای مجازی،(بدون داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از ناراحتی های جسمی و یا بیماری زمینه ای آنها) به تزریق واکسن کرونا و یا عوارض ناشی از آن نسبت بدهیم.

همانگونه که میدانید ساخت واکسن ها بر مبنای ویروس ضعیف شده ی همان بیماری انجام می شود که برای تاثیر واقعی و ایمن سازی بدن می بایست در محدوده زمانی مشخص و عمدتاً با یک دوره ی تکرار منظم انجام شود تا بدن آن شخص نسبت به بیماری مذکور مقاوم شده و میزان مبتلا نشدن او افزایش یابد.

ولی بیماری های تنفسی که معمولا در فاصله زمانی کم و گسترش زیاد در سطح وسیع، مردم یک کشور و یا مناطق بیشتری از جهان را درگیر می کنند و از عمومی شدن (اپیدمی)به جهانگیر شدن(پاندمی) میرسند راه فرار و گریز دیگری را پیش پای مردم نمی گذارند مگر آنکه همه ی مردم و در یک دوره مشخص و کوتاه خود را علیه آن بیماری واکسینه نمایند.

اینجاست که اهمیت واکسیناسیون عمومی در برابر ویروس کرونا که احتمالاً هر روز جهش های تازه ای پیدا می کند و مانند دریای طوفانی موج های جدیدی را به ساحل امن و سلامت مردم می کوبد بیش از پیش مشخص و روشن می شود.

با این وجود، مقام معظم رهبری از ابتدای شیوع کرونا در ایران بارها و بارها به رعایت دستورات پزشکی و ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با کرونا و حتی اولویت و تقدم توصیه های متخصصین طبابت بر موازین شرعی برای فاصله گذاری های اجتماعی و انجام کامل پروتکل های بهداشتی سفارش نموده اند و خود ایشان نیز طبق برنامه ریزی انجام شده برای دریافت واکسن کرونا در رده های مختلف سنی با آن تصویر زیبا و اقتدار قابل وصف به اراده و پشتکار سازندگان ایرانی واکسن کرونا اعتماد نموده و با اطمینان کامل و افتخار واکسن ایرانی را دریافت کردند و برای تکمیل ایمنی سازی نیز اخیراً مرحله دوم آن را انجام داده اند تا دیگر کسی برای زدن یا نزدن واکسن کرونا استخاره نکند و سلامت خود و اطرافیانش را در جامعه به تاخیر نیاندازد.

از سوی دیگر به نظر می رسد وظیفه ی مهم خطبا و صاحبان تریبون چه از نوع آزاد و اجتماعی باشند و یا از صنف رسانه ای و اندیشه ساز، اینست که در شرایط کنونی به ضوابط امر و نهی آگاهی و وقوف کامل را داشته باشند و از سیاست زدگی و سیاسی بازی در موضوع کرونا برحذر باشند و رفتارها و گفتارهای دوگانه و ضد و نقیض خویش را ترک نمایند.

چرا که مردمان بافق نیز همانند سایر ایرانیان و همچون دوره های قبل یکپارچه و پرشور در ۲۸‌ خرداد امسال با حضور در صندوق های اخذ رای حرفهایشان را گفته اند و انتخاب خودشان را نیز کرده اند که چه افرادی را میخواهند و برای شورای شهر و مدیریت اجرایی کشور چه افرادی را می پسندند و به چه اندیشه و شیوه ای رای می‌دهند.

در بافق نیز با وجود کاندیداهای مختلف از معادن و صنایع و اصناف و گروه های مختلف، انتخاب حداقل سه عضو شورای اسلامی شهر از میان فرهنگیان به روشنی این پیام را انتقال داده است که دغدغه اصلی مردم مشکلات فرهنگی و معضلات عدیده ای هست که قرار نیست با رقیب تراشی های گاه و بیگاه و ایجاد تقابل های کذایی با رای و نظر مردم برای انتخاب فرماندار تغییر کند.

مردم رئیسی را انتخاب کرده اند و او نیز استاندار و فرماندار را به خواست مردم معرفی می نماید تا به حول و قوه الهی خاطرات تلخ بافقی ها در سال های آغازین ۹۰ در دولت مهرورزی از اذهان عمومی پاک شود. مردم به یاد دارند که در بهمن سال ۸۵ با یک صورتجلسه دست‌نویس و جعلی چگونه معادن و سرمایه های معدنی شان به تاراج رفت و شش سال بعد و در جریانات اعتراض مردمی با اقدام ناشایست برخی از مسئولین خسارات جبران ناپذیری به اعتماد و سرمایه ی مردم وارد آمد که ماحصل آن صورتجلسه ۹۳/۰۶/۰۹ گردید که بعنوان پایه و اساس توسعه و پیشرفت معادن و صنایع بافق مورد توجه و پیگیری های فرماندار جدید نیز قرار بگیرد. سند توسعه بافق نیز تدوین و ابلاغ شده است از منظر فرهنگی اشکالات ایراداتی دارد که می بایست اصلاح و بازنگری شود.

مخلص کلام در این بخش اینست که جایگاه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و منتخبین آنها در شورای اسلامی شهر و روستا بسی بالاتر و والاتر از اینست که فرماندار یا استاندار و یا مدیران کل و روسای ادارات سرباز آنها باشند.

نمایندگان مردم در شورا و مجلس شورای اسلامی ناظر و قانونگذار هستند و از جایگاه نظارت و مسئولیتی که مردم به دوش آنها گذاشته اند امر و نهی میکنند و ریل گذاری میکنند که چه مسئولی چه کاری را باید انجام بدهد و چه وظیفه ای را بر عهده بگیرد و اگر خدای ناخواسته از انجام خواسته ها مردمی تمرد نماید و یا بر کوتاهی و قصور خود اصرار بورزد با سوال و استیضاح از بالاترین مقام امر کننده اش لحظه ای برای تامین منافع مردم و مصلحت نظام درنگ نخواهند کرد.

و اما در موضوع کرونا و فضای مجازی بافق که گفته میشود بالاترین سرانه ی استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است و تاثیر آن در زندگی و رفتار مردم به وضوح قابل مشاهده و پیش بینی است پیشنهاد می گردد کمیته ی ساماندهی و استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی با محوریت کارشناسان اجتماعی و متخصصین علوم ارتباطات به منظور مشاوره و راهنمایی در شهرستان بافق شکل بگیرد تا فارغ از مسئولیت اداری مدیران به بحث و بررسی و یافتن راهکار برای فرهنگ سازی و استفاده ی صحیح و مناسب از ظرفیت های فضای مجازی در بافق بپردازند.

و خاصه در مبحث کرونا و تزریق واکسن عمومی به مردم می بایست برخی از سخنگویان و سخن سرایان در دستگاه های مختلف از ایجاد و تقابل سنت و مدرنیته و بیان اظهارات شائبه برانگیز خودداری نمایند و تاکید کنند که آمار و اطلاعات صحیح را فقط میتوان از منابع رسمی و مستند دریافت نمود و صرفاً به بیان داده ها در فضای مجازی و کانال اطلاع رسانی غیر مطمئن تکیه ننمود.

سایر مسئولین نیز با التزام دقیق و عملی به سیره و روش مقام معظم رهبری، راهکارهای تشویقی را به جای برنامه های مانع و بازدارنده به کار بگیرند.

اهالی قلم و اصحاب رسانه نیز همچون گذشته در میدان عمل و صحنه های مختلف حضور خواهند داشت تا اطلاعات صحیح و متقن به اطلاع عموم مردم برسانند و اطمینان بدهند که بر اساس تحقیقات پزشکی و یافته های سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا می تواند همچون واکسن های دیگر مردم را از شر ویروس کرونا در امان نگه بدارد آنهم به شرط اینکه مراحل تکمیلی و دوزهای چندگانه ی آن تزریق شود و بصورت عمومی و در فاصله زمانی محدود انجام شود و ما نیز می بایست هم خودمان واکسن بزنیم و هم دیگران را به واکسن زدن تشویق و ترغیب نماییم تا ان شاء الله همه ی ما از کوچک و بزرگ و خرد و کلان در ایمن و سلامت کامل بمانیم.

و آخرین نکته اینست که در شرایط کنونی انواع و اقسام واکسن کرونا در مراکز بهداشتی موجود است که با توجه به شروع فصل سرما و ناپایداری های موجود ممکن است در آینده اتفاقاتی روی بدهد که اولا تزریق واکسن بصورت رایگان و عمومی نباشد و دوم اینکه احتمالاً بیمه های درمانی و مراکز بهداشتی و بیمارستانی نتوانند بخشی از هزینه های پوششی را داشته باشند و ناگزیر تمام یا قسمتی از هزینه های درمان را برای افرادیکه واکسن نزده اند و به بیماری کرونا مبتلا می شوند را به نرخ آزاد دریافت نمایند.

احمد برزگری بافقی

عضو انجمن اهل قلم شهرستان بافق

و

دبیر بخش اجتماعی سایت بافق فردا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page