جامعه سالم بر اساس ادب و احترام رشد می کند

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
جمعه - 14 آبان 1400

به بهانه روز فرهنگ عمومی فرهنگ واژه ای عام است و مشمول آداب و رسوم ، سنت ها ، ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود بر جوامع بشری ، همچنین دانش ، باورها ، هنرها، قوانین ، توانایی ها و عادتهای افراد را در بر می‌گیرد.
با این تعریف هر منطقه‌ای از کشور فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق آن کشور دارد. فرهنگ از راه آموزش به نسل بعدی منتقل می شود .
فرهنگ راه مشترک زندگی ، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است و شامل هنر، ادبیات ، علم ، آفرینش ها ، فلسفه و دین است. هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می کند و به عنوان راهنمای نحوه رفتار ، پوشش لباس ، زبان و حرکت در یک موقعیت خاص و همچنین انتظارات در یک گروه اجتماعی عمل میکند . یکی از نشانه های با فرهنگ بودن رعایت ادب و احترام است .ادب به کار بردن راه و روش حضور افراد در برابر یکدیگر است و نشانه دانایی و خردمندی صاحب ادب است.
ما انسان ها دارای مجموعه‌هایی هستیم که در راه اعتلای فکر و اندیشه و سعادت همگانی فعالیت می کنند ، دانایی حکم می کند ادب حضور این افراد سخت کوش و فعال را رعایت کنیم. خواسته‌های خود را مطابق با موازین قانونی و عقلی مطرح نماییم .
احترام متقابل یکی از نشانه‌های رشد فرهنگی جامعه است که هم مسئولین و هم مراجعه کنندگان باید با توجه به به جایگاه و شخصیت افراد رعایت کنند.
جامعه سالم بر اساس ادب و احترام رشد می کند.
متولیان فرهنگ عبارتند از آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم با فرهنگ لازم است همگی دست در دست هم داده ادب و احترام را در جامعه گسترش دهند دراینجا بر خود لازم می‌دانم ، از ریاست محترم آموزش و پرورش جناب آقای محمدرضا قاسم زاده و ریاست محترم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی جناب آقای دکتر حسین ارجمند که شکوفایی هنر و ادبیات و دانش را در جامعه گسترش می دهند تشکر ویژه داشته باشم و این روز را به همه مردم فهیم و با فرهنگ شهرستان تبریک عرض می نمایم.
از هنرمندان و ادیبان و صاحب نظران تقاضا دارم با همدلی و صفای وجود سپاسگزار زمینه گستران شکوفایی فرهنگ و ادب شهرستان باشند.
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
بی ادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش درهمه آفاق زد
محمدرضا فتاحی دبیر انجمن ادبی حافظ شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page