آرامش پس از طوفان

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 4 دی 1400

هفته گذشته برای بافق هفته پرالتهابی بود به طوری که تودیع و معارفه ای ساده به دلیل یک اشتباه به بحرانی تبدیل شد که خوشبختانه با درایت و دوراندیشی مسئولان و همراهی کارگران شرکت سنگ آهن ختم به خیر گردیدوآرامش برقرار شد .
پرداختن به این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که در صورت روشن شدن زوایای قضیه و بررسی منصفانه آن می توان در آینده از تکرار این گونه ماجراها جلوگیری کرد و متحمل این همه هزینه نگردید.
یکی از وجوه این جریان علاوه بر حرمت گذاری و قدر شناسی, توجه به سرمایه های انسانی و حفظ و حراست از آن ها می باشد.
شهرستان بافق بدون تعارف از کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد رنج می برد و نه تنها در این سال ها نتوانسته نخبگانی تربیت کند که در پست های مهم استان و کشور حرفی برای گفتن داشته باشند که حتی در تصدی پست های شهرستان هم با بحران نیروی کارآمد مواجه شده است که وجود نیروهای غیر بومی در تصدی پست های اداری بافق بارزترین دلیل این مدعاست.
واژه قحط الرجال یا قطع الرجال که امروزه زیاد شنیده می شود واقعیت تلخی است که سایه شوم آن بر شهرستان ما افتاده است و در صورت بی توجهی و غفلت هزینه های جبران ناپذیربیشتری را در آینده بر سرنوشت ما تحمیل خواهدکرد.
هر چند که این نقیصه در کل کشور وجود دارد ولی شدت وحدت آن در شهر ما متاسفانه بیشتر است.
شاید مهم ترین دلیل آن به فرهنگ سیاسی جامعه ایرانی برمی گردد که مبتنی بر عقلانیت و عقل متعارف جمعی  نیست بلکه  بیشتر غریزی، هیجانی و مبتنی بر منفعت طلبی آنی و کوتاه مدت است چون هر موقع اخلاقی و دور اندیشانه عمل کرده ضرر کرده است. در این فرهنگ، روش حذف و کنار گذاشتن دیگران جواب می‌دهد و باید گفت روش غالب و عمومی  هم همین روش است ودر اکثر حوزه‌ها حتی محیط‌های علمی هم  این فرهنگ وجود دارد ونگاه قهرمان گرایانه و اسطوره سازی در پس این فرهنگ حذفی به وجود می آید.
با تمام این تفاصیل وفارغ از نگاه جانبدارانه و حب و بغض های سیاسی باید اذعان کرد مهندس فلاح به تعبیر خودش در جلسه تودیع و معارفه , کارگر زاده ای بود که توانسته به مدیر عاملی یکی از بزرگترین مجموعه های معدنی کشور برسد .
وی تنها مدیر عامل بومی بود که از بدنه خود شرکت سنگ آهن به این سمت دست یافت و تمام مراحل را با تلاش و پشتکار و به تدریج طی کرد تا سرانجام به مدت ۳۴ ماه سکاندار شرکت سنگ آهن گردید.
از طرف دیگر مدیر عامل جدید با توجه به رزومه منتشر شده از نخبه های بومی شهرستان است که از خانواده اصیل, ریشه دار و کار آفرین بافق است.
پس لازم است نسبت به نخبه یابی, نخبه پروری و نخبه داری در شهرستان اهتمام و توجه بیشتری داشته باشیم واین سرمایه های انسانی اندک را نابود نکنیم و بدانیم مردم شریف بافق انسان های قدر دان و با معرفتی هستند که خوبی را با خوبی جواب خواهند داد همان گونه که شاعر شهیر شهرمان وحشی بافقی در مورد خصلت بافقی ها سروده است.

ما چو پیمان با کسی بستیم دیگر نشکنیم
گر همه زهر است چون خوردیم ساغر نشکنیم

پیش ما یاقوت یاقوت است و گوهر گوهر است
داب ما این است یعنی قدر گوهر نشکنیم

ما درخت افکن نه ایم آن ها گروهی دیگرند
با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم

✍حسین ارجمند


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page