آئین عَلم گردانی در روستای بشكان بافق برگزارشد

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
شنبه - 27 آبان 1391

آئین عَلم گردانی در روستای بشكان بافق برگزارشد

آیین عَلم گردانی در نخستین روزازماه محرم الحرام با شكوه خاص و با حضور خیل عظیم جمعیت در روستای بشكان بافق برگزار شد.

به گزارش جمعه شب خبرنگار ایرنا، سنت معنوی و مذهبی عَلم گردانی در اكثر روستاهای دهستان سبز دشت بافق رواج دارد و این سنت عصر امروز در روستای بشكان به جای آورده شد.

در آئین عَلَم گردانی بشكان جوانان این روستا باحركت دادن علم و مدیحه سرایی، به درب منزل اهالی مراجعه و نذورات مردم را برای هزینه های دهه اول ماه محرم جمع آوری می كنند.

مردم این روستا از زن و مرد ، پیر و جوان با پوشیدن لباس سیاه و نوحه سرایی پشت سر علم گردانان حركت می كنند و افرادی نیز مسوول جمع آوری نذورات نقدی و جنسی اهالی هستند.

در این آئین یك نفر در جلو جمعیت مصراع هایی بامضمون مدیحه سرایی از قبیل ‘ كربلا یا كربلا یا كربلا’ كربلا سرزمین خون خدا’ یا مظلوم حسینم ، یا محروم حسینم’ و غیره را نوحه سرایی می كند و بقیه مردم آنها را با صدای بلند، بازگو می كنند.

عَلَم روستا بشكان كه سنبل علمداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) است از سازه های چوبی مطبق ساخته شده و با پارچه هایی به رنگ سبز ؛ سیاه و رنگهای دیگر پوشانده شده است.

‘حسین رشیدی’ مسوول هیات امنای مسجدجامع بشكان به خبرنگار ما گفت : در علم گردانی امسال علاوه بر ذبح هفت گوسفند نذری سالار شهیدان، بیش از 10 میلیون تومان وجه نقد، مقادیر نسبتا زیادی گندم و حبوبات جمع آوری شده است.

وی افزود: نذورات جمع آوری شده همراه با وجه نقدی كه خیران بشكانی ساكن شهرها می پردازند هزینه غذای صبح ، ظهر و شام عزاداران حسینی را دردهه اول ماه محرم تامین خواهد كرد.

‘حسن كوشكی ‘ مرد 75 ساله ساكن این روستا هم به نقل از آبا و اجداد خود گفت: سنت حسنه علم گردانی از چند قرن پیش در روستاهای این منطقه رایج است.

او ادامه داد گرچه این آئین مذهبی در برخی از روستاهای دهستان سبز دشت بافق منسوخ شده لیكن این امر در روستای بشكان هر سال با شكوه تر برگزار می شود و مردم نذورات ودِین خود را به حضرت ابا عبدا… الحسین (ع) ادا می كنند.

روستای بشكان در فاصله 100 كیلو متری شهر بافق قرار دارد و از مناطق خوش آب و هوای این شهرستان محسوب می شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page