این در و آن در زدن‌های دومین رئیس دانشگاه یزد برای معلم شدن

دسته: اخبار ویژه
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 12 بهمن 1400

این در و آن در زدن‌های دومین رئیس دانشگاه یزد برای معلم شدن

توسط حمیدرضا دهقان

ایسنا/یزد محقق و نویسنده برجسته‌ی یزد از دکتر «محمّد علی برخورداری بافقی» به عنوان یکی از اساتید ممتاز و برجسته کشورمان یاد کرد که عشق وافرش به شغل معلمی، هیچگاه او را در برابر ناملایمات زندگی برای رسیدن به هدفش باز نداشت.
«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا یکی از چهره‌های علمی تاثیر گذار یک قرن اخیر در استان را «محمّد علی برخورداری بافقی» نام برد و در موردش گفت: او در سال ۱۳۲۲ هجری خورشیدی در شهرستان بافق دیده به جهان گشود و دوران کودکی‌اش را در زادگاهش گذراند. در دبستان «خلدبرین» دوران ابتدایی را سپری کرد ولی پس از آن برای ادامه‌ی تحصیل راهی یزد شد و همزمان به دلیل خوب نبودن وضع مالی خانواده، به کار پرداخت.
وی ادامه داد: برخورداری پس از گرفتن مدرک سیکل(پایان سوم دبیرستان)، به دلیل علاقه‌ی وافر به شغل شریف معلمی، تصمیم گرفت که در دانشسرای مقدماتی یزد ادامه تحصیل دهد اما دانشسرای تربیت معلم در همان سال منحل شد لذا یک سال بعد، در آزمون ورودی دانشسرای کشاورزی اصفهان شرکت کرد و رتبه اوّل این آزمون را به دست آورد.
مسرت با بیان این که در آن زمان، یزد جزو اصفهان بود و شش سهمیه در این آزمون داشت، خاطرنشان کرد: برخورداری با قبولی در این آزمون، راهی دانشسرای کشاورزی شد تا شاید این بار، به آرزوی معلمی جامه‌ی عمل بپوشاند اما از قضا، باز هم پس از سه ماه، دانشسرا تبدیل به دبیرستان کشاورزی شد و هدف او محقّق نگردید لذا در نهایت، همان جا با احراز رتبه‌ی اول در رشته‌ی کشاورزی دیپلم گرفت.
این پژوهشگر یزدی افزود: البته برخورداری به به رشته‌ی کشتاورزی بسنده نکرد و با ذهن وقّاد و هوش سرشاری که داشت، رشته‌ی ریاضی را نیز به صورت متفرّقه خواند و امتحان داد و در همان سال(۱۳۴۶)، موفق به اخذ دیپلم ریاضی شد. سپس با این دیپلم در کنکور شرکت کرد و در رشته‌ی فیزیک دانشگاه اصفهان پذیرفته شد و تحصیل خود را در این دانشگاه آغاز کرد.
وی گفت: او در آبان ماه همان سال به همراه یکی از دوستانش به تهران رفت و باز در آزمون ورودی دوره‌ی کاردانی کشاورزی در هنرسرای عالی که وظیفه‌ی تربیت معلم برای رشته‌های فنی را بر عهده داشت، شرکت کرد و با رتبه‌ی اول پذیرفته شد و چنین بود که بار دیگر به عشق معلمی، تحصیل در رشته‌ی فیزیک دانشگاه اصفهان را رها کرد و به تهران رفت؛ اما در سال دوم تحصیل، به سبب اتّفاقاتی که ذکر آن از گنجایش این مقال بیرون است، از دستیابی به آروزی دیرینه‌اش بازماند.
مسرت خاطرنشان کرد: البته در همان سال، امکانی فراهم شد که دانش‌آموختگان هنرسرای عالی در یکی از رشته‌های فنی دانشگاه‌های کشور، تا مقطع لیسانس ادامه‌ی تحصیل دهند و به عنوان مهندس فارغ التحصیل شوند ولی انتخاب رشته به فراخور معدل دوره‌ی قبل میسر می‌شد که «محمد علی برخورداری» به دلیل کسب نمره‌های بالا و احراز رتبه‌ی اول در دوره‌ی  کاردانی، در رشته‌ی راه و ساختمان هنرسرای عالی(دانشگاه علم و صنعت) پذیرفته شد.
وی بیان کرد: برخورداری در سال ۱۳۵۰، مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه اخذ کرد و به دریافت نشان درجه‌ی دو فرهنگ که دومین مدال فرهنگی علمی کشور بود، مفتخر شد.
این فعال فرهنگی استان یزد با اشاره به اشتغال برخورداری به کار در واحد ساختمانی معدن پابدانا و استخدام به عنوان رئیس کارگاه، گفت: با این حال و پس از چندی ، مربی پیمانی دانشگاه علم و صنعت و با گذشت سه سال، عضو هیئت علمی رسمی آن دانشگاه شد. چهار سال در این دانشگاه تدریس کرد و سپس به دلیل کسب رتبه‌ی اول در دانشگاه علم و صنعت، با دریافت بورس برای ادامه‌ی تحصیل راهی آمریکا شد.
به گفته‌ی مسرت، او در سال ۱۳۵۵ در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی راه و ساختمان، از دانشگاه ایالتی میشیگان فارغ التحصیل شد و چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۹، مدرک دکتری خود را در رشته‌ی مهندسی سازه از همان دانشگاه دریافت کرد و پس از گرفتن مدرک دکتری به میهن بازگشت.
وی عنوان کرد: دکتر برخورداری از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت بود. به مدّت یک سال یعنی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ ریاست دانشکدهی راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت را بر عهده داشت و از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ معاون اداری مالی این دانشگاه بود.
این محقق اضافه کرد: برخورداری در دوره‌ی ریاست دکتر «جلیل شاهی» اولین رئیس دانشگاه یزد، از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ رئیس مجتمع فنی و مهندسی دانشگاه یزد شد و از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ به عنوان رئیس دانشگاه یزد بود. البته او در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ نیز ریاست دانشگاه زنجان را بر عهده داشت و پس از آن، از سال۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ به ریاست دانشگاه تربیت معلم( دانشگاه خوارزمی) منصوب شد و نهایتاً نیز از اردیبهشت ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۶، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران بود.
مسرت ادامه داد: دکتر برخورداری در انجمن مهندسین ایران، انجمن بتن آمریکا و انجمن مهندسان راه و ساختمان کانادا عضویّت دارد و در رشته‌ی خود، از استادان ممتاز و برجسته کشور است.
وی به گزیده‌ای از مهمترین اقدامات برخورداری در دانشگاه یزد نیز اشاره و از آن جمله؛ تلاش برای استقرار بنیانهای صحیح تشکیلات سازمانی در دانشگاه و نوپای یزد، تکمیل اجرای طرح دانشکدۀ فنی یک و خوابگاه شقایق، آغاز طرح‌های عمرانی مانند دانشکده‌ی منابع طبیعی، دانشکده‌ی فنی ۴، سلف سرویس، خوابگاه مریم و فاز اول مسجد دانشگاه، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، توسعه و تجهیز سایت کامپیوتر دانشگاه و راه اندازی ۱۲ رشته‌ی کارشناسی و شش رشته‌ی کارشناسی ارشد جدید در این دانشگاه را برشمرد.
مسرت همچنین اخذ مجوز تأسیس دانشگاه اردکان، پیگیری و اقدام عملی برای تأسیس دانشگاه میبد، جذب اعضای هیئت علمی جدید و تأمین بدنه‌ی کارشناسی دانشگاه از طریق استخدام نیروهای متخصّص و اعزام مربیان به خارج از کشور یا دانشگاه های داخلی برای تحصیل در مقطع دکتری را از دیگر اقدامات مهم دومین رئیس دانشگاه یزد طی این مدت خواند.
انتهای پیام


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page