اگر می خواهید از قافله عقب نمانیم،باید شرایط را برای سرمایه گذار مهیا کنیم

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 7 اسفند 1400

 

یکی از تعریف های سرمایه گذاری ،عبارت است از: مصرف پول در جهت کسب سود و درآمد.

طبیعی است که سرمایه گذار ،پول خود را جایی هزینه می کند که از محل آن، درآمدی حداکثری داشته باشد.

قطعاً یکی از مواردی که باعث بدبینی مردم شهرستان، نسبت به خصوصی سازی و حضورسرمایه گذارخصوصی شده است ،عدم نظارت مسئولین دولتی در راستای اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی (در مورد خصوصی سازی) می باشد.

مسلم است که وجود مافیا ها و تشکیل دایره های خودی، خویشاوند و و فرزند سالاری و..‌. منجر به تشدید بدبینی های مردم نسبت به اصل خصوصی سازی و سرمایه گذاری خصوصی شده است؛ اما، آنچه باید به طور واقع بینانه به آن نگریست این است که اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی با وجود توصیه های مقام معظم رهبری و مسئولین نظام و مجلس و..‌. از برنامه‌های مسلم و عملیاتی و لازم الاجرای کشور به حساب می‌آید؛ چه بسا افرادی که هنوز هم با سابقه های ذهنی پیشین ،نسبت به امر خصوصی‌سازی و سرمایه گذاری خصوصی ،خوشبینانه برخورد نکنند ؛در حالیکه سیاستهای امروز کشور و وضعیت اقتصادی آن به سمت و سویی رفته است که ناگزیر ، باید خیلی از امور عرصه صنعت و ساخت و ساز و اقتصادی و… کشور،به سرمایه‌گذاران خصوصی واگذار گردد.

شاید شنیده باشید که توسعه پایدار امروز،صرفاً در گرو دو چیز است: مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه گذاری. بدون شک و بدون تعارف اگر امروز بخواهیم بافق و معادن بافق به توسعه پایدار دست یابند، باید به سمت دعوت از سرمایه گذار پیش روند .

خوشبختانه یکی از شعارها و روش‌های مدیرعامل جدید شرکت سنگ آهن،نیز جذب سرمایه گذار می باشد که امید است در این راستا، بامتولیان امر برنامه ریزیهای لازم صورت پذیرد تا در این عرصه، بتوان جایگاه واقعی معدن چغارت و سایر معادن و شهر را در آینه تاریخ آینده، پیدا و تثبیت نمود که در غیر این صورت از خسران کنندگان خواهیم بود.

اینکه امروز معادنی چون گل گهر سیرجان _ که به عنوان بزرگترین معدن شناخته شده خاورمیانه قلمداد می‌شود و تنها معدنی است که فرآیند تولیدات معدنی تا مرحله تولید محصول را طی می نماید؛ به طوریکه فروش امسال گل گهر ۴۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده … و اینکه معدن چادرملو توانسته ،کم کم در چند قدمی غولهای معدنی و صنعتی کشور قرار گیرد و تولیدات و توفیقات زیادی داشته باشد ؛به طوریکه فروش سالانه آن ،بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است …. و نیز، توفیقات معادنی چون خواف و سنگان ،همه و همه به جهت دارا بودن اشتراک در این دو مقوله ی مدیریت و برنامه‌ریزی و مشارکت پذیری شرکت ها و دعوت ازسرمایه گذاران بزرگ و خوشنام در این مجموعه ها می باشد.

برای هر نوع سرمایه‌گذاری یا ایجاد صنعت و عمران و آبادی و… ،نیاز است که برنامه ریزان منطقه و شهر و استان، با برنامه ریزی نسبت به شناسایی و جذب سرمایه گذار اقدام نمایند؛
از مهمترین مواردی که باید در این زمینه، مورد توجه متقاضیان، مسئولین و متولیان منطقه و معادن قرار گیرد، آشنایی با اصول صحیح جذب سرمایه گذار می باشد.

همانطور که در نوشته های قبلی نیز ذکر شد، گام اول و مهم و کلیدی در جذب سرمایه گذار ،این است که خودمان را در مرحله اول، به جای او بگذاریم؛ نیازها و انتظارات او را درک کنیم.

نباید طوری باشد که سرمایه گذار بگوید، بافق یا فلان مسئول و معدن، صرفاً دنبال دیکته خواسته‌ها و نیازهای خودشان هستند.

همه انسانها، داشته ها و ثروت های خود را به طور طبیعی دوست دارند؛ حاضر نیستند به راحتی آنها را از دست بدهند؛ هنر خاص ،این است که حساسیت و مطالبه سرمایه گذار را بتوانیم به درستی درک نماییم؛ در جذب سرمایه گذار باید متولیان و مسئولان، ایده های منطقی و محسوس را مطرح نمایند نه اینکه، ایده هایی رابیان کنند که شبیه آرزوهای دست نیافتنی و بعید باشد؛ به عبارت دیگر، باید قبل از طرح ایده ها ، موارد مورد بازنگری و چکش کاری و اصلاح قرار گیرد تا با روش طوفان مغزی بتوان به ایده هایی پخته تر، بزرگتر و عملیاتی تر دست یافت.

از دیگر نکات مهم در سرمایه گذاری، این است که سوابق و تجربیات قبلی سرمایه‌گذار را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم. وجود نیروهای انسانی متخصص و متعهد و دانش و مهارت تیم اجرایی مطالبه‌گر، از دیگر موارد بسیار مهم ،در جذب سرمایه گذار می باشد؛ زیرا ،سرمایه گذار در بسیاری از اوقات به سوابق و دانش و کمکهای تیم اجرایی، تکیه می زنند و دل می بندند.

واضح است که سرمایه گذار به زمان بازدهی توجه خاص دارد: هر چه زمان بازدهی سود کمتر باشد، اشتیاق سرمایه‌گذار بیشتر خواهد بود.

از دیگر موارد بسیار مهم که قطعاً، هر سرمایه گذار ،روی آن وقت می‌گذارد و آن را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد، تضمین امنیت سرمایه گذاری خودش می باشد؛ یعنی، او به فکر این است که در قبال این سرمایه گذاری، چقدر امنیت وجود دارد ؛اینکه سرمایه گذار با موجی از سوابقی چون، اعتراضات و تجمعات نابجا، زیاده‌خواهی ها، اعمال روش‌های غیر منطقی و…. مواجه شود، بدیهی است که موجب عقب کشیدن سرمایه‌گذار یا محتاطانه وارد شدن به فضای سرمایه‌گذاری منطقه، خواهد شد.

بنابراین، باید در نظر داشت که از منظرسرمایه گذار ،نقطه و منطقه سرمایه گذاری ،هم باید مقرون به صرفه باشد ؛هم دردسرساز نباشد؛ هم دلگرم کننده باشد؛ و هم، تیمی قوی و کاردان از مسئولین و ترغیب کنندگان به سرمایه‌گذاری را همراه و همدم خود داشته باشد.

محمد عباسی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page