آمار تلخ آسیب های چهارشنبه سوری را کاهش دهیم

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 19 اسفند 1400

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبهٔ ماه اسفند تا پس از نیمه شب تا آخرین چهارشنبهٔ سال، برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعهٔ جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود

پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است.

متاسفانه بسیاری از والدین، بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندان‌شان، سعی می‌کنند با توسل به زور و اجبار، آنها را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند اما، این شیوه معمولاً با شکست همراه است. این در حالیست که آگاه‌سازی و آموزش نوجوانان و جوانان اهمیت زیادی داشته و نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.
شایع‌ترین حادثه‌ای که معمولا در چهارشنبه آخر سال رخ می‌دهد، سوختگی درجه یک (سطحی) است. البته سوختگی‌های درجه دو (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه‌سوری، زیاد دیده می‌شوند. درد، تورم، تاول و قرمزی پوست از مهم‌ترین نشانه‌های سوختگی هستند.

با رعایت نکات زیر، می‌توان آمار تلخی‌های آخر سال را به حداقل رساند:
• وجود یک کپسول آتش‌نشانی پودری در حوالی محوطه‌ای که در آن آتش روشن کرده‌اید، ضروری است. ضمن این که قبل از ترک محل، حتما باید از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنید و توسط آب، باقیمانده آتش را کاملا سرد و جمع آوری کنید
. از نگهداری ترقه و سایر مواد محترقه در منزل پرهیز کنید و از آتش بازی در مجاورت وسایل نقلیه‌ای که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند، اکیداً بپرهیزید.
از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت و بنزین بر روی آتش بپرهیزید و از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری، حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف خودداری کنید.
از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه‌های درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید و در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه‌ای، ضمن حفظ خونسردی، در اسرع وقت با ۱۲۵ تماس بگیرید و نوع حادثه و نشانی دقیق محل حادثه را اطلاع دهید.
وقتی از فشفشه استفاده می‌کنید، دستان‌تان را باز نگه دارید و جلوی صورت‌تان بگیرید تا دچار سوختگی دست نشوید و از انداختن ظروف تحت فشار (کپسول‌ها و اسپری‌های حشره کش) به درون آتش اکیدا خودداری کنید؛ چراکه این ظروف به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ممکن است ذرات را به سمت خودتان پرتاب کنند و به چشم‌هایتان آسیب برسانند.
از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید؛ چرا که در چنین شرایطی، با تشدید آلودگی هوا، خودتان و اطرافیان‌تان را در معرض آسیب‌های تنفسی قرار می‌دهید

نجمه فتاحی کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page